החלופה של איילת שקד תקועה, ותמ"א 38 בדרך להארכה נוספת

הדיון תוכנן להבוקר, אך לא התקיים בשל אירועי המליאה הלילה, ולכן גם ההצבעה הנוספת והקריטית על פיצול החוק המקדם את החלופה - נדחית • עד לסיום מושב החורף, שבו תוכנן להשלים את החקיקה, נותר שבוע וחצי בלבד

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

נראה כי הדברים הולכים ומסתבכים: הבוקר (ד') אמור היה להתקיים דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בחלופת שקד לתמ"א 38, זאת בעקבות ה'תקלה' שלשום - דחיית הצעת פיצול החוק שהועלתה להצבעה בכנסת. הבעיה הפכה גדולה עוד יותר היום, שכן אירועי המליאה הלילה דחו את לוחות הזמנים בכלל ועדות הכנסת, ובהן גם הוועדה בראשות ח"כ ואליד טאהה.

הדיון בוועדה שתואם לשעות הבוקר אמור היה לעסוק בחלופת שקד - כשלב מקדים לקראת העלאה מחדש של הצעת פיצול החוק בכנסת, בתקווה להעבירו הפעם בהצלחה. פיצול החוק הוא שלב קריטי בדרך לאישורה של חלופת שקד.

כפי שפרסמנו כאן, הוחלט בהסכמה בין נציגי מוסדות התכנון, נציגי השלטון המקומי ונציגי הקבלנים, כי החוק לחלופה לתמ"א 38 יפוצל לשני חלקים - חלק תכנוני וחלק קנייני, זאת משום שבסוגיות הקניין התגלו פערים רבים בין הצדדים, הזקוקים לעבודה נוספת וממושכת יחסית, זאת בעוד החלק התכנוני נמצא בישורת האחרונה לקראת אישורו. הפיצול יאפשר את המשך קידום החלק התכנוני, במקביל לעבודה נוספת באשר לחלק הקנייני - המתמקד בעיקר בסוגיית השימושים הציבוריים שתציע החלופה.

ההחלטה על פיצול החוק דרושה אישור בכנסת, וללא אישור זה לא ניתן יהיה להתקדם גם בקידום החלק התכנוני (שכן כל עוד אין אישור לפיצול, שני החלקים מהווים עדיין מקשה אחת). דחיית ההצעה שלשום לא הייתה בתוכניות, והשרה שקד הגדירה אותה "טעות אנוש" שנבעה מהיעדרות של שני חברי קואליציה. השרה הכריזה באותה הזדמנות כי הפיצול יובא לאישור שוב היום, וכי השאיפה היא לאשר את החלופה ברביעי הבא - אך כעת נראה כי זה לא יהיה פשוט כל כך.

אישור החלופה במושב החורף נראה כעת כמו משימה קשה במיוחד

המאמצים של השרה שקד ומגבשי התוכנית שלצידה התמקדו בתקופה האחרונה ביעד אחד: מושב החורף הנוכחי של הכנסת. אומנם השרה דיברה במסיבת העיתונאים ביולי 2021, שבה הכריזה לראשונה על התוכנית, כי המטרה היא להשלים את החקיקה עד נובמבר, אך ההליכים נדחו בעיקר בשל המצב הפוליטי הרגיש. לכן שמו לעצמם מקדמי התוכנית למטרה את מושב החורף הנוכחי כיעד סביר לאישור התוכנית.

את המאמצים האלה יש לקחת בחשבון בהתחשב בתאריך סיומה של תמ"א 38, אוקטובר 2022 - רק עוד קצת יותר מחצי שנה. לכל הגורמים ברור כי אישור החלופה חייב להתבצע די זמן מראש, כדי לאפשר לשוק להיערך. ההתפתחויות האחרונות מעמידות זאת בסימן שאלה גדול.

מועד כינוסה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת מתוכנן למחר או ליום ראשון. לאחר מכן ייקבע מועד ההצבעה על פיצול החוק; בהתאם ניתן יהיה להמשיך ולקדם חקיקתית את אישור הפרק התכנוני. במצב העניינים הנוכחי כלל לא בטוח אם ניתן יהיה להשיג את האישור עד לרביעי הבא, כפי שמבקשת לעשות השרה שקד. 

חשוב לזכור: מועד סגירת מושב החורף של הכנסת הוא 13.3, יום ראשון בעוד כשבוע וחצי. מושב הקיץ ייפתח רק בתחילת מאי, פחות מחמישה חודשים לסיומה של תמ"א 38. במצב עניינים שכזה, וכשהעננה הפוליטית רובצת ממעל, אולי בצורה המוחשית ביותר מאז החלה הממשלה לפעול, הולך ומתקרב המועד להחלטה על הארכתה של תמ"א 38, לכל הפחות בכמה חודשים.

אך גם מהלך זה לא יהיה פשוט: המועצה הארצית לתכנון ובנייה היא שאמורה לאשר את ההארכה הזו - ואם תובא בפני חבריה מבלי שחלופת שקד אושרה, ללא אופק תכנוני ברור, החלטה בעד ההארכה לא תהיה מובנת מאליה כלל, וצפויה לעורר התנגדות.