אוקראינה | סיקור שוטף

עיר הנמל חרסון נכבשה על ידי הרוסים; פיצוץ עז ליד תחנת הרכבת המרכזית בקייב

ההפגזות לא מפסיקות: בניין המועצה העירונית בחרקיב הופגז, אזרחים הרוגים גם בחרסון ובמריאופול • הקרמלין: רוסיה ספגה מכה כלכלית קשה • 141 מדינות הצביעו בעד גינוי רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם • מחר אמור להתחדש המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה

בניין האוניברסיטה הלאומית בחרקיב לאחר הפצצת הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Oleksandr Lapshyn
בניין האוניברסיטה הלאומית בחרקיב לאחר הפצצת הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Oleksandr Lapshyn

22:55

אוקראינה מאשרת שעיר הנמל חרסון בדרום המדינה נכבשה על ידי הכוחות הרוסים. מדובר בעיר הגדולה הראשונה שהרוסים מצליחים לכבוש.

גורמים באוקראינה מדווחים על פיצוץ חזק באזור תחנת הרכבת המרכזית בקייב. ככל הנראה הפיצוץ ארע מתקיפה אווירית של האזור אליו מעבירים אזרחים בדרכם להימלט מהקרבות בקייב.

המשא ומתן בין אוקראינה לרוסיה צפוי להתחדש מחר.

הניו יורק טיימס מדווח כי סין ביקשה מרוסיה לדחות את הפלישה לאוקראינה על לאחר סיום אולימפיאדת החורף ב-20 בפברואר.

רומן אברמוביץ' הודיע כי הוא מעמיד את קבוצת הכדורגל צ'לסי למכירה.

19:47

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח היום טלפונית עם נשיאי אוקראינה ורוסיה בשיחות עוקבות. השיחה הראשונה הייתה עם נשיא אוקראינה ובה הודה זלנסקי על ההצבעה הישראלית בעד גינוי רוסיה באו"ם ועל הסיוע הישראלי ושב ודחק לקבל גם סיוע בציוד צבאי או סמי צבאי כמו קסדות ושכפ"צים. ישראל נמנעת ממשלוח ציוד כזה אך בנט הבטיח כי ימשיך הסיוע ההומניטרי. השניים דיברו גם על האפשרויות השונות בדרך לסיום המשבר.

כשעתיים אחר כך שוחח בנט גם עם נשיא רוסיה פוטין. לפי הדיווחים ברוסיה, פוטין הציג את תנאיו להפסקת האש, ולסיום המשבר. לא נמסרו פרטים נוספים. במשרד ראש הממשלה לא פרסמו את דבר השיחה אך אישרו בתשובה לשאלתנו את קיומה.

19:00

העצרת הכללית של האו"ם הצביעה בעד גינוי רוסיה על הפלישה לאוקראינה. 141 מדינות הצביעו בעד, בהן גם ישראל. 35 מדינות נמנעו ו-5 הצביעו נגד (רוסיה, סוריה, קוריאה הצפונית, בלארוס ואריתראה).

בתוך כך, רוסיה חשפה היום לראשונה מספרים של הרוגים בצד שלה. שר ההגנה הרוסי אמר היום כי 498 חיילים נהרגו ו-1,597 חיילים נפצעו. בנוסף, ברוסיה טענו כי 2,870 חיילים אוקראינים נהרגו ו-3,700 נפצעו. עם זאת, "ברויטרס" צוין כי לא ניתן היה לאמת את המספרים וגם לא התקבלה תגובת אוקראינה לכך. 

הבוקר אמר נשיא אוקראינה זלנסקי כי קרוב ל-6,000 חיילים רוסים נהרגו בששת ימי הפלישה הרוסית לאוקראינה. 

17:53

נשיא אוקראינה זלנסקי צייץ כי ניהל שיחת טלפון עם ראש הממשלה בנט על ה"אגרסיביות הרוסית".

מאז החלה הפלישה לארצו, זלנסקי לא מפסיק לצייץ על שיחות עם מנהיגי העולם בטוויטר. הוא מקפיד לצייץ באנגלית ובאוקראינית.

מוקדם יותר זלנסקי פנה ליהודי העולם מערוץ הטלגרם שלו בהודעה בעברית בה כתב כי "כולנו מתנו שוב בבאבי יאר ממתקפת טילים". הוא הדגיש כי "נאציזם נולד בדממה" וביקש שיעמדו לצד האוקראינים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פונה ליהודי העולם בעברית / צילום: צילום מסך מטלגרם
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פונה ליהודי העולם בעברית / צילום: צילום מסך מטלגרם

בתוך כך, הכוחות הרוסים ממשיכים להפציץ ערים מרכזיות באוקראינה. ראש עיריית מריאופול ואדים בויצ'נקו אמר ברשת 1+1 האוקראינית כי אזרחי העיר ממשיכים להיהרג ב-14 השעות האחרונות מהפגזה בלתי פוסקת של צבא רוסיה. בויצ'נקו הוסיף כי הצבא הרוסי מונע מאוכלוסיה אזרחית להתפנות מהעיר.

