ישראל וקולומביה מובילות בקצב צמיחת התוצר. אבל יש כוכבית

התוצר באזור ה-OECD עלה ב-1.2% בין הרבעון השלישי לרביעי • ישראל מובילה בין השאר נוכח הגידול המהיר בקצב האוכלוסייה

צמיחה כלכלית במדינות ה-OECD / אילוסטרציה: Shutterstock
צמיחה כלכלית במדינות ה-OECD / אילוסטרציה: Shutterstock

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) באזור ה-OECD עלה ב-1.2% בין הרבעון השלישי לרביעי של 2021 כך על פי אומדנים שפרסם היום ה-OECD.

בין מדינות ה-OECD שעבורן זמינים נתונים עבור הרבעון הרביעי של 2021, התוצר הישראלי צמח ב-9.2% בתקופה זו, ויחד עם קולומביה, שהתוצר שלה גדל 10.7%, השתיים מובילות מבין המדינות בקצב הצמיחה. אחריהן מדורגות הונגריה (2.1%), ספרד ( 2.0%), פולין (1.7%), פורטוגל (1.6%) ושוודיה (1.4%). ירידות נרשמו באוסטריה (מינוס 2.2%) ובלטביה (מינוס 0.1%).

קצב הצמיחה הממוצע בקרב מדינות ה-OECD ב-2021 עומד כעת על 5.5% בהמשך להתכווצות התוצר בשיעור של 4.6% ב-2020, שנת משבר הקורונה - מתחת לקצב צמיחת התוצר של המשק המקומי של 8.1% ב-2021.

ההובלה מיוחסת בין השאר לגידול המהיר בקצב האוכלוסייה בישראל של 1.7% ביחס למדינות האחרות. אם בוחנים את נתוני הצמיחה לנפש הדירוג נראה קצת אחרת. ישראל מגיעה רק למקום הרביעי מבין מדינות מערב אירופה, אחרי אירלנד, צרפת ואנגליה (בהשוואה ל-2020). 

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, "גם כאשר בוחנים את קצב צמיחת התוצר בהשוואה לרבע המקביל אשתקד, מגלים יתרון מובהק לישראל. כמו כן, ניתן לדבר על המחצית השנייה של השנה שעברה כעת חזקה במיוחד, היות וגם ברבע השלישי רשם התוצר שלנו גידול של 7.3% בהשוואה לרבע השלישי של 2020".

בקרב מדינות ה-G7 שיעור הצמיחה עלה ב-1.2% ברבעון הרביעי של 2021 לעומת צמיחה של 0.9% ברבעון השלישי. ארה"ב מובילה בקרב המדינות העשירים עם צמיחה של 1.7%, לעומת 0.6% ברבעון הקודם, אחריה קנדה (1.6%, לעומת 1.3%) ויפן (1.3%, לעומת מינוס 0.7%).

באירופה נרשמה ירידה בקצב הצמיחה בקרב המדינות המובילות ברבעון הרביעי של 2021, כמו צרפת עם צמיחה של 0.7%, לעומת 3.1% ברבעון הקודם, ואיטליה (0.6% ברבעון הרביעי של 2021, לעומת 2.6% ברבעון השלישי). בגרמניה התכווץ התוצר ב-0.7% ברבעון הרביעי לעומת צמיחה של 1.7% ברבעון השלישי של 2021. בבריטניה צמיחת התמ"ג התייצבה על 1.0% ברבעון הרביעי של 2021.

"חשוב לציין שיש לא מעט מדינות שצמחו חזק ברבע השלישי של 2021 ותוצאות הרבע האחרון שלהן טרם התקבלו - כמו יוון, אירלנד, אסטוניה וצ'ילי, מה שעוד יכול להסיג מעט את מיקומנו", הוסיף מנחם. "התוצאות החזקות אצלנו הן במידה רבה תוצאה הן של התפרצות הביקוש הכבוש, לאחרה מספר סגרים הדוקים, יחסית, שננקטו כאן במהלך הגל הראשון, השני והשלישי של הנגיף. בין השאר, הגדילו הסגרים הללו את הביקוש של משקי הבית בארץ לתוצר המקומי - מוצרים ושירותים - חלף תוצר חו"ל. לכן, חשוב מאוד לראות אם המחצית הראשונה של 2022 , בעידן של השתחררות מכל מגבלות הקורונה, יש לקוות, תשכיל כלכלת ישראל לשמור על עקביות".

רונן מנחם / צילום: בנק מזרחי טפחות
 רונן מנחם / צילום: בנק מזרחי טפחות

לפי נתוני הלמ"ס, ייצוא הסחורות והשירותים צמח הרבה יותר מהתוצר. מנחם מסביר  זאת, בין השאר, לעתירות הטכנולוגיה העילית בתוכו. "בסך הכל, מדובר בתוצאות טובות, ולא בכדי זכה המשק הישראלי לשבחים בדוחות האחרונים של קרן המטבע וסוכנויות הדירוג שביקרו כאן, אך דווקא כעת, עם היציאה המיוחלת מעידן הקורונה הכלכלית, תיבחן עוצמת המשק הן בזירה המקומית והן בהשוואה בינ"ל", אמר מנחם.