קנדה: טרודו מפעיל סמכויות חירום על מנת לבלום את הפגנת נהגי המשאיות

הצעד של ראש ממשלת קנדה מגיע לאחר שהפגנות נגד החובה להתחסן נגד קורונה שיתקו את עיר הבירה וגורמים לתנועה בין ארה"ב וקנדה לזחול

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Shutterstock

בצעד יוצא דופן, הממשלה הקנדית הפעילה אתמול (ב') סדרה של סמכויות חירום הכוללות מגבלות על התקהלויות ציבוריות. זאת, בניסיון לעצור את ההפגנות המפריעות בעיר הבירה וכן לאורך גבולה של קנדה עם ארה"ב. עוד הודיעה המשלה על הארכת החוק נגד הלבנות הון. זאת, על מנת ללכוד עסקאות, כולל במטבעות קריפטו, בפלטפורמות גיוס המונים כמו GoFundMe.

הצעדים, שהוכרזו על ידי ראש הממשלה ג'סטין טרודו, מייצגים את אחת התגובות החזקות ביותר של ממשלה מערבית נגד ההפגנות של מי שמתנגדים לחובה להתחסן נגד קורונה ומגבלות חברתיות שהוכרזו בתגובה למגפה. צעדים אלו מיד משכו אש מצד כמה מנהיגים קנדיים וארגונים של זכויות האזרח.

"כעת ברור שישנם אתגרים משמעותיים ליכולת רשויות אכיפת החוק לאכוף באופן יעיל את החוק", אמר טרודו במסיבת עיתונאים. "אנחנו לא יכולים ולא נאפשר לפעולות לא חוקיות ומסוכנות להימשך".

הצעד של טרודו להפעיל סמכויות חירום נעשה לאחר שהמשטרה פתחה ביום ראשון מחדש את גשר אמבסדור, המחבר בין דטרויט והעיר וינדזור, באונטריו. עד סוף יום ראשון, המפגינים חסמו כניסה של כלי רכב אמריקאים לקנדה במשך כמעט שבוע.

פקידים בכירים אמרו שהצעדים יוצאי הדופן היו נחוצים בגלל הנזק שנעשה לכלכלה עם חסימת המסחר בין ארה"ב לקנדה. מעבר לכך, "ראינו הפחדה, הטרדות וביטויי שנאה", אמר השר הקנדי לבטיחות הציבור, מרקו מנדיסינו, והוסיף שהסצנות באוטווה לעתים הגיעו עד כדי מצב של היעדר חוק. "זו אחת הסיבות שהיינו צריכים לנקוט בצעד המכוון הזה, מאוד בזהירות".

החלטתו של ראש הממשלה להפעיל את הסמכויות המיוחדות הייתה נתונה לביקורת חריפה ביום שני הן מצד ארגוני זכויות והן מצד כמה מנהיגים ברמה המחוזית.

ראש מחוז קוויבק פרנסואה לגו אמר שהוא יכול להבין את הסנטימנט ש"הגיעו מים עד נפש" באוטווה אבל מאמין שהצעדים המתוכננים אינם נחוצים במחוז שלו ועלולים להזיק.

"אנחנו באמת לא צריכים להוסיף שמן למדורה", אמר לגו.

תקדים בקנדה: הנמכת הרף המצדיק פגיעה בזכויות אזרח

גרסה מוקדמת יותר והרבה יותר מגבילה של החוק, המכונה חוק הצעדים המלחמתיים, הופעלה שלוש פעמים לפני כן בהיסטוריה של קנדה. השימוש השערורייתי ביותר בחוק נעשה ב־1970, כשאביו של טרודו פייר אליוט טרודו הפעיל את החוק כשהיה ראש הממשלה כדי לדכא קבוצה בדלנית אלימה בקוויבק, שכונתה FLQ.

