מזומן | דעה

הגבלת כמות המזומנים בבית – צעד נוסף בדרך לשלטון רודני

בחסות הטענה שכך מגינים על בריאות הציבור, ממשלות רבות בעולם הטילו מגבלות הולכות ומחמירות על חופש הפרט • הגבלת החזקת המזומנים היא נדבך נוסף בסדרת ההגבלות שהממשלה מטילה על ראשי האזרחים

הורדת תקרת השימוש במזומן תיכנס לתוקף באוגוסט 2022 / צילום: Shutterstock, Evgeniy pavlovski
הורדת תקרת השימוש במזומן תיכנס לתוקף באוגוסט 2022 / צילום: Shutterstock, Evgeniy pavlovski

הממשלה שוקלת להגביל את כמות המזומנים שמותר יהיה להחזיק בבית (או בכל מקום אחר מלבד במוסד פיננסי). אחד מההסברים להצעה זו הוא שהחזקת מזומנים משרתת את ארגוני הפשע. ברור לכולם, כולל לממשלה עצמה, שארגוני הפשע יכבדו מגבלה זו בדיוק כמו שהם מכבדים את המגבלה על החזקת נשק בלתי חוקי. לכן אין מנוס מלהסיק שהגבלת החזקת המזומנים המוצעת היא עוד נדבך בסדרת ההגבלות שהממשלה מטילה על ראש אזרחי המדינה כדי לשלוט בהם, ושהאזרחים מקבלים כמעט בלי לצייץ.

בשנים האחרונות, בחסות הטענה שכך מגינים על בריאות הציבור, ממשלות רבות בעולם הטילו מגבלות הולכות ומחמירות על חופש הפרט: מנעו מאזרחים להיכנס למדינתם במשך תקופה ארוכה, מלבקר הורים גוססים, במדינות רבות הוטלו סגרים, קנסות ומגבלות על אנשים בלתי מחוסנים וכו'. הצטברות זו של מגבלות דרבנו ממשלות מסוימות לבצע מחטפים, ומדינות שנחשבו לנאורות התגלו כדמוקרטיות רק בעיני עצמן, אם ננקוט בלשון עדינה.

צריך רק להתבונן במה שמתרחש בימים אלו בקנדה. הממשלה מפעילה הוראות לשעת חירום על מנת לדכא את הפגנת נהגי המשאיות נגד ההגבלות שמנסים להטיל עליהם. ראש ממשלת קנדה תירץ את צעדיו על ידי השמצת המפגינים כבעלי "דעות בלתי קבילות", מושג לכשעצמו בלתי קביל בחברה שמכבדת את חופש הביטוי. שם אפילו מקפיאים חשבונות בנק לאזרחים שהעזו לתרום כספים מועטים לנהגי המשאיות. כלומר, מי שתרם מאה דולרים לנהגי המשאיות נחשב על ידי ממשלת קנדה כתומך ארגון טרור וחשבונות הבנק שלו מוקפאים. תהליך של נסיגה דמוקרטית מתרחש אף בארה"ב. שם, כתשעים אחוז מהמפגינים (כולם לא חמושים) שפלשו לבניין הקפיטול מחכים בכלא כבר יותר משנה למשפט. מתוך עשרת האחוזים שכן נשפטו, העונש החציוני שקיבלו הוא של ארבעים וחמישה יום בכלא. כלומר, יותר משש מאות אנשים מוחזקים בכלא ללא משפט על עבירות שהעונש הצפוי הוא כ-45 ימים.

נכון, בישראל דבר כזה עוד לא קרה, אבל מוטב להקדים תרופה למכה. במדינה שבה המשטרה מרגלת אחר אזרחיה, שבה שוללים רישיון לרופאים שמביעים התנגדות לכפיית חיסונים ושמעקלים את חשבונות הבנק למי שרק שכח לשלם את חשבון המים, יכולים מחר להקפיא את חשבונות הבנק למתנגדיה האידיאולוגיים של הממשלה.

לכן, במדינת ישראל נחוץ חוק יסוד דמוי התיקון השני לחוקת ארה"ב שיגן על זכותו של כל אזרח להחזיק, אם לא בנשק, כן במזומן. והסיבה לכך היא אותה סיבה: להתגונן משלטון רודני.

הכותב הוא מומחה לתאוריה מיקרו כלכלית במחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון בנגב