ליברמן: "אני זוכה לגיבוי מלא לעסקת החבילה, שמעתי את זה במו אוזניי"

שר האוצר התייחס לעסקת החבילה ולהתנגדות חברי הקואליציה: "חתמנו על העסקה ערב אישור התקציב והיא חלק חשוב ממנו. אי אפשר לשנות את זה באופן חד צדדי" • רגעים לאחר מכן אמר שר הבריאות הורוביץ כי עסקת החבילה אינה מספיקה • שר החוץ לפיד: "יש הבדל בין גיבוי לדעות. מציעים לשפר תוכניות - זה מותר"

אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן התייחס בפתח ישיבת סיעתו לעסקת החבילה ולהתנגדות חברי הקואליציה לחוק.

"בסוף העלאת שכר המינימום מתגלגלת לצרכן", אמר ליברמן, "כשאנחנו מדברים על עלייה לרוב מי שיספוג את זה הם התעשיינים ולכן היא תתגלגל לצרכן ותגרום לעליית מחירים ואינפלציה. מהצד השני מעסיקים שיתקשו לשלם שכר מינימום מוגדל זה יצור אבטלה. עלייה בלתי אחראית של שכר המינימום סופה אינפלציה, עליית מחירים ואבטלה".

עוד אמר ליברמן כי "עסקת החבילה כפי שחתמנו עליה משקפת את אותו איזון עדין. מי שרוצה לעזור לאותם אנשים שמרוויחים שכר מינימום יש מכשיר אחר: מענק עבודה. ככה עוזרים למי שצריך עזרה בלי להשית הוצאות נוספות על המעסיקים. חתמנו על עסקת החבילה בנובמבר ומוזר מאוד שעד לפני עשרה ימים לא שמענו מילה על הנושא הזה. חתמנו על העסקה ערב אישור התקציב והיא חלק חשוב מהתקציב. אי אפשר לשנות את זה באופן חד צדדי. מילה זה מילה. ניתן לשנות את העסקה רק אם אותם 4 צדדים שהיו חלק מהעסקה יחליטו לשנות. אין פה הורדת ידיים פוליטית. אין דרך אחרת".

ביום רביעי תתקיים פגישה של מנכ"ל משרד האוצר עם ההסתדרות והתעשיינים בניסיון להגיע לפשרה בחזית הזו של עסקת החבילה, כך לדברי ליברמן.

לשאלת גלובס על שלוש החזיתות שהוא נמצא בהן מול הקואליציה בסיוע לעצמאים, תוכנית כלכלית ועסקת חבילה אמר כי "אני זוכה לגיבוי מלא. שמעתי את זה במו אוזניי בישיבת ראשי קואליציה. הגענו למצב שמבחינת הצמיחה אנחנו במקום אולי הכי גבוה בעולם המערבי ואבטלה נמוכה. הורדנו גירעון. אני לא יודע לקבל החלטות ללא נתונים. 94 אחוז מהמשק הישראלי עובד בתפוקה של 110-115%. גם בשנת טרום קורונה נסגרו 76 אלף עסקים. חייב לסייע באופן ממוקד וזה מה שנעשה. אני לא רואה פה חזיתות. אנחנו פועלים בצורה מסודרת. יהיו הצבעות על התקציב עד ל-21 בספטמבר. אין צורך בהפגנות ולחצים. שום דבר לא יעזור".

רגעים אחרי דבריו של ליברמן על כך שהוא זוכה לגיבוי מלא מהקואליציה בצעדים הכלכליים, אמר יו"ר סיעת מרצ ניצן הורוביץ כי עסקת החבילה אינה מספיקה וכי הכנסת "איננה פלומבה". לשאלת גלובס על הרחבת הרפורמה בתמרוקים אמר הורוביץ "זה היה תקוע הרבה מאוד שנים ואנחנו הסכמנו לשחרר. אנחנו נרחיב את הרפורמה הכל ישוחרר".

יו"ר יש עתיד שר החוץ יאיר לפיד אמר על הגיבוי לליברמן, אם ישנו, כי "יש הבדל בין גיבוי לדעות. מציעים לשפר תוכניות - זה מותר. מניסיוני על שכר המינמום נותנים לך תיקח. אם יתחילו ויכוחים זה פשוט יפול. קחו ואז תמשיכו הלאה".

באשר לפנסיות התקציביות ודרישת גנץ לגיבוי ממשלתי אמר לפיד, "שר הביטחון צודק בדרישה שלו. איכות הלוחמים מעל הכל. זה עבר החלטת ממשלה ויש ציפיה שהקואליציה תעמוד בהחלטות שלה".

חה"כ נעמה לזימי בתגובה לדברי ליברמן על חברי מפלגת העבודה: "אם שר האוצר לא מרוצה מזה שיש לנו דעות ועמדות בנוגע לציבור העובדים בישראל, המרוויח שכר מינימום שלא ניתן לסיים איתו את החודש, תמיד אפשר לחזור לשכר המינימום המוצמד בחוק לשכר הממוצע במשק - כך שיעלה את שכר המינימום כבר בשנה הקרובה ב-250 ש"ח בחודש במקום 100 כמו שהוא מציע. במקום לשבת ולדבר על פופוליזם, ליברמן צריך להתחיל לפעול למען מיליון אנשים המשתכרים בשכר מינימום".