רווחים של מאות מיליוני דולרים: אלביט ורפאל ישתפו בקרוב פעולה עם צבא דרום קוריאה?

יחידות של הצבא הדרום קוריאני יקבלו במהלך חודש אפריל דגמים ראשונים של רכב קרבי משוריין בשם "Redback", המכיל מערכות של אלביט ורפאל • אם הכלי החדש יעבור את המבחנים, בדרום קוריאה ככל הנראה ירכשו כמה מאות ממנו, וחלקן של אלביט ורפאל יעמוד על מאות מיליוני דולרים • דגמים של ה-Redback מתמודדים כעת גם במכרז באוסטרליה בהיקף של 14 מיליארד דולר

הרכב הקרבי המשוריין ''Redback'', שפיתחה ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית Hanwha Defense וכולל טכנולוגיה ישראלית / צילום: חברת Hanwha Defense
הרכב הקרבי המשוריין ''Redback'', שפיתחה ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית Hanwha Defense וכולל טכנולוגיה ישראלית / צילום: חברת Hanwha Defense

צבא דרום קוריאה החל בביצוע מבחני שטח מבצעיים לרכב קרבי משוריין חדש בשם "Redback" המכיל כמה מערכות של החברות הישראליות אלביט ורפאל, לקראת רכישה אפשרית בקרוב. יחידות משוריינות של צבא דרום קוריאה יקבלו לידיהן כבר בחודש אפריל לתקופת ניסויים את הדגמים הראשונים של ה-Redback, שפיתחה ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית Hanwha Defense.

לפי ההודעה שפרסמה החברה הקוריאנית, רכב ה-Redback כולל שורה של טכנולוגיות ישראליות, בהן צריח של אלביט בו משולבות מערכות בקרת אש, קסדת IronVision (המשולבת בימים אלו בטנקי המרכבה סימן 4), מערכת ההגנה האקטיבית "חץ דורבן" (שתמגן את נגמ"ש האיתן הצה"לי ונבחרה למגן את נגמ"ש הברדלי האמריקאי ואת הנגמ"ש האירופי V90), וכן טילי נ"ט מדוייקים מסוג ספייק מתוצרת רפאל.

הדגמים הראשונים של ה-Redback מתמודדים בימים אלו גם במכרז באוסטרליה בהיקף של 14 מיליארד דולר לרכש כלי רכב קרביים משוריינים חדשניים.

על פי ההערכות, עלותו של צריח של אלביט הכולל את כל תתי המערכות נאמדת בכ-2 מיליון דולר, ועלותו של טיל ספייק מתוצרת רפאל מוערכת בכ-200 אלף דולרים.

אם הכלי יעמוד במבחן - אלביט ורפאל ירוויחו מאות מיליוני דולרים

הניסוי כולל כאמור את קסדת IronVision של אלביט לשימוש צוותי רכב קרבי משוריין (רק"מ) ומאפשרת להם לראות מבעד לשריון, להפעיל את הרק"מ ומערכותיו ולהילחם מתוך הכלי המשוריין מבלי להיחשף (במדפים סגורים).

הקסדה מבוססת על הקסדות החכמות של אלביט שנמצאות בשימוש טייסי מטוסי קרב ומסוקים של חילות אוויר ברחבי העולם לרבות כל טייסי ה-F35. קסדת IronVision מציגה למשתמש תמונת צבע ברזולוציה גבוהה ב-360 מעלות בזמן אמת, על גבי משקף הקסדה (בדומה לטייסים), בתנאי יום ולילה ובכל מזג אויר.

קסדת IronVision אוספת נתונים ממקורות דיגיטליים שונים, בתוך ובסביבת הרכב, ומציגה ועוקבת אחר נושאי העניין, החל מאדם בודד העומד או זוחל במרחק של מספר מטרים מהרכב ועד רכב בתנועה הנמצא במרחק מאות מטרים. הקסדה מאפשרת למשתמש חופש פעולה ותנועה, מקצרת את מעגל ה"רואה-יורה" וכל זאת תוך הגנה ושהייה של הצוות במדפים סגורים. אל תצוגת המשקף של הקסדה מוזרמת כל אינפורמציית המשימה והקרב, ומוצגת ללוחם או המפקד על גבי תמונת הווידאו בדומה למשחקי מחשב, ומאפשרת להם לזהות איומים, כוחות ידידותיים ומכשולים, להפעיל מערכות ולקבל החלטות מכריעות בתוך זמן קצר במיוחד.

"חץ דורבן" היא מערכת הגנה אקטיבית קלת משקל המגנה על הרכב המשוריין מפני נשק נגד טנקים. "חץ דורבן" עושה שימוש בחיישנים אלקטרו-אופטיים ומכ"ם מעקב בכדי לזהות שיגור של נשק נגד טנקים, משגרת לעברו אמצעי נגד ומנטרלת את האיום במרחק בטוח מהכלי הממוגן. המערכת מספקת כיסוי של 360 מעלות עבור איומים מטווח קצר הן בשטח פתוח והן בסביבה עירונית. מאפיין ייחודי של המערכת הוא יכולת לנטרל נשק נגד טנקים דוגמת טילי RPG מבלי לגרום להם להתפוצץ ובכך היא משמרת נזק שיורי נמוך המגדיל את ההגנה על כלי הרכב ואת בטיחות אנשי הצוות.

ספייק הוא טיל נגד טנקים מתוצרת רפאל, בעל יכולת הנחיה עצמית אוטומטית מלאה למטרה ("שגר ושכח") ומאפשר למפעיל לצפות בתמונה ש"רואה" הטיל במעופו ובמידת הצורך לשנות את המטרה שעליה מתביית הטיל. טילי הספייק נמצאים בשירות צה"ל ונרכשו על ידי שורה ארוכה של צבאות ברחבי העולם.

אם יעבור הכלי החדש את המבחנים של צבא קוריאה הדרומית, צפוי כי יירכשו כמה מאות מהם, וחלקן של החברות הישראליות אלביט ורפאל נאמד במאות מיליוני דולרים.