"גמביט המלכה" – המנקה מברזיל שהפכה לאלופת שחמט

סיבלי פלורנסיו עבדה כדי לממן כניסה לתחרויות השחמט; 'אנשים הסתכלו עלי ותהו מה לעזאזל אני עושה שם'

מהלך 'הימור המלכה' / צילום: Shutterstock
מהלך 'הימור המלכה' / צילום: Shutterstock

סיבלי פלורנסיו הייתה רק בת 24 כשהוכתרה לסגנית אלופת תחרות השחמט הלאומית של ברזיל לשנת 2021 - הישג לא קטן בהתחשב בכך שהיא כילתה לעתים 12 שעות ביום בניקיון בתים.

כמנקה ואם חד הורית מצפון מזרח ברזיל, פלורנסיו מתחרה ברמה הגבוהה ביותר במשחק שעדיין נחשב אליטיסטי. זאת, באחת מהמדינות בהן אי השוויון הוא מהחמורים בעולם.

"אנשים מסתכלים עלי ותוהים מה לעזאזל אני עושה כאן", אמרה על מתחרים אחרים שראתה בתחרויות שונות - רובם, היא אומרת, די חנונים.

"אבל אני מנצלת את זה לטובתי", אמרה פלורנסיו. "הם מחלישים את ההגנות שלהם".

הזרועות של פלורנסיו מכוסות קעקועים: אחד של נמר ואחד עם אותיות שמו של בנה בן החמש, ניקולאס. היא אומרת שחבריה משווים אותה לילדת הפלא מהסדרה "הימור המלכה" של נטפליקס - אישה צעירה שכנגד כל הסיכויים עלתה לפסגת עולם השחמט בארה"ב בשנות ה־50. פלורנסיו צפתה בסדרה שלוש פעמים, אבל כיום היא כבר לא יכולה להרשות לעצמה דמי מנוי בנטפליקס.

היא התחילה לשחק שחמט בגיל 9. מי שהיה אז ראש העיר וחובב שח בעצמו הכניס את לימודי השחמט למערכת הלימודים של בתי הספר הציבוריים. אצל פלורנסיו זה הפך לאובססיה. פלורנסיו רכנה מעל לוח השח שלה על הרצפה המאובקת של הכיתה, ובלי להוציא מילה מהפה ניצחה כל מי שעלה לשחק נגדה. למורים לא לקח זמן רב לשים לב לכשרונה.

"היה לה כזה פוקוס, יכולת מתמטית לחשב ולראות בראש את המהלכים העתידיים של היריב", מספר מקסימו מאסדו. מסאדו הוא אלוף שח מקומי בן 43 שנבחר לראשות קונפדרציית השחמט של ברזיל ב-2021. "ייחסתי את הצלחתה לאיזו מוטציה גנטית. אבל אי אפשר להתעלם מכושר ההתמדה שלה. זה כנראה קשור לחינוך שהיא קיבלה".

החלק המנוון בברזיל

מאסדו הוא ראש הקונפדרציה הראשון מזה ארבעים שנה מצפון מזרח ברזיל, איזור שברזילאים עשירים יותר מדרום המדינה מתייחסים אליו כהחלק המנוון והמפגר במדינה.

פלורנסיו אומרת כי אמא שלה, שהיא טבחית, בקושי הצליחה להאכיל את המשפחה - את סיבלי וששת אחיה ואחיותיה - בריו גרנדה דה נורטה, איזור בו 40% מהאנשים חיים בעוני.

היא עדיין גרה עם משפחתה ליד הכביש המהיר במקאייבה, עיר עם 83 אלף תושבים. בבית, הגביעים המוזהבים והמדליות שזכתה בהן מקשטים קירות מתפוררים של דירה עלובה. היא אומרת ששיחקה כמה מהמשחקים הטובים ביותר שלה על שולחן הפלסטיק בחצר, בין התרנגולות לעצי הקוקוס.

כאשר נגמרו לפלורנסיו היריבים במקאייבה אותם היא יכולה להביס במהירות. לכן היא פנתה לשחק נגד יריבים ממוחשבים, עם טלפון חכם של סמסונג, שהיה השער שלה לעולם אחר. היא הייתה משתמשת באפליקציות כמו Lichess על מנת לשחק נגד יריבים דמיוניים ולצפות באליפויות העולם. היא הייתה מפסידה וגם מנצחת... ואז היה מתנתק לה האינטרנט.

