יחידת החקירות שיוצאת בעקבות החייבים שמסתירים מיליונים

מבועז יונה ועד אורן קובי, זה כבר נהפך לתופעה: מציגים עצמם כחסרי כל ומבקשים פטור מחובות בבית המשפט, אך במקביל הם חשודים בכך שהמשיכו לעשות עסקים באמצעות חברות קש • בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי באכיפה, והוגשו עשרות כתבי אישום: "יש כאן מהפכה"

המתחזים לפושטי רגל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
המתחזים לפושטי רגל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חשיפת הפרשה החדשה נגד בועז יונה, בעלי קבוצת הנדל"ן חפציבה שחשוד כעת בהונאת נושים והסתרת פעילות עסקית בזמן שהוא פושט רגל, מגלה תופעה קיימת ומדאיגה. חייבים מנצלים את הליך פשיטת הרגל בכדי להימנע מתשלום חובות, בזמן שהם ממשיכים לעשות עסקים ולגלגל מיליונים המוסתרים מקופת המדינה.

 
  

עשרות שנים התקשו להתמודד עם התופעה

אחרי שבמשך עשרות שנים המדינה התקשתה להתמודד עם התופעה, בעיקר בשל הקושי לחשוף את אותם נוכלים, בשנים האחרונות רואים יותר ויותר כתבי אישום הכוללים עבירות לפי פקודת פשיטת הרגל והונאת נושים.

במקרים רבים אותם חייבים המסתירים רכוש, הם אלה שקודם לכן ביצעו הונאות מתוחכמות והם בעלי יכולת לנהל עסקים ולגלגל כספים. רונן אולצ’יק, מי שעומד בראש היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון ומתמחה בחשיפת רכוש מוסתר, מסביר כי על אף שפושטי הרגל מציגים מצג שעולמם חרב, הם ממשיכים לעשות מיליונים.

הדרך של פושטי הרגל המתוחכמים להסתיר את הרכוש היא באמצעות הקמת חברות על-ידי אנשי קש, קרובי משפחה, חברים או אנשים רחוקים מהם, והחזקת כספים בחברות אלה כאילו היו בנק.

רונן אולצ'יק, ראש יחידת החקירות של הממונה על חדלות פירעון / צילום: משרד המשפטים
 רונן אולצ'יק, ראש יחידת החקירות של הממונה על חדלות פירעון / צילום: משרד המשפטים

היחידה של הממונה מבצעת חקירות כלכליות מורכבות. בראשה עומד אולצ’יק ותחתיו ראש המטה רמי בוכשטב. היא קיימת משנת 96’, אך רק בשנים האחרונות, מאז שאולצ’יק הגיע, חל שינוי באכיפת העבירות, שקודם לכן לא קיבלו תשומת לב בחקירות המשטרה.
בשנת 2015 הוגש כתב האישום הראשון שכלל עבירות על פקודת פשיטת הרגל. מאז הוגשו כ-30 כתבי אישום, רבים הורשעו ובצנרת חקירות נוספות. נוסף על כך, בספטמבר 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון שנתן ליחידה סמכויות חקירה פליליות. "יש פה מהפכה", אומר אולצ’יק. "הפכנו ליחידת חקירות עם סמכויות אכיפה בחוק, עם מערך הכשרה ומודיעין. זה לא היה בעבר". היחידה מונה 25 עובדים, והחוקרים הם רואי חשבון, כלכלנים או עורכי דין.

אולצ’יק מסביר כי הנזקים בהונאת נושים גדולים הרבה מעבר לפגיעה הכלכלית בנושים עצמם. "אנשים לא מבינים שלהליכי פשיטת רגל יש השפעה ישירה ודרמטית על קופת המדינה, בהיקפים של מיליארדים. פושט רגל שמצליח להסתיר כספים גורם לאובדן כספים לקופת המדינה, כי על חובות אבודים לא משלמים מס".

