שר החוץ לפיד מזהיר מפני "הסכם גרעין גרוע" שייחתם בווינה

השר יאיר לפיד הצטרף לביקורת שהשמיע ראש הממשלה נפתלי בנט נגד הסכם הגרעין המחודש של ארה"ב עם איראן וציין כי ישראל תמשיך לנהל עם הממשל האמריקאי דיאלוג נוקב וגלוי, כדי לוודא שההסכם הזה הוא לא סוף פסוק

יאיר לפיד / צילום: אורון בן חקון
יאיר לפיד / צילום: אורון בן חקון

שר החוץ יאיר לפיד מצטרף לביקורת של ראש הממשלה נפתלי בנט על ההבנות המתהוות בווינה לחזרת איראן וארה"ב להסכם הגרעין.

בפתח ישיבת סיעתו בכנסת אמר לפיד: "הסכם גרעין גרוע עומד להחתם בווינה. זה אותו הסכם שנחתם ב-2015, אבל אז הוא הגביל את איראן מהעשרת אורניום לעשר שנים. בחתימה המחודשת, הם לא עשו דבר אחד פשוט: הם לא שינו את התאריכים. הם השאירו את תאריך התפוגה של חלק גדול מההגבלות על איראן ב-2025. עוד שנתיים וחצי. בעוד שנתיים וחצי ההגבלות על איראן יעלמו. היא תוכל להחזיר לפעולה את הצנטריפוגות המתקדמות. להעשיר אורניום לפצצה".

שר החוץ הזהיר כי איראן מבקשת מהמעצמות בונוס על ההסכם: ביטול ההגדרה של משמרות המהפכה כארגון טרור. "היא רוצה שארגון הגג של חיזבאללה, של הג'יהאד האיסלאמי, של הח'ותים בתימן, לא יוגדר כארגון טרור", אמר לפיד, "אם משמרות המהפכה הם לא ארגון טרור, אז מה הם כן? חוג לריקודי עם? העולם לא יכול להסכים לתנאים המחוצפים האלה. אסור לו להזרים עשרות מיליארדי דולרים לאיראן, ולתת לה להמשיך להפיץ טרור בעולם".

משמרות המהפכה שולטות בכ-60% מכלכלת איראן

הסיבה לדרישת איראן להלבנת משמרות המהפכה היא כלכלית בעיקרה. המשמרות מחזיקות במנגנון כלכלי מפותח השולט על כ-60% מהכלכלה של איראן, והמשמעות היא כי הסרת העיצומים על איראן לא תופסת לגביו. בשל הגדרתו כארגון טרור, אסור כל קשר מסחרי או כלכלי עם הארגון ושלוחותיו. בעבר כתבנו בגלובס כי הדבר יביא לכך שהארגון יבצע העברות בעלות פיקטיביות ורישומים חדשים של חברות כדי לחמוק מהעיצומים.

לפיד הדגיש כי ישראל תמשיך לנהל עם הממשל האמריקאי דיאלוג נוקב וגלוי, כדי לוודא שההסכם הזה הוא לא סוף פסוק. לדבריו: "גם אם הוא ייחתם, אנחנו נמשיך את המאבק נגד הגרעין האיראני ונגד הטרור האיראני. שיהיה ברור: אנחנו לא כפופים להסכם הזה. ישראל תשמור על בטחונה בעצמה. יש לנו צבא חזק, יש לנו את המוסד, יש לנו ממשלה נחושה, אנחנו לא נהסס לפעול כדי למנוע מאיראן להגיע למטרתה".

אתמול היה זה ראש הממשלה בנט שחשף כי במו"מ שמתנהל בווינה, איראן דורשת להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור של הממשל האמריקאי. "זה שיא החוצפה", אמר בנט, "האיראנים מבקשים לאפשר לארגון הטרור הגדול בעולם לקבל פטור".

בנט גילה עוד כי איראן דרשה במהלך המו"מ לסגור את החקירות שמנהלת נגדה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "האיראנים מתעקשים לסגור את התיקים הפתוחים נגדם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", אמר בנט. "במילים אחרות - איראן הסתירה ועדיין מסתירה חומרים שקשורים לפיתוח נשק גרעיני. היא נתפסה על חם וכעת היא דורשת מפקחי האו"ם להעמיד פנים כאילו הם שכחו את מה שהם ראו. ידידנו האמריקנים אמרו לנו שהם יעמדו איתן על הסוגיה הזו ואני מקווה שזה יימשך" .