למי טובה העלאת שכר המינימום? לא לעובדים ולא לטיפול ביוקר המחיה

ניסיונה של ההסתדרות וגורמים פוליטיים שונים לקשור את נושא העלאת השכר בכל פעם שהמחירים במשק עולים עושה בדיוק את ההיפך מלהקל על עליות המחירים

שכר מינימום / צילום: Shutterstock
שכר מינימום / צילום: Shutterstock

לאחרונה יצא שר האוצר אביגדור ליברמן בבשורה - שכר המינימום יעלה. הסיכום על כך הושג יחד עם נציגי ההסתדרות. בהקשר זה ראוי לשאול - למה, בכלל, יש צורך למדינה לקבוע שכר מינימום? האם בכל העולם יש שכר מינימום? האם לשכר המינימום יש השפעה אמיתית על יוקר המחיה?
ישנן מדינות שאין בהן חוק שכר מינימום והפלא ופלא השכר הממוצע שם די גבוה. ברוב המדינות הסקנדינביות אין שכר מינימום ולא זו בלבד שהשכר שם גבוה יש גם איזון כלכלי של השוק לשמירה על העובדים והמעסיקים.

ניסיונה של ההסתדרות וגורמים פוליטיים שונים לקשור את נושא העלאת השכר בכל פעם שהמחירים במשק עולים עושה בדיוק ההיפך. מי שמנהל את המו"מ מול ההסתדרות ונציגי האוצר הם אנשי התאחדות התעשיינים. התאחדות זו לא מייצגת את כלל העסקים במשק, נהפוך הוא. התאחדות בעלי המלאכה מייצגת, בעיקר, מפעלים ועובדי צווארון כחול. בכל פעם הממשלה נופלת בפח ומחוקקת חוקים מבלי להתייחס לכלל המגזרים. צריך להבין שהעלאת שכר מינימום גוררת עימה גם העלאות שכר לשאר העובדים במשק (אלו שרוצים לשמור את הפער של שכרם מול שכר המינימום).

בנוסף, עובדים רבים במשק עובדים בשכר שעתי הכולל תמריצים, עמלות, בונוסים וכד' ואינם עומדים כלל במסגרת שכר המינימום בשכר החודשי שלהם. העלאת השכר השעתי שלהם, שהוא מהווה למעשה את המרכיב העיקרי בעלויות השכר כולל גם תנאים סוציאליים, פנסיה פיצויים וכד' שכולם מושפעים מהעלאת השכר הזו ועולים למעלה. כך יוצא שעל המעסיק לייקר את השירותים/מוצרים שהוא מציע כי עלויות הייצור שלו עולות. אפשרות שניה העומדת בפני המעסיק היא להוריד את גובה העמלות/ התמריצים שהוא מציע אך אז נקבל עידוד לעובדים לבינוניות או שלא ירצו לעבוד כלל אצל אותו המעסיק.

נחזור לרגע למדינות סקנדינביה, איך שם זה עובד ?פשוט מאוד. האיגודים המקצועיים פועלים מגזרית ומכתיבים את תנאי השכר לפי תחומי פעילות. כוחות השוק הם אלה שמכתיבים את השכר ולא הצורך של בעלי אינטרסים שבעקיפין מזיקים לעובדים, למשק וליוקר המחיה להמשיך ולהעלות את השכר וליצור מצב של נדנדה של העלאת מחירים והעלאת שכר שממנה, לבסוף, כולם מפסידים.

לממשלה יש המון כלים להילחם ביוקר המחיה. העלאת שכר המינימום אינו אחד מהם. יש מה ללמוד ממדינות סקנדינביה שהצליחו לייצר מודל בו כוחות השוק הם אלו שמניעים את המשק. הגיע הזמן לעצור את ההסכמים הקיבוציים המעוותים שפוגעים במשק דרך צווי הרחבה. משק שגדל באופן טבעי הוא משק חזק ויציב היוצר כלכלה בריאה.

הכותב הוא יו"ר איגוד שכירים בעלי שליטה