מאחורי הקלעים של החקירות

אחת החקירות החשובות בתחום מתנהלת כיום נגד עוזי שאבי, המוכר בתחום ההתחדשות העירונית. אולצ’יק מספר על המתרחש מאחורי הקלעים: "היחידה נכנסה לפעולה כשקיבלה מידע מודיעיני שנגע לפעילות של שאבי. אז התחילה חקירה סמויה - התחקנו באמצעות צווים אחרי תנועות כספים, בדקנו במאגרי מידע, ערכנו מעקבים ובחנו פעולות בצ’יינגים".

 
  

במסגרת החקירה עלו חשדות כי שאבי ניהל עסקאות נדל"ן במרמה בעשרות מיליוני שקלים וכי הוא עמד מאחורי מערכת מסועפת של חברות ואנשי קש. הכול בזמן שהוא מבקש הפטר לסיים את הליכי פשיטת הרגל.

"השיטה הייתה שכל כמה חודשים סוגרים חברה ועוברים לחברה אחרת", מסביר אולצ’יק. "החברות האלה שימשו כמו בנק המחזיק בכסף, ואז מוציאים ומעבירים. גילינו ששאבי שולט במערכת גדולה של חברות. העסקים מייצרים כסף ומיליונים הצטברו".

החקירה גם העלתה חשד כי שאבי ושותפיו השקיעו באנרגיה מתחדשת, בחוות טורבינות שנמצאת ברמת הגולן, תוך שימוש באנשי קש וכשהם מגלגלים כספים רבים בחודש.
"ניהלתי תיקים גדולים אבל התיק של שאבי הוא הגדול ביותר מבחינת היקף הסכומים שגולגלו - קרוב למאה מיליון שקל - כמות אנשי הקש והתחכום" אומר אולצ’יק. החקירה גם העלתה ששאבי, שהצהיר כי הוא מקבל משכורת נמוכה, חי ברמת חיים גבוהה, שוכר וילה בראשון לציון, משרדים במגדלי ב.ס.ר, ונוסע על מרצדס שכורה ומפוארת.

אולצ’יק מספר כי אחת השיטות בה נוקטים המבקשים להתחמק מתשלום חובות היא הונאת "הנושה המדומה". בשיטה זו החייב מבקש מאדם אחר לייצר חוב מדומה פיקטיבי כדי להיכנס להליך פשיטת רגל, לקבל הפטר וכך מנצל את מבנה ההליך כדי להפוך את ההונאה למושלמת. מאותו רגע אף אחד לא יכול לתבוע אותו.

טוען לפשיטת רגל ונוסע במכונית פאר

נגד אורן קובי, יזם הנדל"ן לשעבר בעלי קבוצת "אדמה", שעסקה בסיחור אופציות לקניית קרקע חקלאית, נפתחו הליכי פשיטת רגל. בימים אלה מתנהל משפטו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שהוא הואשם במעשי מרמה שהביאו לקריסת הקבוצה

קובי אורן / צילום: שלומי יוסף
 קובי אורן / צילום: שלומי יוסף

קרוב לשנתיים לאחר הגשת כתב האישום נגדו, באוקטובר 2021 הוגש כתב אישום נוסף, לפיו קובי הקים בחשאי מערך חברות שתחום עיסוקן זהה לזה של קבוצת אדמה. זאת, בזמן שהוא מצוי בהליכי פשיטת רגל, ונתבע על-ידי נושיו ב־244 מיליון שקל, ובעת שמתנהל נגדו משפט. קובי נהנה מהכנסות בסכום של 72 מיליון שקל, אותם העביר ל"חשבונות קש", כדי להסתיר מבית המשפט ומהנושים את נכסיו. בנוסף, נטען כי קיבל מחירת חובות בסכום של 33 מיליון שקל במסגרת הסדר נושים.

כתב האישום כלל גם עבירות אלימות ואיומים כלפי מי שהפכה לעדת מדינה ושימשה לפי האישום כנהנית בחשבונות הבנק שנפתחו. " אני בורג קטן במערכת. נוצלתי על-ידו, הותקפתי, אויימתי, הוא השתלט לי על החיים ועל הנפש ועל המוח", היא סיפרה בחקירתה. "אולצתי באלימות פיזית ומניפולציה של אורן וכמה מאנשי המקצוע הקרובים לו, לשמש "פרונט" של חברות שאורן באופן בלעדי ניהל והחליט מה יהיה בהן ומה יעשה בהן".

