הקואליציה העבירה את חוק הפנסיות הצבאיות בקריאה ראשונה

57 תומכים, 56 מתנגדים: חוק הפנסיות הצבאיות של שר הביטחון בני גנץ עבר בקריאה ראשונה • סגן השר אביר קארה תמך למרות איומיו, וכך גם מפלגות העבודה ומרצ, בתמורה לכך שהחוק יועבר לוועדה משותפת של חוץ וביטחון והעבודה והרווחה וייערכו בו שינויים • "אין תוספת של 1.4 מיליארד שקלים - זה סכום שכבר ניתן לפורשים, אלמנות ויתומים - והגיע הזמן לזרוק את האמירה הזו לפח האשפה של הספינים", אמר גנץ

שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הפנסיות הצבאיות עבר הערב (ב') בקריאה ראשונה בתמיכה של 57 מול 56. סגן השר אביר קארה תמך למרות איומיו, וכך גם מפלגות העבודה ומרצ, בתמורה לכך שהחוק יועבר לוועדה משותפת של חוץ וביטחון והעבודה והרווחה וייערכו בו שינויים.

עבור גנץ, שהציב את האולטימטום על שלמות הקואליציה לפני שבוע בדיוק, מדובר בניצחון גדול. שר הביטחון נדרש להציג לבג"ץ התקדמות בהליכי החקיקה כך שתשלומי הפנסיות יימשכו גם ללא מתווה מסודר ובתמורה בג"ץ יידחה את העתירה נגד המשרד בנושא.

במפלגות הקואליציה טוענים לניצחון על גנץ בטענה שיוכלו כאמור לשנות את החוק או להפיל אותו לפני קריאה שנייה ושלישית. גם קארה הודיע על רשימת דרישות מטעמו שצפויות להיענות ובהן מענקים לעצמאים, רשת ביטחון לעצמאים שתקודם בחקיקה וכן ביטול השימוש במערכות נגד שכחת ילדים.

שר הביטחון גנץ עלה להציג את הצעת החוק ואמר "המתווה המוצג כולל שתי פעולות פשוטות ושקופות: הראשונה - הורדת הסכום הממוצע הניתן במסגרת ההסדר ב-15%, והשנייה - יצירת בידול בין לוחמים לבין שאר המשרתים כך שלוחם יקבל עד פי שתיים ממשרת ביחידה עורפית. אין תוספת של 1.4 מיליארד שקלים - זה סכום שכבר ניתן לפורשים, אלמנות ויתומים - והגיע הזמן לזרוק את האמירה הזו לפח האשפה של הספינים. בנוסף, רק אחד מ-11 אנשי קבע מגיע לגיל הפרישה, אין בצה"ל מזה כ-20 שנה הסדרי פנסיה תקציבית, ומדובר בהסדרים שנהוגים במספר רב של גופים במשק".

גנץ התייחס לשיח בנושא הפנסיות ואמר כי "בלי האנשים - בחובה, בקבע ובמילואים - אי אפשר לספק ביטחון וחוסן לחברה הישראלית. כדי שזה יקרה, נדרש שנדע גם לשמור על כבודם, גם אם יש מחלוקות. לא לאפשר מצב שבו קצינים מתביישים להגיע לסופרמרקט או לאסיפת הורים במדים. אנחנו צריכים להתבייש שהגענו למצב הזה. אני מתבייש. אסור שנשסה מורה בטייסת, עובדת סוציאלית בקצין חימוש - כולם יקרים לנו ולחוסנה של החברה".

מוקדם יותר היום קארה נועד עם שר האוצר ליברמן וראש הממשלה בנט ודרש הבטחות מסוגים שונים, ובנוסף יו"ר העבודה מרב מיכאלי הודיעה בישיבת הסיעה כי עדיין מתקיימות שיחות פשרה כדי להשיג את תמיכת המפלגה בחוק. שיחות אלו נמשכו גם כאשר הצעת החוק נידונה במליאה. 

גורם בכחול לבן מסר כי "האמת של גנץ ניצחה מול השקרים וניסיונות ההכפשה של אנשי הקבע וגורמים שרצו לעשות על גבו סיבוב פוליטי. החוק ימשיך להתקדם באחריות ולמען הביטחון, בוועדה משותפת, שבראשה יעמוד גורם שיוסכם על גנץ".

"הזדמנות היסטורית לחשיבה מחודשת על כל מערך התמריצים בצה"ל"

מוקדם יותר הערב נשלחה גם תגובת המדינה לבג"ץ בבקשה לדחות את תשובתה בנושא מתווה הפנסיות למחר, עד שיעבור החוק הערב במליאת הכנסת. גנץ נדרש להראות בבית המשפט כי יש התקדמות בהליכי החקיקה כך שתתייתר העתירה לבג"ץ באשר להליכים במשרד הביטחון.

עו"ד נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת רווח נקי שעתרה לבג"ץ בנושא הגדלות הרמטכ"ל, מסרה כי "רק בזכות ה'שוט' של בג"ץ הסכים גנץ לראשונה לבחון שינויים בחקיקת הגדלות הרמטכ"ל בקריאה שניה ושלישית, ולתחום את החקיקה לזמן מוגבל. זו בשורה חשובה בהתקדמות בנושא, שכן אם השינויים לא יהיו מספקים לא תהיה מחויבות קואליציונית להצבעה. זו גם תהיה הזדמנות היסטורית לעשות חשיבה מחודשת על כל מערך התמריצים בצה"ל. אנו מעריכות את מאבקם של סגן השר אביר קארה, השרה מרב מיכאלי וחברת הכנסת מיכל רוזין שבלעדיהם החקיקה הייתה עוברת כמו שהיא, ומקוות שבג"צ יעצור את המשך התשלומים עד שיתברר אופן ההסדרה הסופי"