משרד החוץ בהודעת תמיכה באוקראינה. הגינוי לרוסיה נעדר

מדובר בהודעה מתונה יחסית שאין בה התייחסות ישירה לרוסיה או גינוי לצעדיה האחרונים ובהם ההכרה בשני המחוזות של הבדלנים במזרח אוקראינה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. תומכים באוקראינה / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. תומכים באוקראינה / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

לאחר התלבטויות ודיונים, ישראל פרסמה הודעה מדינית בסוגיית אוקראינה ובה הביעה תמיכה בשלמותה טריטוריאלית ובריבונתה של אוקראינה. מדובר בהודעה מתונה יחסית שאין בה התייחסות ישירה לרוסיה או גינוי לצעדיה האחרונים ובהם ההכרה בשני המחוזות של הבדלנים במזרח אוקראינה. העמדה נמסרה לאחר דיונים בצמרת משרד החוץ, במל"ל ובקרב גורמים נוספים, ובעקבות התייעצות שהייתה בצהריים בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ. גם שר האוצר אביגדור ליברמן היה שותף בחלק מהדיון.

בהודעה שפרסם דובר משרד החוץ ליאור חייט נאמר: "ישראל שותפה לדאגה הבינ"ל מהצעדים במזרח אוקראינה ומההסלמה החמורה שחלה במצב, מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, אם תתבקש.

"ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה.

"מדינת ישראל דואגת גם לשלומם של אלפי אזרחים ישראלים המתגוררים באוקראינה ולקהילה היהודית הגדולה שבה. ישראל ערוכה להעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי מיידי בהתאם לצרכים שיעלו, ומקיימת על כך שיח עם הרשויות במדינה. ישראל ממשיכה בשיח קרוב עם שותפותיה על דרכים להשיב את המאמץ הדיפלומטי למסלולו".

ההתלבטויות בהנהגה בירושלים נבעו מהרצון שלא לשבור את הכלים עם רוסיה של פוטין; בגלל החופש היחסי שרוסיה מאפשרת לפעילות הצבאית הישראלית בסוריה, וגם בשל הקשרים המדיניים והכלכליים האחרים עימה.

מנגד, הממשל בוושינגטון ציפה להודעה ישראלית שתעמיד את ירושלים לצד מדינות המערב ובעיקר לצד ארה"ב עצמה, הידידה הגדולה ביותר של ישראל. גורמים מדיניים אומרים כי האמריקנים גילו הבנה למצבה המיוחד של ישראל אך הבהירו כי אין זה סביר שישראל תישאר ניטרלית בעימות הזה.