לאחר שעזבה את הלימודים בבית הספר, החלה לעבוד כמנקה בשכונה מגודרת יוקרתית לא רחוק ממקום מגוריה.

מהעבר השני של חומה גבוהה שבראשה גדר תיל, מתהלכות יותר ממאה ריאות - בת הדודה הדרום אמריקאית של בת היענה - המוחזקות כחיות מחמד של האנשים העשירים ביותר באיזור. הציפורים האלה אהובות כי הן מחסלות נחשים שעלולים להרוס את הדשא המטופח.

"היו ימים שהייתי כל כך מתעייפת שלא יכולתי אפילו להתאמן בלילה", אמרה פלורנסיו. לעתים הייתה נשארת ערה בחדר הצפוף שהיא חולקת עם בנה ובן דודה, ומריצה בראש מחדש משחקים בהם הפסידה.

שחמט זה לא כדורגל, והחסויות בהתאם

ברזיל היא ארץ חולת כדורגל, לכן יש מעט חסויות ציבוריות או פרטיות לשחקני שחמט. לצורך קבלת חסות פלורנסיו פנתה לבעלי אחת הדירות שהיא מנקה: אנא ליג'יה מדיירוס, ולבעלה, אנדרה בורחס, שהוא פקיד בכיר במשרד החקלאות.

"אם להיות כנים, לא היינו בטוחים שהיא תגיעה כל כך רחוק... אני אפילו לא ידעתי שהיא יודעת לשחק", אמרה מדיירוס. היא נתנה לפלורנסיו את 30 הדולר להם נזקקה כדי להתחרות בתחרות הלאומית בסוף שנה שעברה.

התחרות נערכה בעיר נטאל, מרחק נסיעת אוטובוס ממקאייבה. היא הגיעה שנייה בקטגוריית השח המהיר לנשים, שבה יש לשחקנים שלוש דקות לסיים משחק.

"ראש קונפדרציית השחמט הברזילאית בא אלי ואמר: 'תשמעי סיבלי, כנראה הגיע הזמן שתוציאי דרכון'", אמרה פלורנסיו. פולין עמדה לארח את אליפויות העולם בשח מהיר.

מדיירוס התקשרה לבן דוד שלה, מגיש רדיו מקומי, והוא הקריא ברדיו בקשה לתרומות. זה קרה כמה ימים לפני חג המולד ויומיים לפני שפלורנסיו הייתה אמורה לעלות על המטוס לפולין.

מרסלו קסקודו, מולטימיליונר ובעלים של בית חולים באיזור, שמע בדרכו לעבודה את הבקשה למימון ברדיו, וברוח הנדיבות של חג המולד החליט לעזור. "זה נכנס לי ללב", אמר קסקודו, בן ה-67. "היא נאבקה לבד כל חייה ופשוט רציתי להראות שלמישהו אכפת ממנה, שמישהו מקשיב". הוא עצר את המכונית ברגע ששמע את שמה: סיבלי, כמו ביתו. בית החולים מימן את הטיסה שלה לוורשה ואת השהות בבית המלון. רופאי בית החולים אף תרמו לה מעילים ומגפיים לחורף הפולני. שכן, פלורנסיו לא יצאה לפני כן מצפון המזרח, שלא לדבר על ברזיל בכלל. בפולין, היא ראתה שלג בפעם הראשונה בחייה.

ללא שום הכשרה רשמית - חוץ מצפייה ב־100 סרטוני שחמט ביוטיוב - פלורנסיו הפסידה ליריבה הראשונה שלה לאחר שתם הזמן. זה רק הפך אותה ליותר נחרצת, היא אומרת.

בבית החולים הבטיחו לממן לה נסיעות לתחרויות נוספות, וכן להעסיק אותה במשרת ניקיון עד שתוכל להתפרנס מהשחמט. לא מדובר בכוכבות, היא אומרת, אבל זה צעד כלפי מעלה מלהיות מנקה בבתים. בינתיים, אחת המנתחות בבית החולים מממנת לה הכשרה אצל מאמן שחמט אישי.

"זה כמו מה שקורה במשחק", אמרה פלורנסיו, והסבירה את כלל "הקידום". זה קורה כששחקן יכול להחליף פיון - כלי המשחק החלש ביותר בשחמט - אם הוא מגיע לצד השני של הלוח.

"אל תמעיטו בערכו של פיון", אמרה. "מביאים אותו לצד השני והוא הופך למלכה".