ארגון העיתונאים פורש ממועצת העיתונות ומקים גוף חלופי

בעקבות המינוי של השופט בדימוס חנן מלצר ליו"ר מגדל במקביל לתפקידו כנשיא מועצת העיתונות, ארגון העיתונאים ביקש לקיים הצבעת אי-אמון נגדו • לאחר שזו שלא התקבלה, הארגון הודיע על פרישה מהמועצה ועל הקמת גוף חלופי חדש

חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

ההתעקשות של השופט בדימוס חנן מלצר להמשיך לכהן כיו"ר מועצת העיתונות למרות מינויו לתפקיד יו"ר מגדל אחזקות הייתה הקש ששבר את הקש מבחינת ארגון העיתונאים, שהודיע על פרישתו מהארגון, מתוך כוונה להקים גוף רלוונטי חדש שיחליף את המועצה וייתן מענה לסוגיות של דילמות אתיות ומקצועיות.

ההודעה על הפרישה ממועצת העיתונות נעשתה בתום ישיבה סוערת בה הוגשה הצעת אי-אמון במלצר בעקבות מינויו ליו"ר מגדל. הארגון טען כי מדובר בניגוד עניינים מובנה, אך מלצר, שערך לפני הישיבה מספר שיחות טלפון במטרה לשכנע את חברי המועצה, טען כי אם וכאשר יהיה ניגוד אינטרסים, הוא יימנע ממעורבות בנושא.

מבין כלי התקשורת שנכחו בישיבה, תאגיד השידור הציבורי הצביע אי-אמון במלצר, וכך גם עמותת "שקוף". לעומת זאת, גורמים הנחשבים לבעלי הברית של מלצר - ביניהם מו"ל עיתון "הארץ" עמוס שוקן (שנחשב לרוח החיה במינויו של מלצר לנשיא המועצה) ואגודת העיתונאים מירושלים - הצביעו לטובת מלצר, מה שהיטה את הכף והביא לניצחון שלו. בנוסף הצביע לטובתו גם נציג חברת חדשות 12. כלי תקשורת מרכזיים שעדיין חברים במועצת העיתונות, כמו גלי צה"ל ו"ישראל היום", לא טרחו להופיע לישיבה. 

נציין כי העיוות במפתח החברים של מועצת העיתונות - שבמסגרתו אין מספיק נציגי ציבור ונציגי עיתונאים, כאשר למו"לים יש ייצוג עודף - שיחק לידיו של מלצר, בדיוק כפי ששיחק לידיה של הנשיאה הקודמת דליה דורנר. 

ניסיונות להביא לשינוי 

ארגון העיתונאים, לצד גופים נוספים מתחום התקשורת, מנסה כבר חודשים ארוכים - עוד מתקופת הנשיאה הקודמת דליה דורנר - להביא לשינויים באופן בו מתנהלת המועצה ולהוביל תוכנית אסטרטגית שתביא לשינוי מהותי באופן בו מועצת העיתונות פועלת ומתנהלת. 

נזכיר כי לפני חודשים ספורים פרשה דורנר סביב כוונתה להקים מכון לעיתונות שיחלק בין היתר פרסים לעיתונות חוקרת. בהמשך קבעה ועדת הביקורת של מועצת העיתונות כי הפעולות של דורנר להקמת המכון תוך כדי כהונתה במועצה העמידו אותה בניגוד אינטרסים חמור, בעיקר בשל האופן בו תכננה לממן את פעילות המכון החדש מתוך הקדש שנועד לנשיאת מועצת העיתונות.

לאחר פרישתה של דורנר מונה לתפקיד השופט חנן מלצר, אולם חודשים ספורים לאחר מכן התפרסם בתקשורת כי הוא צפוי לקבל על עצמו את תפקיד יו"ר מגדל.

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה: "יכולנו להמשיך לנסות לשנות מבפנים, אבל ההודעה על כך שנשיא מועצת העיתונות מתכוון לכהן במקביל כיו"ר מגדל, ושהוא וגורמים אחרים במועצה אינם רואים בכך שום בעיה, גרמה לנו להבין שאין לנו מה לחפש בה יותר.

"על רקע הוואקום שיצרה מועצת העיתונות וחוסר תפקודה בנושאים של חופש העיתונות ואתיקה מקצועית, ארגון העיתונאים פעל בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית בנושאים אלה ועמד בחזית המאבק הציבורי בסוגיות אלה. נמשיך לעשות כן ונפעל ביתר שאת ליצירת מסגרת חלופית שתיתן מענה לדילמות האתיות והמקצועיות שעבודת העיתונות מעלה. אנו קוראים למי שקידום עיתונות חופשית ובריאה בישראל היא נר לרגליו, להצטרף אלינו להקמת מסגרת חלופית".

*** גילוי מלא: גלובס פרש בשנה שעברה ממועצת העיתונות על רקע חוסר המוכנות של המועצה במבנה ובהרכב הנוכחי לקיים דיון בבעיות הבוערות של המקצוע ובעיקר בנושא האמון בעיתונות.