שר החוץ לפיד: ישראל תצביע בעד גינוי הפלישה לאוקראינה באו"ם

בניגוד לאי-ההצטרפות של ישראל להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לגנות את התקיפה הרוסית, שר החוץ יאיר לפיד ציין כי "ישראל תצטרף ותצביע בעד ההחלטה, יחד עם רוב מכריע של מדינות העולם"

יאיר לפיד בהצהרתו / צילום: ניב מוסמן, לע״מ
יאיר לפיד בהצהרתו / צילום: ניב מוסמן, לע״מ

שר החוץ יאיר לפיד קיים היום (ב') תדרוך עיתונאים ובו ציין כי ישראל תצטרף להצעת ההחלטה לגינוי הפלישה הרוסית לאוקראינה בעצרת האו"ם. זאת בניגוד לאי-ההצטרפות של ישראל להחלטת מועצת הביטחון, כפי שכתבנו בגלובס ביום שבת.

בישראל מעריכים כי ההצטרפות הזו עוברת "בסדר" בצד הרוסי וההתנהלות הישראלית ככלל לא מעוררת בעיות קשות מדי עם הרוסים ועם האמריקאים. ישראל, כך מעריכים, מצליחה לאזן את תמונת המצב גם אם רוסיה לא אוהבת את ההצבעה מצד אחד או האמריקאים בעניין ההימנעות מתמיכה במועצת הביטחון. וכך ההערכה היא כי גם חופש הפעולה שיש לישראל בסוריה לא יפגע. 

"זהו היום החמישי של המלחמה באוקראינה. האו"ם יצביע היום או מחר על הצעת החלטה המגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. ישראל תצטרף ותצביע בעד ההחלטה, יחד עם רוב מכריע של מדינות העולם", כך לדברי השר לפיד.

שר החוץ הדגיש כי "ישראל בוחנת בקפידה את משמעות הסנקציות על רוסיה. הקמנו צוות בין משרדי שיבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות שלנו". בנוסף לפיד אמר ש"במקביל ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל-עולמי לתושבי אוקראינה. יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחוייבות ערכית להיות חלק מהמאמץ. היום ומחר ייצאו לאוקראינה שלושה מטוסים מישראל עם מטען גדול של סיוע חירום. אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי, אוהלים ציוד לטיהור מים".

לפיד התייחס ליחסי החוץ של המדינה ואמר, "ישראל היתה ותהיה בצד הנכון של ההיסטוריה, אלה ערכינו, בעלת הברית המרכזית שלנו היתה ותהיה ארצות הברית, אבל גם שותפינו האמריקאים מבינים שיש שתי נקודות שמחייבות אותנו לזהירות ושיקול דעת. 

"הראשונה, במובנים רבים לישראל יש גבול בטחון עם רוסיה. רוסיה היא הכוח הצבאי המשמעותי ביותר בסוריה, ומנגנון שיתוף הפעולה שלנו איתם מסייע במאבק הנחוש שלנו נגד התבססות האיראנים בגבולנו הצפוני.

"הנקודה השניה, היא שמאוקראינה יצאו כבר כ-4,000 ישראלים, בסיוע אנשי משרד החוץ, אבל יש שם עדיין אלפי ישראלים, וכ-180 אלף זכאי חוק השבות".

סוגיית העיצומים סבוכה יותר שכן האמריקאים כבר פנו לישראל בדרישה כי לא תאפשר לאישים ולבנקים מרוסיה שעליהם הוטלו עיצומים, לעקוף אותם דרך הבנקים והמערכת הפיננסית בישראל. לפיד אמר לשרי הממשלה לנקוט בזהירות יתר אם יגיעו אליהם בקשות של אישים מרוסיה יהודים ואחרים לסייע בכיוון הזה. בימים האחרונים התפרסם כי נעשו פניות של גופים ישראליים לארצות הברית להחריג מהעיצומים אישים שתרמו ומסייעם לישראל ובהם המיליארדר רומן אברמוביץ'.

לפיד שיבח את משרדו והוסיף כי "משרד החוץ מנהל בחמשת הימים האחרונים את אחד המבצעים המסובכים בתולדות המדינה. היתה לי שיחה עם אחד מאנשי המשרד במעבר מדיקה, בגבול פולין-אוקראינה, הוא לא ישן 48 שעות רצופות והוא לא היחיד. זה מאמץ ארגוני אדיר, זה מאמץ דיפלומטי ומדיני, וזה אירוע מתגלגל שרחוק מאוד מסיום, אבל העקרון המסדר ברור: אנחנו דואגים לישראלים, אנחנו דואגים ליהודים, ליבנו עם אזרחי אוקראינה".

בהנהגה הישראלית יש תמימות דעים בשלב הזה כי ישראל לא תעביר לאוקראינה סיוע בטחוני או צבאי, אלא הומניטרי בלבד. המאמץ העיקרי מופנה לסיוע לישראלים וליהודים הרוצים בכך לצאת מאזורי הקרבות אל מחוץ לאוקראינה. יותר מאלפיים ישראלים כבר עברו בסיוע אנשי משרד החוץ, ובקרב היהודים הבעיה סבוכה יותר בשל חוק הגיוס האוקראיני שאוסר על גברים לצאת. עם זה במקצת המקרים כאשר מדובר היה בגברים בעלי משפחות איפשרו השלטונות במעברים גם להם לצאת עם משפחותיהם.

ההערכות בישראל הן כי ברוסיה לא ציפו לתגובה המערבית המאוחדת והחזקה, וכי למרות ההכנות הכלכליות לקראת עיצומים, הפגיעה בכלכלה הרוסית קשה הרבה יותר ממה שצפו במוסקבה.

ישראל בשלב הזה לא עוסקת בתיווך בין רוסיה לאוקראינה אך יתכן שתצטרף למאמצי התיווך הבינלאומיים בהמשך.