המרוץ למנכ"ל מקורות: המועמד שמעורר ביקורת

יאיר מעיין נחקר בגין עבירות משמעת בנציבות שירות המדינה • בנוסף, המשנה ליועמ"ש לשעבר ביקר את התנהלותו בהסכם עם תושבי אום אל חיראן

יאיר מעיין / צילום: שלומי יוסף
יאיר מעיין / צילום: שלומי יוסף

המרוץ למנכ"לות חברת מקורות מגיע לישורת האחרונה: ביום שני צפוי להגיע לראיון בוועדת האיתור יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב. מועמדותו של מעיין מעוררת ביקורת, בעקבות חשד לעבירת משמעת בעניינה נחקר בחודשים האחרונים בנציבות שירות המדינה. החקירה נוגעת לטיבו של התואר הראשון של מעיין שמתוקפו כיהן והתמודד על שורה של תפקידים בשירות הציבורי.

בעבר מעיין הגיש מועמדות גם למשרות נוספות, בין היתר לתפקיד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל. מועמדות זו הובילה להתגלגלות הפרשה, שם הציג מעיין את התואר השני שלו, אלא שלא הבהיר שהתואר הראשון שלו התקבל ממוסד לא מוכר בחו"ל.

התנועה לטוהר המידות פנתה לרשות החברות ולמקורות לגבי סוגיית המינוי של מעיין לחברה הממשלתית מקורות. בראש ועדת האיתור לתפקיד עומד יו"ר מקורות, יצחק אהרונוביץ’, לשעבר ח"כ ושר במפלגת ישראל ביתנו של שר האוצר, אביגדור ליברמן. עוד לפני עשרים שנים מינה ליברמן כשר התשתיות את מעיין לתפקיד מנכ"ל המשרד.

"המנכ"ל והרשות פעלו ללא האישור הנדרש"

בתוך כך, לגלובס הגיע מכתב של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, ארז קמיניץ, הנוגע לאום אל חירן. מהמכתב עולה שמעיין התנהל בתוך הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, וערך הסכם מול האוכלוסייה בחוסר סמכות. "התנהלות זו נעשתה על אף השיח שהתקיים בין מנכ"ל הרשות לבין הגורמים המשפטיים", כתב קמיניץ. כמו כן, קמיניץ הדגיש שעל אף ההנחיה המפורשת הזאת, בחרה הרשות לנהוג אחרת, ללא ידיעת היועץ המשפטי.

מעיין רשם חיכוכים גם מול מאיר כהן, שר הרווחה הממונה כיום על הרשות שבראשה עומד מעיין. לפי הדיווחים, כהן ואנשיו מתכוונים להצניח גורם שינהל את הרשות מטעם השר, מעל ראשו של מעיין - מהלך שעשוי להתייתר לו יקבל את התפקיד עליו הוא מתמודד במקורות. לגלובס נודע שמתמודדים אחרים שניגשו לתפקיד הסירו את מועמדותם בשבועות האחרונים.

ממקורות נמסר בתגובה: "החברה פועלת בהתאם לכל הוראות החוק המתבקשות בהליך. אם וכאשר יגיע הצורך, החברה תדווח על התפתחויות".

תגובת יאיר מעיין: "אני עומד בתנאי הסף שנדרשו במכרז. הקריה האקדמית גם הכירה בתואר ראשון שלי הואיל ורובו היה באונ' העברית ובאונו. גם במכרז ברמ"י אני עומד בתנאים, וכך הוכח בעדויות של הסמנכ"לים. טענת המדינה הוכחה כלא נכונה ושרירותית. ההסכם בנושא המשפחות של אום אל חיראן על ידי הרשות ב־2018 נחתם על דעת היועמ"ש של רשות הבדואים ועל דעת מנכ"ל רמ"י. מעניין שכל זה עולה לפני וועדת האיתור בניסיון שקרי להכפיש את תפקודי".