עליות מחירי מוצרי החלב יבוטלו? הממשלה מתלבטת על הדרך

בשנים הקרובות משק החלב כנראה יפנה לאחד משני הכיוונים: כיוון אחד - דחיקת יצרני החלב מעמדה של השפעה על מחירי החלב • כיוון אחר, הפוך - המדינה תסגור עסקה שתקנה ליצרני החלב השפעה יוצאת דופן על מנגנון קביעת המחירים

רפת / צילום: Shutterstock, ChameleonsEye
רפת / צילום: Shutterstock, ChameleonsEye

בממשלה מתלבטים בין שני כיוונים מנוגדים אליהם יכול לפנות משק החלב בשנים הקרובות. כיוון אחד הוא דחיקת נציגי הרפתנים והמחלבות (תנובה, טרה וכדומה) מהוועדה הממשלתית שקובעת את מחיר החלב הגולמי, כפי שנקבע בחוק שעבר ב-2011 ויישומו נדחה. החלופה השנייה תהיה סגירת עסקה עם יצרני החלב, שיזכו להארכה עד 2025, להשפעה יוצאת הדופן שלהם על מנגנון קביעת המחירים של המדינה. בתמורה, היצרנים יצטרכו להיענות לשורה של דרישות מצד משרדי הממשלה - ובעיקר לא להעלות את המחירים.

ישנם מספר הישגים שהיו רוצים לקטוף בממשלה במשא-ומתן מול הרפתנים והמחלבות, רובם בסוגיות יוקר המחיה והרחבת היבוא מחו"ל בשוק מוצרי החלב. הישג אחד יירשם לו יסכימו היצרנים לספוג את העליות בסל התשומות, שהסעיף המרכזי בו הוא המזון לפרות.

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות כבר המליצה בדצמבר להעלות את המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח, בשיעור של 3%-8%. בין המוצרים שתחת פיקוח מחירים ממשלתי נכללים חלב, גבינה צהובה, גבינה לבנה, לבן ועוד. אלא שמאז התעוררה המחאה נגד יוקר מוצרי המזון, ובממשלה לא היו רוצים לראות התייקרויות נוספות תחת האישור שלהם. לכן, אחד הדברים שמונחים על הפרק מבחינת הממשלה, בתמורה להארכת ההסכם, הוא הפחתת ההתייקרויות שתוכננו.

יעד נוסף של הממשלה הוא הסרת מכסות היבוא על הגבינות הקשות. זאת בהמשך לצעד דומה שנעשה עם יוגורטים, מעדני חלב וגבינות רזות עד 5% שומן בצו שחתמו עליו שר האוצר ושר החקלאות. כיום, יבואן שמעוניין לייבא גבינות קשות, צריך להתמודד במכרז ולזכות במכסת יבוא. לפי הסכם שנקבע בתחילת 2021, הסמכות לקביעת מחיר שבו מוכרים הרפתנים את החלב הגולמי למחלבות יעבור בסוף 2023 לידי ועדת המחירים.

שר החקלאות, עודד פורר / צילום: איל יצהר
 שר החקלאות, עודד פורר / צילום: איל יצהר

בתוך כך, הסכם החלב הקיים קובע כי אם היצרנים המקומיים יקטינו את תפוקת החלב, אז המדינה תגדיל את מכסות היבוא בהתאם. מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, שיגר מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן, בו טען כי יש להגדיל ב־2022 את מכסות יבוא מוצרי החלב. "משרד החקלאות קבע את מכסות הייצור לשנת 2022 על 1,538 מיליון ליטרים, בדיוק באותו היקף שהיו בשנת 2021", כתב מלכא. "לפי ההסכם, במקרה שמשרד החקלאות לא יגדיל מכסות ייצור בהיקף הנדרש, האוצר יגדיל מכסות יבוא מוצרי החלב בהתאם. אני פונה אליך בבקשה לעמוד בהסכם ולהגדיל את מכסות יבוא הגבינות לשנת 2022 ב-42.7 מיליון ליטרים".

במשרד האוצר מסרו כי מכסות יבוא מוצרי החלב גדלות מדי שנה מ-7.9 מיליון טונות ב-2021, ל-9.5 מיליון טונות ב-2022, ויעלו ל-11.5 מיליון טונות ב-2023.