המלחמה באוקראינה משבשת את תנועת ספינות המשא ברחבי העולם

Maersk ו-MSC, שתי חברות הובלת המיכליות הגדולות ביותר בעולם, הפסיקו לעגון בנמלים רוסיים

השלטונות בצרפת עוצרים ספינת משא רוסית / צילום: Reuters, Pascal Rossignol
השלטונות בצרפת עוצרים ספינת משא רוסית / צילום: Reuters, Pascal Rossignol

החברות הגדולות ביותר בעולם המשיטות ספינות מיכליות - מרסק (Maersk) וחברת הספנות של הים התיכון (MSC) - אמרו שיפסיקו באופן זמני לתת שירותים בנמלים רוסים, כולל נמלים הרחוקים מהסכסוך באוקראינה.

ביום שלישי הודיעה מרסק שהיא עוצרת את ההזמנות לאור הסנקציות שהוטלו על רוסיה, כולל עומס בנמלים בגלל שרשויות המכס סורקות בקפדנות משלוחים המיועדים למדינה ושינויים בתנאי האשראי המשפיעים על לקוחות רוסיים של החברות המייצאות. במרסק וב־MSC אמרו שימשיכו להוביל מצרכי מזון מרוסיה ואליה.

הפלישה הרוסית לאוקראינה גורמת להפרעות רציניות לתעשיית הספנות העולמית. מאות ספינות תקועות בנמלים, משלוחים מתעכבים ועלויות השילוח עולות.

ספינת המשא מוסטפה נקאטי הייתה מוכנה בשבוע שעבר להתחיל להפליג מנמל קרוב לאודסה, אוקראינה, עם משלוח של שמן חמניות המיועד לסרדיניה. אחרי שרוסיה פלשה, "רשויות הנמל האוקראיניות אמרו לצוות לעצור", אמר בולנט דנדין, אחד המנהלים בהנהלה הטורקית של הספינה. "כעת הספינה תקועה שם".

ההשפעה הגדולה ביותר: בים השחור

ההשפעה מורגשת יותר מכל בים השחור, שם עוכבו כמה ספינות מסחריות ועל אחרות נורו פגזים, אבל גם רחוק יותר ממוקד הסכסוך, כך אומרים מנהלים בתחום וברוקרים. ההפרעות מוסיפות לחץ לשרשרת אספקה עולמית שהיא כבר שחוקה משנתיים של חוסרי איזון הקשורים במגפה.

ביום שני, בריטניה אסרה כניסה לנמליה לכל הספינות הרוסיות. מנהלים בחברות ספנות ופקידי נמל בבלגיה, הולנד וגרמניה אמרו שמיכליות הנוסעות לרוסיה ייעצרו וייבדקו.

"כל הנמלים האלה בצפון אירופה כבר די פקוקים, וכל דבר קטן שמעכב את זרימת המשלוחים יגביר את הבעיה", אמר ונסן קלרק, מנהל שירותי לוגיסטיקה ימית במרסק.

תנועת ספינות בים השחור, ערוץ מרכזי לייצור נפט ומזון שצדו הצפוני מחולק בין רוסיה ואוקראינה, הוקפאה. יותר מ־200 כלי שיט ממתינים לחצות את מיצרי קרץ', המחברים בין הים השחור לים אזוב, כך אומרים ב־Lloyd’s List Intelligence, חברה העוקבת אחר מיקומי ספינות.

"אף אחד לא ראה את זה בא", אמר סלאבה סורוצ'ן, סגן מנהל ב־Stark Shipping, סוכנות שילוח ימי בנמל אודסה באוקראינה. "לכן כל כך הרבה ספינות תקועות בנמלים".

עלות המשלוח היומי במחיר הגבוה ביותר מזה שנתיים

ביום שישי, המיכלית הנושאת דגל מולדובה Millennial Spirit, עלתה באש לאחר פגיעת טיל בים השחור, כך נמסר מהסוכנות הימית של הרפובליקה המולדבית. במולדובה אמרו שלא יודעים מי ירה את הטיל. הספינה נשאה 600 טונות של נפט ודיזל. יום קודם לכן ספינה שנחכרה על ידי חברת Cargill נפגעה על ידי פגז בים השחור.

