בית המשפט יכריע: האם אזורים תשלם פיצוי לכ-400 רוכשי דירות על 4 חודשי איחור במסירה?

בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אזורים הוגשה למחוזי, לאחר שהחברה סירבה לפצות רוכשים על איחור במסירת דירות • התובעים טוענים כי ענף הבנייה הוחרג מהגבלות הקורונה, ולכן המגפה אינה סיבה מספקת לאיחור • אזורים: "הגם שענף הבנייה הוגדר כחיוני, הוא חווה פגיעה קשה"

פרויקט אזורים שהם / הדמיה: אתר החברה
פרויקט אזורים שהם / הדמיה: אתר החברה

בחודש שעבר פרסמנו כי חברת הנדל"ן הציבורית אזורים  הודיעה למאות רוכשי דירות במחיר למשתכן בפרויקט "אזורים שהם" על עיכוב במסירת דירותיהם בארבעה חודשים מבלי לפצותם.

לאחר שאזורים עמדה בסירובה לשלם, ביום חמישי האחרון הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תביעה ייצוגית ראשונה מסוגה במשבר הקורונה - לחייב את חברת הנדל"ן לשלם פיצוי ל-402 רוכשי הדירות שמסירת דירותיהם מתעכבת. גובה הפיצוי מוערך בבקשה ביותר מ-7.4 מיליון שקל.

חוק המכר קובע כי עד 60 ימים באיחור במסירת הדירות לא ישלם המוכר פיצוי (תקופת ה"גרייס") אך מהיום ה-61 עליו לשלם פיצוי כבר מהיום הראשון לאיחור ועד למסירה. אזורים טוענת כי העיכוב נגרם ממשבר הקורונה, שהוביל למחסור חמור בכוח-אדם ועיכובים באספקת חומרי בנייה. אלו גרמו לעיכוב בבניית הפרויקט, שלא היה בשליטתה לטענתה והוא בבחינת "כוח עליון" לפי החוק, המאפשר לה להימנע מתשלום פיצוי.

כעת בית המשפט יצטרך להכריע האם קרוב לשנתיים מפרוץ המגפה, מדובר בגורם לא צפוי המצדיק לפטור את החברה מתשלום הנזק שנגרם לרוכשי הדירות ולמעשה לגלגל את הנזק לרוכשים.

התובע הייצוגי, המיוצג על ידי עו"ד גיל להב, הוא עו"ד שרכש ביוני 2020 דירה שבנייתה תושלם באיחור של ארבעה חודשים. המסירה נקבעה בהסכם לדצמבר 2021 אך נדחתה לאפריל 2022. לטענתו, אזורים מסרבת לשלם פיצוי בניגוד לחוק המכר וההסכם בשעה שהיא מציגה שיאי מכירות, הכנסות ורווחים.

התובע הייצוגי גם טוען כי הקורונה בהקשר של ענף הבנייה אינה בבחינת אירוע של כוח עליון - זאת כי הענף הוחרג מהמגבלות שהוטלו על המשק. "סיכון של מחסור בחומרי בנייה הינו סיכון צפוי המוטל כל כולו על אזורים", נטען בבקשה. לטענתו אזורים דיווחה לבורסה במרץ 2020 כי למגפה עשויה להיות השלכה על הפעילות ולכן יכלה להבטיח רכישת חומרי בנייה בשלבים מוקדמים של הפרויקט.

איך תשפיע המלצת משרד המשפטים שכבר אינה בתוקף?

נראה כי אזורים מסתמכת בהתנהלותה על המלצת משרד המשפטים, שכבר אינה בתוקף, להארכת תקופת הגרייס שבה לא נדרש המוכר לשלם פיצוי. משרד המשפטים המליץ להאריך ל-120 ימים (מ-60) כך שהקבלן ישלם על חודש שכירות, השיכון ל-100 ימים, אך ההמלצה לא קודמה לתיקון חוק ונותרה בגדר המלצה. 

משרדי הממשלה הבהירו לאחרונה כי ההמלצה הייתה תקפה רק לגבי דירות שהיו אמורות להימסר עד אפריל 2021. במקרה של רוכשי אזורים שהם, המסירה המקורית נקבעה לדצמבר 2021 ומכאן שההמלצה לא בתוקף.

אזורים קיבלה רוח גבית לא לשלם פיצוי על עיכוב במסירה של ארבעה חודשים בעקבות החלטת בית משפט השלום שדחה באוקטובר 2021 תביעה קטנה של רוכש דירה בפרויקט אחר במבשרת ציון. בית המשפט עשה שימוש בהמלצת משרד המשפטים על הארכת התקופה. יחד עם זאת, החלטה זו אינה מחייבת. ראשית, מדובר בהחלטה של ערכאה נמוכה מבית המשפט המחוזי שאינה מחייבת אותו. שנית, מדובר על נתונים שונים - תקופה מוקדמת במשבר הקורונה ושלישית, בפרויקט במבשרת ציון טופס 4 נמסר יומיים בלבד לאחר 60 הימים, ובית המשפט ראה בכך מסירה.

מחברת אזורים נמסר: "תקופת הבנייה של הפרויקט הייתה לאורך כל חמשת הגלים של מגפת הקורונה, כאשר בתווך היה גם מבצע "שומר חומות". על אף מאמציה הגדולים של אזורים להשלים את הפרויקט בהתאם ללוחות הזמנים, הפגיעה החמורה בענף הבנייה בשל מחסור בכוח-אדם, ומחסור בחומרי בניין לאורך כל התקופה, היוו גורמים מעכבים שלחברה לא הייתה כל שליטה עליהם.

"הגם שענף הבנייה הוגדר כחיוני, הוא חווה פגיעה קשה, הן מבחינת היקף כוח-האדם שירד בכ-50% באתרי הבנייה והרשויות השונות, והן מבחינת מחסור בייצור ואספקה של חומרי הבניין. 2021 אופיינה בתחלואה גבוהה, בידודים אינסופיים כתוצאה מזן הדלתא וביתר שאת מזן האומיקרון. האומיקרון גם גרר אחריו את סגירת גבולות הארץ לתקופה של מספר שבועות. כל אלה גרמו למחסור החמור בכוח-האדם בענף הבנייה התלוי בעובדים זרים, באופן שלא ניתן היה לצפות מראש.

"המדינה בעצמה עדיין אומדת את נזקי האומיקרון על המגזר העסקי. אזורים עושה כל שביכולתה על-מנת לצמצם את הפער לוחות הזמנים שהמגפה יצרה ולמסור את הפרויקט על הצד הטוב ביותר".