אולצ’יק מספר כי בחקירה עלה שקובי חי ברמת חיים גבוהה, נסע במכוניות מפוארות, חופשות, מסעדות, סגנון חיים שעולה עשרות ומאות אלפי שקלים בחודש. זאת, בזמן שהוא טוען בהליך פשיטת הרגל שאין לו כלום. "החקירה הכלכלית הוכיחה שקובי היה הדמות שניהלה את העסקים ולא החברה שלו", מספר אולצ’יק ומסביר כי החקירה הכלכלית בודקת את יציאת הכספים מחברות הקש והדרך שעושה הכסף.

קובי הואשם בהסתרת נכסים והונאת נושים וטען בחקירתו שאין לו קשר לחברות שקמו על שם אנשי קש וכי הוא ביצע את הפעולות בהתנדבות, כיועץ וחבר. "עזרתי לחברה וייעצתי לה איך עושים עסק של שיווק נדל"ן", אמר בחקירתו.

תיק מפורסם נוסף הוא של גיא מונסנגו שהורשע בשורת עבירות מרמה והונאת נושים בכך שפעל למכור פרויקטים בנדל"ן כאשר ידע שלא ייצאו לפועל.

גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף
 גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף

מונסגו הציג חיי פאר, נהג על מזארטי שהייתה רשומה על שם מקורבת לו, ושיכנע את הרוכשים לשלם לו "דמי רצינות" - כספים המקדימים את ביצוע העסקה בהיקפים של עשרות אלפי שקלים ועד 200 אלף שקל. הוא איתר פרויקטים של תמ"א, פרסם והקים מערך סוכנים ואף שכר משרדי פאר. הכול מבלי שעשה מהלך אחד להוצאת הפרויקטים לפועל.

לאחר שהחל בעבירות המרמה, הוצא לו צו לכינוס נכסים ביוני 2015 ובהמשך במאי 2016 הוכרז כפושט רגל ונאסר עליו לפתוח חשבונות. אך מונסנגו הקים מערך חברות ומינה אנשי קש מטעמו, כאשר הוא היה בעל החברות האמיתי וניהל אותן בפועל. הוא הורשע שכך עירבב את הכספים בין החברות כדי להקשות על איתור הכספים. התיק שנחקר על-ידי יחידת ההונאה של מחוז תל אביב, רשות המסים והיחידה לחדלות פירעון הוביל ל-6.5 שנות מאסר שנגזרו על מונסנגו. מכונית המזארטי חולטה במסגרת ההליך.

"התמונה תתבהר, וכתב האישום יקרוס"

מעו"ד עמית בכר ממשרד ש. הורוביץ ועו"ד אילן שביט, המייצגים את אורן קובי, נמסר: "התנהלותו של אורן קובי היא בדיוק ההפך מהונאת נושים. הסדר הנושים אושר כדין על-ידי נשיא בית המשפט המחוזי ת"א איתן אורנשטיין. ההסדר מפליג בהטבות לנושים, וזהו הסדר שאין לו אח ורע מבחינת שיעור ההחזר לנושים. ההסדר הוצג לנושים באספות ואושר על-ידי בית המשפט שאף מינה נאמן לליווי ההסכם".

עו"ד בכר הוסיף כי "הבסיס של אישום הונאת הנושים נשען על כרעי תרנגולת, וכשהתמונה הראייתית תתבהר, כתב האישום יקרוס".

עו"ד מאיר ארנפלד, מטעמו של עוזי שאבי, מסר בתגובה: "אנו מצרים על החלטתכם לאזכר את שמו של מר שאבי בכתבה. מר שאבי בטוח בחפותו, ואנו סמוכים ובטוחים כי בתום החקירה שהחלה לפני כ-8 חודשים, המשטרה והפרקליטות יגיעו לכלל מסקנה כי לא דבק כל רבב במעשיו של מר שאבי, שהוא לא היה בעל חברה כלשהי, וכי כל פעולותיו היו במסגרת תפקידיו בחברות ובהתאם לחוק".