הממשלה אמרה שהפעלת החוק לא חותרת תחת אמנת הזכויות והחירויות של קנדה, שנכנסה לתוקף ב־1982 ומגנה על זכויות הנחשבות חיוניות לשימור חברה דמוקרטית וחופשית. עם זאת, ישנו ויכוח לגבי השאלה אם הממשלה חורגת מסמכותה ביישום החוק על מי שמשתתפים בהפגנות וחסימות הכבישים.

לאה ווסט, מומחית לביטחון לאומי באוניברסיטת קרלטון באוטווה, אמרה שלא ברור לגמרי שההפגנות כיום - בבירה אוטווה ובשני מעברי גבול במערב קנדה - מגיעים לרף החוקי המצדיק הכרזה על מצב חירום לאומי. הפעלת חוק מצב החירום כשהרף הזה לא נחצה, כך אמרה, "קובעת תקדים שבו מחאה לא פופולרית נגד הממשלה מספיקה בכדי שהממשלה תיקח לידיה את הסמכויות יוצאות הדופן האלה".

פרופסור ווסט אמרה שאמנת הזכויות והחירויות של קנדה מגנה על זכויות האזרח אבל ההגנה הזו אינה מוחלטת. היא אמרה שהמשמעות של זה היא שניתן להגביל חלק מהזכויות מבלי להפר את האמנה.

הצעדים נכנסו לתוקף מייד אבל טרודו חייב להציג את הסיבות שלו לשימוש בחוק לפרלמנט ולערוך הצבעה על כך בתוך שבעה ימים. מנהיג המפלגה הדמוקרטית החדשה, ג'גמיט סינג, אמר שיתמוך בצעד, ובכך נתן למפלגה הליברלית, הממשיכה להוביל את הממשלה מאז הקדנציה הקודמת, מספיק קולות כדי לוודא שההכרזה על צעדי החירום תזכה לתמיכה בהצבעה.

טרודו אמר שהצבא לא יופעל נגד המפגינים והממשלה לא משעה את הזכויות המובטחות להם במסגרת חוקת המדינה. הוא הוסיף שהצעדים, שכוחות משטרה מקומיים יאכפו אותם, יופעלו במקומות ספציפיים במדינה בהם יוחלט שההפגנות מהוות איום. טרודו תיאר את ההפגנה באוטווה, שכיום הגיעה ליומה ה־18, כ"כיבוש לא חוקי".

פקידים בכירים בעיר אוטווה אומרים שלכוחות המשטרה המקומיים אין מספיק משאבים לדכא את ההפגנה וביקשו מהממשלה הפדרלית סיוע של עוד 1,800 שוטרים.

המפגינים: מדינות לא מחזירות חירויות, רק לוקחות

על אף הקו הקשה בו נקטה הממשלה, המפגינים מאמינים שהמסר שלהם מהדהד בציבור.

"כל ממשלה שאי-פעם לקחה חירויות מהאנשים מעולם לא החזירה להם אותן", אמר טיילר צ'יליאק, חוואי ממערב קנדה שנמצא באוטווה מאז שהחלו הפגנות הקורונה.

כשהוא לא בחוץ עם המפגינים האחרים, הוא שומר על עצמו מלהתקרר בקרון הסחורות שלו, שבו הוא מבשל, מחזיק מים בבקבוקים וישן.

"עלול עוד לעבור כמה זמן לפני שנשיג את מטרותינו, מה שנקרא. אבל בין אם הם אוהבים את זה או לא העניינים מתחילים לזוז בגלל שאנחנו נמצאים כאן", אמר צ'יליאק.

ההפגנות האיצו את החקיקה נגד הלבנת הון

שרת האוצר של קנדה כריסטיה פרילנד אמרה גם היא שהמדינה מרחיבה את החוקים נגד הלבנות הון. כל פלטפורמות גיוס ההמונים וספקי התשלומים להן חייבים להירשם אצל סוכנות המודיעין הפיננסי של קנדה, ולדווח על כל תרומה שנראית להם גדולה באופן מחשיד. ההפגנות מהעת האחרונה הצליחו לגייס כסף רב באתר GoFundMe.

