בנט: הסכם הגרעין החדש קצר וחלש יותר מההסכם הקודם

בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה כי השיחות בווינה בין איראן למעצמות מתקדמות מאוד, ויתכן שנראה הסכם גרעין חדש בתוך זמן קצר • בנט: "אנחנו בכל מקרה מתארגנים ונערכים גם ליום שאחרי"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ראש הממשלה נפתלי בנט אומר כי ההסכם המסתמן החדש בין איראן למעצמות הוא קצר יותר וחלש יותר מההסכם הקודם. בדבריו בפתח ישיבת הממשלה אמר בנט כי השיחות בווינה מתקדמות מאוד וכי יתכן שנראה הסכם בתוך זמן קצר.

לדברי בנט, "ההסכם המקורי, שנחתם ב-2015, היה הסכם לעשר שנים ועכשיו לשנתיים וחצי. כלומר, ההגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית אמורות לפקוע ברובן ב-2025. מאז החתימה המקורית קרו שני דברים: האיראנים התקדמו מאוד בבניית יכולת ההעשרה, והזמן חלף. אם העולם יחתום שוב על ההסכם, מבלי להאריך את מועד הפקיעה, הרי שאנחנו מדברים על הסכם שקונה בסך הכל שנתיים וחצי, ואחריהן איראן יכולה ורשאית לפתח ולהתקין צנטריפוגות מתקדמות ללא הגבלות. 'איצטדיונים' של צנטריפוגות, על פי ההסכם.

"בתמורה האיראנים יקבלו בהווה עשרות מיליארדי דולרים והסרת סנקציות, כלומר - המון כסף. הכסף הזה יגיע, בסופו של דבר, לטרור באזור. הטרור הזה מסכן אותנו, מסכן מדינות נוספות באזור - כמו שראינו לאחרונה - והוא יסכן גם כוחות אמריקנים באזור. אנחנו בכל מקרה מתארגנים ונערכים גם ליום שאחרי, בכל הממדים, כדי שנדע לשמור ביטחון אזרחי ישראל בכוחות עצמנו".

אתמול (ש') בפגישה בין שר הביטחון בני גנץ לסגנית נשיא ארצות הברית קמאלה האריס נשמע שר הביטחון כמי שמקבל עליו את הדין. בהודעה שפרסם אחר כך עדכן גנץ כי הדגיש פני האריס את החשיבות, שבכל הסכם עם איראן תהיה הקפדה על הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לרבות המשך החקירה והיעדר סגירה של התיקים הפתוחים.

וגם בנאומו היום בוועידת הביטחון במינכן, נשמע גנץ כמי שמבין שישראל לא תוכל למנוע את ההסכם וצריך להיערך להמשך. לדבריו, "הסכם גרעין, אם ייחתם עם איראן, אינו סוף פסוק. חייבים לנקוט בכל הפעולות בכדי להבטיח שאיראן לעולם לא תהיה מדינת סף גרעינית. אסור לעולם להשלים עם זה, וישראל לעולם לא תשלים עם זה.

"יש צורך לפעול בכדי לוודא שאיראן לא ממשיכה בהעשרה במתקנים אחרים ולהגביר את הפיקוח. יש חשיבות שתהיה הקפדה שהסוכנות לאנרגיה אטומית תמשיך בחקירה ובפיקוח בנושא התיקים הפתוחים. עלינו לוודא שהצנטריפוגות המתקדמות אינן מוצאות את עצמן במתקן אחר, קרוב או רחוק. שפיתוח הטילים הבליסטיים שביכולתם לשאת ראשי נשק גרעיני נבלם".

גנץ התייחס לאחת מהמגרעות העיקריות של ההסכם - תוקפו אמור להסתיים בעוד שנתיים וחצי: "צריך לדאוג, שתוקף ההסכם, לא מאפשר לאיראן להפוך את המגבלות ל"פגות תוקף" ולהמשיך אותו".

בהמשך הוא התייחס להיותה של איראן מחרחרת מלחמה אזורית ותומכת טרור: "אנחנו נמצאים בתקופה קריטית לביטחון העולם, וגם ליציבות המזרח התיכון. התוקפנות האיראנית מרימה את ראשה - לא רק בפרויקט הגרעין, אלא בתוקפנות ובניסיונה של להשתלט על מדינות נחשלות, ולהשליט בהן את האינטרסים האיראנים תוך פגיעה ביציבות האזור וגם בזכויות אדם.

"אנו מסתכלים בדאגה על המתקפות על ידידותנו באזור, שנעשות לפי הערכתנו בהכוונה ובאישור של איראן, ובאמצעי לחימה שחלקם יוצרו באיראן ושהידע להפעלתם נרכש באיראן. אנחנו רואים גם מה קורה בעיראק, שם איראן מנסה בימים אלו להתערב על ידי כוח קודס במוקדי ההשפעה, למרות ההפסד בבחירות של תומכיה.

"איראן גם מנצלת טיסות אזרחיות מטהראן לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק להעברת אמל"ח מוסווה בציוד אזרחי, ומסכנת אזרחים על ידי העברות אמצעי לחימה במכולות המגיעות לנמל לאדקיה. איראן פוגעת בחופש השיט, המתקפות שלה משטח איראן באמצעות כטב"מים גם גבו בשנה האחרונה את חייהם של אזרחים חפים מפשע מבריטניה ומרומניה מול חופי המפרץ. איראן מסכנת טיסות אזרחיות, שעשויות להיפגע על ידי כטב"מים שלחלקם אין יכולת לשנות את המסלול המתכונן".

הוא הזהיר כי ישראל תתקוף בעוצמה בלבנון אם יהיה צורך בכך: "איראן גם אחראית על חימוש שלוחיה בלבנון, ופוגעת בריבונות וביכולת המשילות שלה. רק השבוע ראינו מספר ניסיונות של חיזבאללה להפר את ריבונותה של ישראל. בהקשר הזה אני אומר בצורה ברורה לחיזבאללה - בכירי חיזבאללה מכירים היטב ומקרוב את רעש מנועי המטוסים שלנו ויכולותיהם. אם נידרש לתקוף בעוצמה, נעשה זאת ונגרום נזק גדול לארגון ומדינת לבנון תישא באחריות. נפעל איפה שנצטרך ובכל זמן שהדבר יידרש".

גנץ דיבר באופטימיות על הסכמי אברהם וחלק שבחים לממשל האמריקני הקודם ולראש הממשלה הקודם נתניהו על ההגעה להסכם. לדבריו יהיה להסכמים המשך "אנו פותחים את שערי המזרח התיכון לשיתופי פעולה שיחזקו את הכלכלה, יביאו חדשנות, ויסייעו לשמור על היציבות והביטחון. ידינו מושטת למנהיגים אמיצים נוספים באזור שנכונים לפתח את היחסים עם ישראל. אני בטוח שלא יירחק היום ששיתופי הפעולה האלו יתרחבו ויעמיקו".

על המשבר בין אוקראינה לרוסיה אמר: " כעת, כשענני מלחמה מתקרבים - האחריות של המנהיגים היא להרגעת הרוחות, לקידום השיח, ולעמידה על העקרונות שישמרו על שלום העולם וביטחונו. כך צריך להיעשות בקונפליקט באוקראינה, ואני קורא לכלל הגורמים, גם אם אנחנו ברגע האחרון - יש לעשות הכל כדי למנוע שפיכות דמים".