כשמעט אנשים מעזים לנסוע באיזור, עלות המשלוח היומי במיכליות עלתה למחיר הגבוה ביותר מזה שנתיים, כך אמרו אנשי חברות שילוח ימי וביטוח, ופרמיות הביטוח עלו בכ־4% בהשוואה לשבוע שעבר לפני שהרוסים תקפו, כך אמרו.

למרות שבינתיים הסנקציות לא כוונו נגד ייצוא רוסי של נפט וגז, ארה"ב אסרה בשבוע שעבר על חברות אמריקאיות לסחור בחוב הריבוני הרוסי לטווח ארוך או לקנות מניות חדשות של 13 ישויות רוסיות כולל Sovcomflot בבעלות המדינה, המפעילה צי של 108 מיכליות נפט ו־14 ספינות להנעת גז פחמימני מעובה.

"בעלי מיכליות מתמודדים עם מצב מאוד לא וודאי וחוששים להשכיר ספינות למי שרוכשים נפט גולמי רוסי", אמר פיטר סנד, אנליסט ראשי ב־Xeneta, פלטפורמת ניתוח הובלה בשווקים. "מעט מאוד ספינות אוספות נפט גולמי רוסי, וזה העלה באופן משמעותי את מחירי ההובלה".

התעריף היומי למיכליות Aframax, שהן חשובות למסחר האיזורי בנפט בים השחור, בים הבלטי ובים התיכון, עלה לממוצע של 68 אלף דולר בשבוע שעבר לעומת 11 אלף דולר שבוע קודם לכן. התעריף היומי לספינות Suzemax בגודל בינוני עלה מכ־4,000 דולר ל־41 אלף דולר. המחירים האלה הם הגבוהים ביותר מאז שאופ"ק+, ארגון המדינות המייצרות נפט וגם רוסיה, קיצצו את ייצור הנפט ביוני 2020.

הפרעות גם במשלוחי מוצרי מזון

גם במשלוח מוצרי מזון ישנן הפרעות. כמה שעות אחרי ההכרזה הבריטית על צעדים נגד רוסיה, אומר עורך הדין הלונדוני נייג'ל קושנר שקיבל שיחה בהולה מסוחר בריטי: ספינה הנושאת משלוח עצום של מזון כעת נטושה כי לרוכש אין איך לשלם לבנק הרוסי הנתון לסנקציות. כעת מנסה הסוחר מלונדון "מסלול תשלום אלטרנטיבי לבנק רוסי אחר", אמר עורך הדין.

מספר הספינות הנושאות סחורה יבשה בים השחור העמוס לרוב ירד ב־62% בהשוואה לשבוע שעבר בגלל החשש מלהיתקע, כך אמר מארק ניוג'נט, מחברת הברוקר הלונדונית Braemar ACM Shipbroking. ומתוך הספינות האלה, 22 עזבו את הנמלים ריקות כשלא יכלו להעמיס סחורה, אמר.

ממשלות מכוונות את הספינות מחדש ליעדים חדשים. צרפת עצרה את "מנהיגת הבלטים", ספינת משא ששטה בתעלה האנגלית בסוף השבוע, והרשויות בדקו אם הספינה נמצאת בבעלות אדם רוסי הנמצא ברשימות הסנקציות של האיחוד האירופי.

שתי ספינות עם דגלים אוקראיניים, אפינה והנסיכה ניקול, שהפליגו במי רומניה, נעצרו ביום ראשון על ידי הצי הרוסי והובאו לחצי האי קרים, כך אמרה ממשלת אוקראינה.

חברות משלוח עלולות לעמוד מול הפרעות נוספות. האיחוד האירופי עלול לא להרשות לספינות רוסיות לעגון בנמלים שלו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בריטניה כבר הכריזה על איסור כזה ביום שני.

"המתקפה הרוסית על אוקראינה הייתה התקפה מתוכננת, ללא התגרות קודמת, נגד מדינה ריבונית דמוקרטית", כתב שר התחבורה הבריטי גרנט שפס במכתב למנהלי הנמלים. "בנסיבות כאלה, משרד התחבורה לא חושב שראוי שכלי שיט רוסיים ימשיכו להיכנס לנמלי בריטניה".

דומיניק צ'ופינג השתתף בהכנת הכתבה.