"יש נזק קולוסלי לתשתיות אזרחיות, יש המוני פצועים ולצערנו גם הרוגים - כולם אזרחים. נשים, ילדים, מבוגרים. זה ג'נוסייד בעם האוקראיני במלוא מובן המילה".

15:00

שירותי החירום באוקראינה מדווחים בעמוד הפייסבוק הרשמי על "מעל 2000 הרוגים אוקראינים, לא כולל הכוחות המגינים". בפוסט ארוך באוקראינית נכתב בעמוד כי אוקראינה סופגת כבר "מעל 160 שעות של מתקפה צינית ואכזרית של כוחות הצבא הרוסי והבלארוסי". בהמשך הפוסט מתוארים מאמצי המחלצים לפנות נפגעים מאזורי אסון במהירות וכן מצורפת בקשה לסולידריות בקרב האזרחים.

14:27

שני מטוסי קרב רוסים הופלו ע"י חיל האוויר של אוקראינה בקרב אווירי מעל קייב, כך לפי דיווח רשמי של חיל האוויר האוקראיני לרשת רויטרס. עוד נמסר בדיווח כי מטוס אוקראיני אחד מסוג מיג 29 הופל ע"י הרוסים.

בתוך כך, טיל שיוט רוסי פגע בבניין מועצת העיר בחרקיב במזרח אוקראינה. העיר סמוכה באופן יחסי לגבול עם רוסיה וסופגת מתקפות בלתי פוסקות בימים האחרונים. בנוסף, תושבי העיר מדווחים על קרבות ברחובות העיר לאחר שצנחנים רוסים נחתו בעיר.

12:08

"רוסיה ספגה מכה כלכלית קשה בעקבות המבצע באוקראינה, אבל יש לנו תוכניות", אמר דובר הקרמלין בתדרוך לתקשורת הרוסית הבוקר. עוד נאמר בתדריך כי לפוטין "יש תמיכה נרחבת בקרב הציבור הרוסי" וכי בממשלה מצפים להמשך המו"מ עם המשלחת האוקראינית בבלארוס.

10:35

מועצת זכויות האדם של האו"ם מדווחת על 536 נפגעים אזרחים אוקראינים בין 24-28.2 בפלישה הרוסית, מתוכם 136 הרוגים, ביניהם 13 ילדים. משרד הפנים האוקראיני טוען: המספר משמעותית גבוה יותר.

10:20

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לרשת רויטרס הבוקר כי קרוב ל-6,000 חיילים רוסים נהרגו בששת ימי הפלישה הרוסית לאוקראינה. זלנסקי הדגיש שהקרמלין לא יוכל לאוקראינים וכי הפצצות והפגזות לא יועילו ולא יפילו את אוקראינה.

וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בלשכתו המבוצרת בקייב / צילום: Reuters, Umit Bektas
 וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בלשכתו המבוצרת בקייב / צילום: Reuters, Umit Bektas

זלנסקי התייחס למתקפה הרוסית על קייב שפגעה באתר ההנצחה לנרצחי באבי יאר ואמר: "התקיפה הזאת הזאת מוכיחה כי עבור אנשים רבים ברוסיה, קייב שלנו לחלוטין זרה". הוא הוסיף כי "הם לא יודעים דבר על קייב, על ההיסטוריה שלנו. אבל הם קיבלו פקודות למחוק את ההיסטוריה שלנו, את המדינה שלנו, את כולנו".

10:15

הסניף האירופי של הבנק הרוסי הגדול "סברברנק", שנמצא במוקד הסנקציות המערביות, נאלץ לסגור את שעריו באופן מיידי, למרות שמופקדים בו מעל למיליארד אירו מכספי תושבים אירופיים. הבנק האירופי המרכזי הורה לחברת הבת של הבנק, הרשומה באוסטריה, להפסיק באופן מיידי את הפעולות שלה. ההערכות הן שהבנק לא יצליח לשרוד בשל הסנקציות המוטלות על חברת האם ברוסיה. ל"סברבנק" האירופי יש יותר מ-35 אלף לקוחות, הנמצאים כעת בסיכון לאובדן חלק מכספם.

