הצלחה בניסוי קליני של תרסיס אף ישראלי נגד קורונה

החברה מדווחת כי העומס אצל החולים שלא טופלו במוצר האמיתי, היה גבוה יותר באופן מובהק מחולים שקיבלו את התרסיס • בישראל משווק התרסיס תחת השם "אנוביד"

אנוביד תרסיס לאף / צילום: טרדיט גת
אנוביד תרסיס לאף / צילום: טרדיט גת

חברת התרופות גלנמרק ההודית, הנסחרת בהודו לפי שווי של כ-1.7 מיליארד דולר, הודיעה על הצלחה בניסוי שערכה בתרסיס אף של חברת סנוטייז (SaNotize) למניעת מחלת הקורונה. התרסיס מבוסס על החומר NO. סנוטייז היא חברה קנדית, אך היא הוקמה ומנוהלת על ידי הישראלית ד"ר גילי רגב (אין קשר לד"ר גילי רגב יוחאי מתל השומר, העורכת את ניסוי הסרולוגיה הגדול של בית החולים). המוצר מיוצר בישראל.

בישראל משווק התרסיס תחת השם "אנוביד" באמצעות חברת "טרדיס גת".

בעקבות הצלחת הניסוי, המוצר הושק בשבוע שעבר בהודו, ומיועד למבוגרים שנמצאים בסיכון לקורונה. השימוש הוא באמצעות ריסוס של שש מנות לאורך היום, ב-3-5 ימים אחרי ההדבקה, במטרה למנוע את ההתרבות של הווירוס והדבקת תאים בדרכי הנשימה העליונות, ומשם המשך התנועה המסוכנת שלו.

מוצר כזה יכול להיות מעניין במיוחד בשימוש נגד אומיקרון, שמתרבה מהר יותר בדרכי הנשימה העליונות ופחות מהר באזורים אחרים בגוף לעומת וריאנטים קודמים. בשלב הבא, יבחן השימוש במוצר גם בילדים בני 12 ומעלה.

המוצר אושר על ידי רגולטור התרופות ההודי, אחרי ניסוי מוצלח כאמור. בהודו וריאנט ה-ba.2, המידבק אף יותר מאומיקרון, הוא כעת הווריאנט הדומיננטי, אך המוצר אמור להיות יעיל ללא תלת בווריאנט, ויכול להגן בו זמנית גם מפני קורונה וגם מפני מחלות נשימתיות אחרות, כמו שפעת ו-RSV.

שיתוף הפעולה של גלנמרק עם SaNOtize נחתם ביולי שעבר, ומקנה לגנמרק בלעדיות על המוצר ברוב מדינות דרום מזרח אסיה בנוסף להודו.

בניסוי הקליני שנערך ב-306 מאומתי קורונה, במספר אתרים בהודו, השווה הטיפול באמצעות הספריי לקבוצת ביקורת שקיבלה ספריי ללא NO. כל הנבדקים היו לא מחוסנים, מבוגרים יחסית ועם מחלות רקע, והחברה מדדה את העומס הוויראלי שנוצר אצל המטופלים. החברה מדווחת כי העומס אצל החולים שלא טופלו במוצר האמיתי, היה גבוה יותר באופן מובהק. בתת קבוצה בסיכון גבוה (218 מטופלים), נמצא קיצור של הזמן עד ההגעה ל-PCR שלילי, 4 ימים בממוצע לעומת 8 בקבוצת הביקורת.

ניסוי שנערך בשנה שעברה, ללא קבוצת ביקורת, הראה שהמוצר בטוח לשימוש. עד היום טופלו בניסוי 500 איש.

המוצר אושר לשיווק באירופה, ומאושר ומשווק בישראל כאמור, וכן בתאילנד, אינדונזיה ובחריין.