ועדת הכספים מושבתת כבר שלושה שבועות, והחקיקה בהקפאה

יש עתיד הודיעה שלא תצביע עם הקואליציה עד שיימצא מתווה סיוע לעצמאים שנפגעו בתקופת הקורונה • מאז הוועדה החזקה ביותר בכנסת מקיימת דיונים ללא הצבעות • התוצאה: פקק חקיקה שעלול להוביל בין היתר לביטול המס על רכבי יוקרה ולעיכוב התוכנית הכלכלית

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשקט בשקט, מחאת חברי ועדת כספים מטעם יש עתיד משביתה זה השבוע השלישי את עבודת הוועדה החזקה והעמוסה ביותר בכנסת. מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ולדימיר בליאק הודיע יחד עם ח"כ נירה שפק שלא יצביעו עם הקואליציה בוועדה עד שיימצא מתווה סיוע לעצמאים, ובכך הלכה למעשה משבית את עבודתה כבר שבועות. זאת בזמן שיו"ר מפלגתו יאיר לפיד, משחרר מסרים של הרגעה ופיוס לשר האוצר ולקואליציה. השיא יהיה השבוע כאשר החוקים של שר האוצר אביגדור ליברמן לטובת תוכנית הסיוע הכלכלית יתווספו גם הם לפקק החקיקה בוועדה.

יו"ר ועדת כספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ממפלגתו של שר האוצר, בינתיים לא מעורר מהומה בניסיון לשמור את המתיחות הקואליציונית מתחת לרדאר. אך החוקים והצווים שעל שולחנו הולכים ומצטברים. כתוצאה מהשיתוק בוועדה, החל מסוף החודש יוכלו אזרחי ישראל לקנות רכבי יוקרה ללא מס הקנייה המיוחד שחל עליהם (20% מעל המחיר הבסיסי של 300,000 שקל), זאת מאחר שבמשרד האוצר ביקשו להפוך את הוראת השעה שפגה בסוף השנה הקודמת להוראת קבע, אך הוועדה לא השלימה את ההצבעה.

מאז שנת 2013 חלות ברציפות הוראות שעה המטילות מס קנייה נוסף על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300,000 שקל. שיטת הטלת המס נבנתה כך ששיעור מס הקנייה עולה באופן הדרגתי ככל שמחיר המחירון מתרחק מרף הבסיס, כלומר ככל שמחירו של הרכב לצרכן גבוה יותר, כך המיסוי עליו יהיה גבוה יותר. הוראת השעה האחרונה בעניין זה עמדה בתוקף עד סוף 2021. הצו החדש נכנס לתוקף בינואר, אך ללא אישור ועדת הכספים בתוך 60 יום - הוא יבוטל.

פקק החקיקה הולך ומתארך

בנוסף, על שולחן הוועדה מונח צו המיסוי החדש לסיגריות אלקטרוניות שהוועדה תיקנה ומשרד האוצר הגיש מחדש. גם עליו טרם נערכו הצבעות והדיונים עליו נדחו ללא תאריך חדש וכן המס על הפחמן. בפקק ממתינים גם עוד חוקים. האחד הוא חוק ההטבות במס לעמותות שהגיש ח"כ בליאק ונועד להפקיע את מנגנון האישור מידי הכנסת ולהעבירו לידי רשות המיסים. חוק נוסף שעל שולחן הוועדה הוא "תיקון לפקודת מס הכנסה", הצעה שמבקשת לקדם בשנית את מתווה השינויים בעניין חובות דיווח ותיעוד שנועדו לייעל את הפיקוח על מחירי עסקאות ופעולות הנעשות בין צדדים קשורים במדינות שונות.

אך מעל לכל אלו יעלו על השולחן השבוע, כאמור, שני חוקים של ליברמן לטובת העברת התוכנית הכלכלית שלו: נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים עובדים ומס הכנסה שלילי. שני אלו עברו בוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון והממשלה מבקשת לקדם אותם בחקיקה מהירה בניסיון לתת מענה ליוקר המחייה. אלא שכל עוד החרם של יש עתיד על ההצבעות בוועדת כספים לא יוסר - גם החוקים האלה יתקעו על שולחנו של יו"ר הוועדה.

שר האוצר לא מתרשם

ביש עתיד דורשים קידום של תוכנית סיוע לעצמאים כתנאי לחזרתם להצבעות עם הקואליציה אלא שלא נראה ששר האוצר מתרשם מהאיומים או מהביצוע. בשבוע שעבר הודיע בוועדת כלכלה שיגבש סיוע רק על בסיס נתונים שיוצגו לו וכל זה יקרה רק קרוב יותר לסוף החודש. בליאק השיב לפניית גלובס, כי כל עוד אין תוכנית אין הצבעות והוסיף: "אני מקווה שהמשבר ייפתר בימים הקרובים. ‘יש עתיד’ מחויבת לציבור העצמאים, אנחנו לא מתכוונים לוותר על מתווה סיוע וגם מעריכים שבסופו של דבר נגיע להסכמות מול משרד האוצר".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ קושניר מסר בתגובה: "ועדת הכספים ממשיכה לפעול במלוא המרץ, גם כאשר ישנם מחלוקות. אני רגיל לפתור את המחלוקות בצורה שקטה ומקצועית, גם הפעם אעשה כך. אין לי שום ספק שחברי ועדת הכספים מבינים את האחריות המוטלת על כתפיהם".

לפיד וליברמן מנסים לכסות על העובדה שחברי כנסת מ"יש עתיד" משביתים את עבודת ועדת הכספים. "הממשלה משותקת אך שורדת", אמר אחד משרי הממשלה לגלובס ותיאר את השיתוק שאוחז בפעילות הקואליציה, למרות הנסיונות של כל המשתתפים להשתיק אותו

גם לשאלת גלובס את לפיד בנושא, הקפיד יו"ר יש עתיד לומר כי "יש הבדל בין גיבוי לדעות. מציעים לשפר תוכניות, זה מותר".

בתוך כך, יום רביעי תתקיים פגישה של מנכ"ל משרד האוצר עם ההסתדרות והתעשיינים בניסיון להגיע לפשרה בחזית של עסקת החבילה, כך לדברי ליברמן. לשאלת גלובס על 3 החזיתות שהוא נמצא בהן מול הקואליציה (בסיוע לעצמאים, תוכנית כלכלית ועסקת חבילה) אמר "אני זוכה לגיבוי מלא שמעתי את זה בישיבת ראשי קואליציה. אני לא יודע לקבל החלטות ללא נתונים. 94% מהמשק הישראלי עובד בתפוקה של 110־115%. נסייע באופן ממוקד. אני לא רואה פה חזיתות, אנחנו פועלים בצורה מסודרת. נצביע התקציב עד ל־21 בספטמבר. אין צורך בהפגנות ולחצים".