刚刚🛑 (Interfax) - Sberbank, the largest Russian bank blacklisted by the United States and the European Union over the Russian military operation in Ukraine, has decided to leave the European market. pic.twitter.com/EnQxXEZ4Yq

- PiQ  (@PriapusIQ) March 2, 2022

לפי ההודעה האירופית, כל מי שהחזיק בבנק חשבון בו פחות מ-100 אלף אירו מבוטח על ידי רשות הבנקים האוסטרית והאירופית, והוא צפוי לקבל את רוב כספו חזרה. מתוך כמיליארד אירו המופקדים בבנק, הרשויות באוסטריה ובגרמניה (רוב הלקוחות הינם גרמנים) העריכו כי יוכלו להחזיר ללקוחות כ-900 מיליון אירו. לא ברור מה יקרה לסכומים מעבר ל-100 אלף אירו. הרגולטור האוסטרי הוא זה שיהיה אחראי להחזרת הכסף.

09:57

בסוכנות הידיעות הממשלתי הרוסית TASS מדווחים כי הצבא הרוסי השתלט על העיר חרסון. דובר משרד הביטחון הרוסי איגור קונשנקוב אמר כי הכוחות הרוסים כבשו את חרסון, אך התחבורה הציבורית ותשתיות מצילות חיים ממשיכות לעבוד כרגיל בעיר.

בתוך כך, הבנק הרוסי המרכזי הודיע שהבורסה במדינה תישאר סגורה זה היום השלישי ברציפות. השלכות הסנקציות הגלובליות על רוסיה גוברות ואמש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי לא יהיה ניתן להוציא מהמדינה יותר מ-10 אלף דולר במזומן.

07:17

בזמן שרוסיה ממשיכה במתקפה על אוקראינה, מחירי הנפט ממשיכים לטפס: החוזים העתידיים על נפט גולמי ועל נפט מסוג ברנט עולים ביותר מ-4% כל אחד במסחר באסיה. ערכה של חבית נפט מסוג ברנט עומד כעת על 110.1 דולר, וחוזה נפט WTI קפץ ביותר מ-5% ועומד כעת על 109 דולר - שיא מאז ספטמבר 2013. 

06:37

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז הלילה (ד') בנאום מצב האומה כי משרד המשפטים האמריקאי מקים כוח משימה לחקירת אוליגרכים רוסים. "הלילה אני אומר לאוליגרכים הרוסים ולמנהיגים המושחתים שגזלו מיליארדי דולרים במשטר האלים הזה: לא עוד", אמר.

לדבריו, ארצות הברית תצטרף לבנות בריתה באירופה כדי "למצוא ולהחרים את היאכטות, את דירות היוקרה ואת המטוסים הפרטיים שלכם". בפנייה ישירה לאוליגרכים אמר ביידן: "אנחנו באים בשביל הרווחים האסורים שלכם".

במהלך נאומו, ביידן גם אישר כי ארצות הברית תסגור את המרחב האווירי שלה לכל הטיסות הרוסיות כדי לבודד את רוסיה עוד יותר, ו"להוסיף לחץ נוסף על הכלכלה שלה". "הרובל איבד 30% מערכו, שוק המניות הרוסי איבד 40% מערכו והמסחר עדיין מושהה. כלכלת רוסיה מתערערת - ופוטין לבדו אשם", תקף.

בנוסף, ביידן הבהיר כי ארצות הברית לא תשלח חיילים לאוקראינה: "אנחנו, ארצות הברית של אמריקה, עומדים לצד העם האוקראיני. תנו לי להיות ברור - הכוחות שלנו לא מעורבים ולא יעסקו בסכסוך עם רוסיה". לדבריו, חיילים אמריקאים נשלחו לאירופה לא כדי להילחם באוקראינה, אלא כדי "להגן על בנות בריתנו בנאט"ו במקרה בו פוטין יחליט להמשיך לנוע מערבה". "לצורך כך, גייסנו כוחות קרקע, טייסות ופרסנו ספינות כדי להגן על מדינות נאט"ו, כולל פולין, רומניה, לטביה, ליטא ואסטוניה", הוסיף.

ביידן אמר כי ארצות הברית ובנות בריתה מספקות "יותר ממיליארד דולר בסיוע ישיר לאוקראינה", כולל סיוע צבאי, כלכלי והומניטרי.

במקביל, האו"ם הודיע אתמול כי לפחות 136 בני אדם נהרגו באוקראינה מאז 24 בפברואר, מתוכם 13 ילדים. 400 אזרחים נוספים נפצעו, כולל 26 ילדים, אמרה דוברת משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם, ליז ת'רוסל. "אלה רק הנפגעים שהצלחנו להצליב, וסביר להניח שהמספר האמיתי יהיה הרבה יותר גבוה", הוסיפה. ביום ראשון האחרון משרד הפנים של אוקראינה דיווח על נתונים גבוהים יותר - 352 אזרחים הרוגים ו-1,684 פצועים מאז הפלישה הרוסית.