"זה יעזור להמעיט את הסיכון שהפלטפורמות האלה מקבלות כספים לא חוקיים", אמרה פרילנד. "אנחנו יודעים שהפלטפורמות האלה משמשות לתמיכה בחסימות לא חוקיות ופעילות לא חוקית שפוגעת בכלכלת קנדה".

הפקידים הבכירים אמרו גם שכמה ספקי שירות חיוניים - למשל, מפעילי משאיות גרר - עלולים להיות מחויבים לעבוד כדי להסיר כלי רכב החוסמים את הדרכים, למשל אלה החונים לפני הפרלמנט הקנדי ורחובות אחרים במרכז העיר. פקידי העיר אוטווה אומרים שמפעילי משאיות גרר סירבו לבקשה מצד העירייה לגרור חלק מהמשאיות של המפגינים, שחנו ברחוב שמול הרשות המחוקקת וחוסמות שם את התנועה.

המשטרה באלברטה הודיעה ביום שני שלכדה מטמון של כלי נשק, כולל אקדחים ו־13 רובים ארוכי קנה, וכמות גדולה של תחמושת בפשיטה מוקדם בבוקר נגד שלושה קרונות שהיו חלק ממחסום שהפריע לתנועה במעבר הגבול שבין קוטס, אלברטה לבין מונטנה בארה"ב. המשטרה הוסיפה שעצרה ועיכבה 11 אנשים. "אמרו על הקבוצה הזו שהיא לא תהסס להפעיל כוח נגד המשטרה במקרה שייעשו ניסיונות להסיר את החסימה", כך נמסר מהמשטרה הרכובה על סוסים של קנדה.

הקלות: החל מה-1 במרץ

עוד ביום שני, המחוז המאוכלס ביותר בקנדה, אונטריו, הודיע שיפסיק ב־1 במרץ לאכוף דרישה שהאזרחים יהיו מחוסנים לגמרי על מנת להיכנס לבניינים ציבוריים כמו מסעדות, ברים ואולמות ספורט. אונטריו תצטרף לאלברטה וססקצ'וואן, וכן למחוזות אחרים, בהתחלת ההקלות על כללים הנוגעים לחיסוני קורונה ומגבלות חברתיות. מנהיג אונטריו דאג פורד אמר שההקלה במגבלות לא הייתה קשורה להפגנות שצצו ברחבי המדינה. "זו תוכנית שהייתה מוכנה זמן רב לפני שהחלו ההפגנות", אמר לעיתונאים.

טרודו ופקידי ממשלה ליברליים אמרו שאין להם שום כוונה להקל בחובה להתחסן בכל הנוגע לעובדים פדרליים, נוסעים במטוסים או רכבות למרחקים גדולים, וכן עובדים חיוניים - כמו נהגי משאיות - החוצים את גבול ארה"ב־קנדה.

קורנל וויבה, מפגין שהיה בחסימה בגשר אמבסדור מאז ההתחלה, אמר שההפגנה היא הצלחה, בהתחשב בכמות תשומת הלב שקיבלה.

"שמרנו על הקו שלנו עד שהממשלה התכוונה לסלק את המפגינים השלווים על ידי שימוש בכוח", כתב בדואר אלקטרוני. "כל הנקודה הייתה להשיג כיסוי חדשותי בינלאומי שיחשוף את הממשלה".

הפתיחה מחדש של גשר אמבסדור באורך 2.6 קילומטר הביאה הקלה למפעלים בצפון אמריקה, בגלל שהחסימה הפריעה לשרשרת האספקה שם וגרמה לחלק מהחברות לצמצם ייצור בגלל שלא יכלו לקבל אספקה של חלקים.

מאט מורון, יושב הראש של החברה המפעילה את גשר אמבסדור, אמר ביום שני שפקידים בארה"ב ובקנדה צריכים לפתח תוכניות יותר חזקות להגנה על מעברי הגבול "ולוודא שסוג כזה של הפרעה לתשתיות חיוניות לא תקרה שוב לעולם".

ויפאל מונגה וג'קי מקניש השתתפו בהכנת הכתבה.