הבנקים נגד הקריפטו: מי ינצח במאבק על הכסף שלכם?

נכון לעכשיו הבלוקצ'יין היא בגדר אתגר למודל העסקי המסורתי של הבנקים, אבל אם הם ימשיכו להתעלם ממנה, היא תהפוך בקלות ובמהירות לאיום

מטבע קרדנו / צילום: Shutterstock, surassawadee
מטבע קרדנו / צילום: Shutterstock, surassawadee

מטבעות קריפטו נמצאים בסביבה כבר יותר מעשור, אבל השימוש בהם צבר תאוצה של ממש מאז תחילת מגפת הקורונה. התנודתיות העזה בשווקים הפיננסיים המסורתיים שלחה משקיעים רבים היישר לזרועות הקריפטו. הסגרים ברוב מדינות העולם, ששלחו את כולנו לעבוד מהבית, הגבירו אף הם את נפח השימוש במטבעות הקריפטו בשל האפשרות לשלם באמצעותם מרחוק. לא משנה אם ערכו עולה או יורד, דבר אחד ברור: הקריפטו פה כדי להישאר.

נכון? ובכן, לא אם אתם שואלים את הבנקים. בעיניהם הקריפטו מוצא חן בערך כמו מטאוריט בעיני דינוזאור, והבלוקצ'יין, הטכנולוגיה עליה מבוסס הקריפטו, מרשימה אותם אפילו פחות. רבים מהבנקים המסורתיים מסרבים אפילו לקבל כספים שנצברו ממכירת קריפטו. הסיבה הרשמית: העדר רגולציה בתחום, שלאחרונה השתדרגה לכדי מיעוט רגולציה. עם זאת, ההתפתחות המהירה של התחום, כמו גם העיסוק הרגולטורי הגובר בו ברוב מדינות העולם, מבהירים כי מדובר בבעיה זמנית.

הבנקים מבינים בבעיות זמניות; הם מתמודדים עם אחת כזו כבר 20 שנה, עם השימוש ההולך ופוחת בכסף מסורתי. המערכת הבנקאית, שבאה לעולם במאה ה-11 במקום סחר החליפין שהיה נהוג עד אז, פיתחה את הקונספט של שטרות כסף; תחליף ראוי לתרנגולת, אבל לא לכרטיס אשראי, העברה בנקאית, או אפליקציות. הללו אומנם נותנים מענה לרוב הפעולות הכספיות של ימינו, אבל טכנולוגיית הבלוקצ'יין לוקחת את הדברים לשלב שעלול לייתר את הבנקאות המסורתית כליל.

על הבנקים להפנים שבלוקצ'יין אינה תופעה חולפת

בבסיסה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין עומדת האפשרות לבצע פעולות עסקיות ופיננסיות ללא גורם מתווך או צורך בפיקוח מטעמה של ישות ניהול מרכזית. יומן רישום דיגיטלי שנשמר במקביל במחשבים של כל משתמשי הרשת מתעד את ההיסטוריה של העברות הכספים. המידע נגיש, שקוף וזמין לכל משתמש, והטכנולוגיה מאפשרת שמירה קפדנית על זהות המשתמשים ופרטיותם.

למרות השימושים הרבים והמגוונים שטכנולוגיה זו מציעה, היישום המזוהה ביותר עם הבלוקצ'יין הוא מטבעות הקריפטו והמסחר בהם. הוא גם היישום הכי מצליח שלה: עם כל הכבוד להנפקות ICO, חוזים חכמים ו-NFTs, הציבור הרבה יותר מוקסם מהאפשרות להשלים העברת כספים בארץ או לחו"ל תוך שניות ספורות, ללא עמלות או חשש. ובצדק: טכנולוגיית הבלוקצ'יין מהווה אלטרנטיבה ראויה לאמצעי התשלום המסורתיים וחשוב מזה, לארגונים המנהלים אותם. היא מידית ומהירה כך שאין צורך להמתין יום עסקים - או בכלל - לאישור העברה; היא מייתרת את הצורך במתווכים וכך מובילה ליעילות והפחתת העלויות למשתמשים; ובנוסף היא אמינה, בטוחה, ומעודדת שקיפות, וכך מפחיתה סיכונים ומעודדת נגישות פיננסית.

אנו חיים בעולם טכנולוגי מתקדם, בו מידע עובר ברציפות וללא הרף, ומכשירים מתקשרים ביניהם עצמאית - עולם המצריך פתרון להעברת ערך בין אנשים. מלבד היותה פתרון מוצלח למטרה זו, מאפשרת טכנולוגיית הבלוקצ'יין גם התאמה אישית של הערך. גם אם מהפכת הבלוקצ'יין עדיין בחיתוליה, כבר מזמן ברור שלא מדובר בתופעה חולפת. נכון לעכשיו הבלוקצ'יין הוא בגדר אתגר למודל העסקי המסורתי של הבנקים, אבל אם הללו ימשיכו להתעלם ממנה, היא תהפוך בקלות ובמהירות לאיום.

הכותב הוא ראש המסלול לניהול טכנולוגיה במחלקה לניהול באוניברסיטת בר-אילן