המחירים מאמירים גם במכרזי "דירה להשכיר": אזורים LIVING תשלם 175 מיליון שקל במכרז בלוד

מדובר במכרז לבניית 244 יחידות דיור לשכירות ארוכת־טווח בתוכנית "הרובע הבינלאומי" בלוד • שלוש הצעות הוגשו במכרז – כולן מעל לרף 130 מיליון שקל • השומה נקבעה על 22 מיליון שקל בלבד

ערן ענבים, מנכ״ל אזורים Living / צילום: איל יצהר
ערן ענבים, מנכ״ל אזורים Living / צילום: איל יצהר

האם מחירי הקרקעות במכרזי "דירה להשכיר" מתקרבים לרף הגבוה של המכרזים הפומביים הרגילים שמשווקת המדינה? על־פי תוצאות המכרז ברובע הבינלאומי בלוד, עבור 244 יחידות דיור חדשות - התשובה חיובית, ובאופן חד־משמעי.

היום (ה') הודיעה רשות מקרקעי ישראל, אשר שיווקה את הקרקע לצד חברת "דירה להשכיר", כי חברת הריט של אזורים, אזורים LIVING, היא הזוכה במכרז ברובע הבינלאומי - זאת לאחר שהציעה סכום של 175 מיליון שקל על הקרקע. החברה תשלם לצד זאת עוד 39,939,084 מיליון שקל הוצאות פיתוח, כך שהסכום הכולל מגיע לכ־215 מיליון שקל.

הסכום הזה מעיד על מחירים המזכירים את מכרזי הקרקע הרגילים, שאינם מיועדים לשכירות ארוכת־טווח, וזאת בעיקר בהתבוננות על נתוני הקרקע בחוברת המכרז: השומה שנקבעה לקרקע, ששטחה 10,840 מ"ר, היא 22,010,000 שקל - כלומר מחיר הזכייה עצמו גבוה כמעט פי שמונה ממחיר השומה שנקבע על־ידי רמ"י. 

שלוש הצעות בלבד 

למכרז הוגשו שלוש הצעות בלבד - אך כל השלוש היו גבוהות משמעותית ממחיר השומה: הנמוכה ביותר עמדה על קצת יותר מ־130 מיליון שקל. נציין כי הצעתה של אזורים LIVING הייתה גבוהה בכ-45 מיליון שקל משתי ההצעות האחרות.

בחוברת המכרז נקבע, כמקובל ברוב המכרזים מסוג זה, כי 50% מהדירות ייועדו לדיור בשכר דירה מפוקח לזכאים, וכי יתרת הדירות תושכר לשוכרים בשוק החופשי. תקופת ההשכרה לא תפחת מ־15 שנה ברציפות. עוד מצוין כי אחד המגרשים בתוכנית יוקצה לבניית שתי כיתות גן לטובת עיריית לוד, כפי שקובעת התוכנית החלה על השטח.

כאמור, נראה כי מחירי המכרזים לשכירות ארוכת־טווח מטעם המדינה, המשווקים על־ידי רשות מקרקעי ישראל והחברה הממשלתית "דירה להשכיר", הולכים ומתקרבים לרף הגבוה שהוצב בשנה החולפת במכרזי הקרקעות הרגילים.

עניין זה מתאפשר שכן החברות מגייסות כיום כספים בזול, עד לרמה שלא נוצרת כמעט פרמיה שלילית בעת השכרת הדירות לתקופה של 15-20 שנה, כפי שמחייבים מכרזי המדינה מסוג זה. לצד זה, החברות הפעילות בתחום לוקחות בחשבון תוספת זכויות בנייה רחבות יחסית, על רקע ההצהרות האחרונות מצד המדינה והרשויות המקומיות כי יעודדו בנייה להשכרה גם בשנים הבאות.

בהקשר זה נציין כי לאורך 2021 נרשמו מספרים גבוהים בשיווקי קרקעות לדיור להשכרה: מכרזים עבור 6,147 יחידות דיור לשכירות ארוכת־טווח שווקו בהצלחה על־ידי המדינה בשנה החולפת. ענבל דוד, מנכ"לית "דירה להשכיר", ציינה לאחרונה כי התכנון הוא לשווק לאורך 2022 עוד 10,000 יחידות דיור בייעוד זה.

מכרז שני מסוג "דירה להשכיר" שבו זוכה LIVING בלוד

בנובמבר 2021 זכתה אזורים  במכרז להקמת 402 יחידות דיור להשכרה ארוכת-טווח בלוד, אשר הוצע בשכונה החדשה נופי בן שמן. היה זה מכרז עבור שני מתחמים, שבהם ניתן להקים יחד 402 יחידות דיור. החברה זכתה במכרז לאחר שהציעה סכום כולל של 285 מיליון שקל.

חברה אחרת שזכתה במכרז "דירה להשכיר" בלוד, בתחומי תוכנית הרובע הבינלאומי, היא אשטרום, אשר הוכרזה בדצמבר האחרון כזוכה במכרז עבור הקמת 300 יחידות דיור בשכונה, תמורת סכום של כמעט 218 מיליון שקל.