רוסיה | בלעדי

דרמה דיפלומטית: בוטל הרישום של רוסיה כבעלת חצר כנסיית אלכסנדר בירושלים

מדובר במקרקעין רגישים מאוד בעיר העתיקה בירושלים • רוסיה הגישה ב-2017 בקשה לרישומה כבעלת הזכויות, וב-2020 רה"מ דאז נתניהו סלל את הדרך בעניין, כמחווה על שחרור נעמה יששכר • כעת קבע ביהמ"ש כי הגורם המוסמך לקבוע מיהו בעלי האתר הקדוש אינו ביהמ"ש אלא הממשלה - ותפוח האדמה הלוהט מתגלגל אל רה"מ בנט

חצר כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: By Krupski Oleg, ויקיפדיה
חצר כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: By Krupski Oleg, ויקיפדיה

דרמה דיפלומטית מול ממשלת רוסיה: השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים ביטל את רישום המקרקעין של "חצר כנסיית אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה.

מדובר במקרקעין רגישים מאוד בעיר העתיקה בירושלים. המקרקעין ידועים כחצר כנסיית אלכסנדר נייבסקי, אשר רשומים בפנקסי המקרקעין העות'מאניים על שמה של הממלכה הרוסית המפוארת.

ממשלת רוסיה הגישה עוד באוגוסט 2017 בקשה לרישומה כבעלת הזכויות במקרקעין בפנקס השטרות הישראלי. 

מחווה על שחרור נעמה יששכר

באוקטובר 2020, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו סלל את הדרך עבור ממשלת רוסיה בעניין זה, כמחווה או שמא כתשלום עבור שחרור הצעירה נעמה יששכר מהמעצר ברוסיה.

נתניהו החליט אז כי הסכסוך בין הפלגים הנוצרים בעניין הבעלות במקרקעין נכנס תחת הקטגוריה של "מקום קדוש" על-פי החקיקה המנדטורית מלפני 100 שנה, וממילא סכסוך אודותיו איננו יכול להתברר בערכאה שיפוטית.

החקיקה המנדטורית קבעה כי "לא יבורר ולא יחולט על-ידי שום בית משפט בישראל כל משפט או עניין הקשורים במקומות הקדושים או בבניינים הדתיים או במקומות הדתיים בישראל או בזכויות או בתביעות הנוגעות לעדות הדתיות השונות בישראל".

סמוך לאחר מכן המפקחת על רישום המקרקעין קיבלה את בקשת ממשלת רוסיה ורשמה את ממשלת רוסיה כבעלת חצר אלכסנדר.

הממונה על מרשם המקרקעין דחה עררים שהוגשו על הרישום וקבע כי הפדרציה הרוסית, כלומר ממשלת רוסיה, היא מדינה ממשיכה. נקבע כי הפדרציה הרוסית הוכרה על-ידי הגורמים הבינלאומיים ועל-ידי הגורמים המוסמכים במדינת ישראל כ"מדינה ממשיכה" של הממלכה הרוסית המפוארת, ולכן, במסגרת צו חידוש הרישום, יש לרשום את המקרקעין על שם הפדרציה הרוסית, ולא לעשות שימוש בשם "הממלכה הרוסית המפוארת" - שאינו קיים עוד.

חלק מהמתנגדות לרישום על שם ממשלת רוסיה טענו כי הבקשה לחידוש רישום היא חלק מרכזי בעסקה שהתגבשה בין ממשלת ישראל לבין הפדרציה הרוסית, בקשר עם שחרורה של נעמה יששכר מבית הכלא ברוסיה, לאחר שנכלאה, ככל הנראה, משיקולים פוליטיים בלבד. הממונה התייחס לטענה זו ברמז בלבד, וקבע כי אין הצדקה לשוות להליך חידוש הרישום ממדים פוליטיים-מדיניים, וכי טוב עשתה המפקחת שלא נדרשה לטענות מסוג זה. 

רגישות דיפלומטית אדירה

השופט כדורי התייחס לרגישות הדיפלומטית האדירה בנוגע לרישום המקרקעין. בפסק דין ארוך ומנומק הוא קבע כי מכיוון שראש הממשלה דאז בנימין נתניהו קבע כי המקרקעין הם מקום קדוש כהגדרתו, אזי הגורם המוסמך לקבוע מי הבעלים של האתר הקדוש איננו גורם מינהלי או בית המשפט - אלא ממשלת ישראל, שתצטרך להכריע בסוגיה בהתחשב בשיקולים דתיים, מדיניים ופוליטיים שונים.

למעשה, כעת תפוח האדמה הלוהט גולגל מבית המשפט היישר לידיו של ראש הממשלה נפתלי בנט, בעיצומה של מלחמה בין ממשלת רוסיה לבין ממשלת אוקראינה, כאשר המערב תומך באוקראינה ומטיל סנקציות כלכליות משמעותיות מאוד על רוסיה.

בנט הקים עוד ביולי 2021 ועדת שרים שתכריע בסוגיה, אולם חרף הזמן הרב שחלף - הוועדה כלל לא התכנסה.

כעת נראה כי בית המשפט לא הותיר בידיו של בנט ברירה אלא להכריע מי הבעלים של המקרקעין בעיר העתיקה, שכבר עוררו משבר דיפלומטי חמור בין ממשלת רוסיה של ולדימיר פוטין לבין מדינת ישראל.

את ארגון Orthodox Palestine society of Holy Land, שהגיש את הערעור, ייצגו עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד וישראל קליין ממשרד ש. הורוביץ ושות'. את המערערת השנייה בהליך, "האיגוד האורטודוקסי הפלסטיני", ייצגה עו''ד אתי וישניצקי. 

עו"ד שי גימלשטיין, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות', מסר בתגובה: "ההחלטה מסכלת את ניסיון ההשתלטות הבלתי חוקי של הפדרציה הרוסית על חצר אלכסנדר, שאינה שייכת לה, ועל כך יש לברך. ההחלטה לא התייחסה אומנם לשאלת הזכויות המהותיות בנכס, אולם העובדות המשפטיות וההיסטוריות הן ברורות וחד-משמעיות, ולכן אנו משוכנעים כי כל בירור אובייקטיבי, בבית משפט או בפני צוות שרים, יסתיים במסקנה הבלתי נמנעת כי מרשינו, ארגון ה-OPS שבראשותו ניצב מר ניקולאי וורנוצוב הופמן, הוא הבעלים החוקי היחיד של חצר אלכסנדר".