הפטור מהוויזה מתקרב: ארה"ב וישראל חתמו על הסכם שיתוף מידע

במסגרת שיתוף המידע, יוכלו שתי המדינות להגיש אחת לשנייה כ-1000 שאילתות בשנה אודות אזרחים שהורשעו בעבירות פליליות חמורות • שרת הפנים איילת שקד: "הרצינות של הצוות האמריקאי לנושא היא גבוהה מאוד ומעוררת אופטימיות רבה"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"

התהליך לביטול הדרישה לוויזה בכניסה לארה"ב תופס תאוצה. ישראל וארה"ב חתמו על הסכם לשיתוף מידע (EDSA) על הרקורד הפלילי של אזרחיהן. מדובר בצד משמעותי בדרך לביטול הדדי של הוויזה. במסגרת שיתוף המידע, יוכלו שתי המדינות להגיש אחת לשנייה כ-1000 שאילתות בשנה אודות אזרחים שהורשעו בעבירות פליליות חמורות.

שרת הפנים איילת שקד מסרה כי "הרצינות של השר להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, של סגנו, רוברט סילברס, של שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס ושל הצוות האמריקאי לנושא היא גבוהה מאוד ומעוררת אופטימיות רבה". היא הוסיפה כי "יש עוד תהליך לעבור אך בעזרת העבודה המאומצת מצד שני הצדדים - נביא לאזרחי מדינת ישראל בשורה". השר עמר בר-לב, שהיה שותף גם הוא למהלך, מסר כי "מזכר ההבנות יכונן שיתוף פעולה בין מחלקת הגנת המולדת האמריקאי ומשרד לביטחון הפנים לצרכי הגירה - ובכך יוסיף על מערך רחב של שיתופי פעולה בנושאי ביטחון פנים בין המדינות".

רק לפני מספר שבועות ביקרה משלחת אמריקאית שפגשה נציגים מהממשלה הישראלית ומהמשרדים הרלוונטיים וערכה סיורים בשטח, לטובת בדיקת מערכות שיאפשרו את קידום הפטור מוויזה לישראלים שיבקרו בארה"ב לצורכי תיירות ועסקים.

עוד כמה משוכות בדרך

עד שנגיע לביטול המוחלט יש כמה משוכות בדרך, ואחת מהן היא להוריד את שיעור הסירובים שמקבלים כיום ישראלים המגישים בקשה לוויזה לארה"ב: כיום עומד שיעור הסירובים על 6.5%, וכדי לקדם את התהליך, יש להוריד את שיעורו לפחות מ-3%.

היות שרוב הסירובים מתקבלים על רקע טכני, בקרוב יעלה קמפיין של משרד הפנים הקורא לישראלים להקפיד על הנחיות מילוי הטפסים להגשת בקשה לוויזה לשגרירות ארה"ב.

משרד הפנים ניתר נקודות בעייתיות שעל בסיסן מתקבל סירוב שלמעשה מוריד לישראל את הניקוד ומאתגר את קבלת הפטור. כך למשל צירוף של תמונה לא מעודכנת של מבקש הוויזה, אי-צירוף אישור הורים לבקשות שמוגשות עבור ילדים, צירוף של דרכונים פגומים, אי-הגעה לתור לטובת השארת טביעת אצבע וכדומה. יצוין כי מי שירצה להמשיך להנפיק וויזה שתוקפה כעשור - יוכל לעשות זאת.

עוד כולל תהליך הפטור הקמה של מערכת שתאפשר לכל אחת מהמדינות לשלוח עד אלף שאילתות על אזרחי המדינה האחרות מדי שנה. מערכת זו מהווה את האתגר המורכב ביותר בתהליך. ברינגר מעריך כי מדי שנה יוגשו 200-300 אלף בקשות של ישראלים לביקור בארה"ב, ולכן ההסכמה לבדיקת שיעור קטן מתוכם אינה מהווה חסם מהותי, מה גם ששאילתות יוכלו להישלח על אנשים בעלי רישום פלילי שהרשויות בארה"ב, יוכלו לבקש מידע קונקרטי על מי שהורשעו בעבירות חמורות.

את הבדיקה אודות הנוסע יבצעו לאחר הנחיתה בארה"ב, ועל בסיסה יוכלו לסרב את כניסתו. מערכת דומה תפעל לטובת הרשויות בישראל, וברינגר מציין כי קיומה של מערכת הדדית כזו נבדקה על-ידי משרד המשפטים, וכי עלה כי אין מניעה משפטית להקמתה. הנושא ידרוש שינוי חקיקה, והוא כאמור משוכה מורכבת ליישום.

לצד הנוחות שתאפשר כניסה לארה"ב ללא ויזה, הרשויות בארה"ב דורשות גם כי עם קבלת הפטור ישראל תאפשר לפלסטינים המחזיקים באזרחות אמריקאית להמריא מנתב"ג בצאתם מהמדינה. כיום, כדי לצאת מישראל, אזרחים אלה - בדומה לכלל האזרחים הפלסטינים - נדרשים לצאת במעברים היבשתיים לירדן ולהמריא מעמאן. ההקלות שיתאפשרו לאזרחים אלה הן חלק מדרישות הממשל האמריקאי להענקת הפטור מוויזה לישראלים.