לא מפתיע, אבל מאכזב: שוב לא נבחר אף מועמד לראשות הסוכנות היהודית

פעם נוספת, ועדת האיתור לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית לא הצליחה לבחור באף אחד מהמועמדים לתפקיד • מאז פרש יצחק הרצוג, כיום נשיא המדינה, לא הצליח אף מועמד לזכות במשרה הנחשקת ובינתיים נושא בה יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל • נוכח כישלון הממשלה לקדם מועמד בעל סיכוי, החלטתו של בנט להישאר על הקווים נראית מוצלחת במיוחד

בניין הסוכנות היהודית בירושלים / צילום: בר - אל
בניין הסוכנות היהודית בירושלים / צילום: בר - אל

לא בוחרים, מחפשים: ועדת האיתור לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית שוב סיימה הערב (א') סבב הצבעה ללא בחירה באף אחד מהמועמדים שהגישו עצמם לתפקיד. כשרף הבחירה כל כך גבוה, תשעה תומכים מבין עשרה חברי ועדה, התוצאות האלו לא הפתיעו איש היום, אך בהחלט גרמו לאכזבה בקרב מספר בכירים בממשלה, אך לא לראש הממשלה בנט שסרב להביע תמיכה במי מהמועמדים שהוצגו לתפקיד על ידי שותפיו.

מי שהגיעו לקו הסיום בלי לחצות אותו היו השרה לשעבר עומר ינקלביץ', מועמדתו של שר הביטחון בני גנץ, חברת הכנסת לשעבר רות קלדרון, מועמדת מטעם שר החוץ יאיר לפיד וכן דני דנון, יו"ר הליכוד העולמי. אף אחד מבין השלושה לא הצליח לזכות בתשעה תומכים ולכן ועדת האיתור החליטה להמשיך ולתור אחר מועמד אחר, יש שיאמרו כוכב. מאז עזב את התפקיד יצחק הרצוג, כיום נשיא המדינה, לא הצליח אף מועמד לזכות בתפקיד הנחשק ובינתיים נושא בו יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל.

יש לציין שעוד קודם להליך הבחירה הערב התכנסו חברי הוועדה עשרות פעמים, כל מועמד רואיין פעמיים ואף ערך פגישות נפרדות עם כל אחד מחברי הוועדה. אחרי השעות הרבות שהושקעו בבחינת כל אחד מהמועמדים, הערב עלו שמותיהם של שניים קלדרון ודנון - אך אף אחד מהם לא חצה את הרף או התקרב אליו (פחות משבעה תומכים).

החלטתו של בנט להישאר על הקווים נראית מוצלחת במיוחד

בשלב הזה ניסו חברי הוועדה לקדם "מועמד פשרה", תחילה הוצע שמה של ינקלביץ' כמועמדת אחד משרי הממשלה אך גם היא לא מצליחה להיבחר. הצבעה דומה נערכה גם על שמותיהם של מייקל אורן ופלייר חסן נחום. נוכח כישלון הממשלה לקדם מועמד בעל סיכוי, החלטתו של בנט להישאר על הקווים נראית מוצלחת במיוחד. אם היה נותן תמיכתו באחד מהמועמדים שלא נבחרו לבסוף היה מתבזה (ע"ע נתניהו עם בחירת הרצוג).

חברי ועדה ששוחחו הערב עם גלובס הודו שהגיעו למבוי סתום, כאשר אף אחד מהמועמדים איננו בחיר. "כשיש מועמדת שאנשים לא מכירים את שמה והיא תרים טלפון לשר, לא יהיה לה כוח מולו. צריך מנהיג ומגייס כספים ואדם בעל שם עולמי", אמרו חברים בוועדה. "נחפש עכשיו שם שפותח דלתות. מי שיוכל לחבר את העם היהודי והפלגים בעולם היהודי, שיכול לדבר עם הקונסרבטיבים, אורתודוכסים ורפורמים. מנהיג שיכול להכיל קצוות".

אגב, יו"ר הליכוד העולמי שסומן כבעל הסיכויים הגדולים ביותר לזכות בתפקיד נוכח היכרותו עם העולם היהודי לא הצליח להיבחר לבסוף בשל היותו איש ימין בלבד. "לא יכול להיות שכל המוסדות הלאומיים יהיו בידיים של הימין", אמרו חברים בוועדה המזוהים עם השמאל בהתייחסם לעובדה שקק"ל וההסתדרות הציונית העולמית נמצאים בידי אנשי ימין.

בשלב הבא כאמור יוצאים חברי הוועדה לאתר בעצמם את המועמדים לתפקיד מבלי שניתן יהיה להגיש מועמדות עצמאית כפי שהיה עד כה ובמטרה לקצר ולייעל תהליכים. כשברקע מלחמת רוסיה-אוקראינה, לפתע נראה התפקיד של הסוכנות היהודית על המגרש העולמי ובהעלאת יהודי אוקראינה רלוונטי וחשוב מתמיד.