שוק העבודה מתהדק: השכר הממוצע ב-2021 עלה ב2.3% ל-11,733 שקל

גם בניכוי האינפלציה (השכר הריאלי) נרשמה אשתקד עלייה בשכר במשק על רקע העלייה בביקוש לעובדים לצד ירידה באבטלה • השכר הממוצע בהייטק עלה ב- 6.5% ב-2021

תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור
תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור

השכר הממוצע למשרת שכיר (במחירים שוטפים) היה 11,773 שקל ב-2021 - כך פרסמה היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר בעלייה של 2.3% בשכר הממוצע לעומת שנת 2020. עם זאת, השכר הריאלי, כלומר השכר הממוצע בניכוי האינפלציה, עלה ב-0.8% בלבד, מה שמשקף את ההידוק של שוק העבודה.

המחסור בידיים עובדות, במקביל לירידה בשיעור האבטלה ל-3.9% בינואר, מביאים ללחצי שכר נוכח הצורך לגייס עובדים. בשנת 2021 השכר הממוצע למשרת שכיר של העובדים בתחום ההייטק היה 26,494 שקל, עלייה של 6.5% לעומת שנת 2020. עם זאת, את הממוצע מושכים למטה העובדים בענפי התיירות והשירותים, שאחרונים להתאושש ממשבר הקורונה.

שיעור האינפלציה ב-2021 הסתכם ב-2.8%, ובינואר חרג מעבר ליעד של בנק ישראל בחודש ינואר - 3.1%. יחד עם זאת, בבנק ישראל צופים התכנסות של האינפלציה למרכז תחום היעד ב-2022, אך התחזית הייתה נכונה לחודש ינואר. 

איך ישפיע המשבר באוקראינה? 

מעניין לראות אם התחזית של הבנק תעודכן נוכח המשבר במזרח אירופה. הפלישה של רוסיה לאוקראינה כבר נותנת את אותותיה במחירי הסחורות, כמו הנפט והחיטה שזינקו לשיא שלא נראה מאז 2008, והעלייה במחירן צפויה לייצר לחצים אינפלציוניים בעולם כולו, וגם בישראל בדרך של האינפלציה המיובאת.

מצד שני, העלייה במחירי הסחורות צפויה להביא בתורה להאטה כלכלית בטווח הארוך, וחוסר הוודאות לגבי התפתחות המערכה באוקראינה צפוי להמשיך להשפיע על מחירי הסחורות גם לאחר סיומה. הדילמה העומדת בפני הבנקים המרכזיים היא אם להמשיך עם הידוק התנאים המוניטריים על-מנת לרסן את האינפלציה, למרות החשש מהאטה עולמית כתוצאה מהזינוק החד במחירי הסחורות, העלייה במחירי התובלה והמשך שיבושי האספקה בעולם.

יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, ג'רופ פאוול, אותת אתמול (ד') על כוונת הבנק להעלות את הריבית בארה"ב בפגישה בעוד שבועיים, אך נראה כי העלאה כפולה של הריבית על-מנת להתמודד עם האינפלציה ירדה מהשולחן לפחות בפגישה הקרובה.

"עליית השכר הריאלי מיוחסת לעובדה שיש עלייה חדה במשרות הלא מאוישות, ויש קושי לאייש משרות. זו תופעה עולמית וגלובלית, וכדי לפתות עובדים לעבודה, יש להציע שכר גבוה יותר, בין אם מדובר בעובדים חדשים או אלה שחוזרים מחל"ת רק בשכר גבוה יותר", אמר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות. "זה מאפיין לא רק את ישראל אלא את העולם כולו. מה שמיתן את עליית השכר זה ההסכם הקיבוצי, והשכר הריאלי עלה, אך השנה נראה אינפלציה גבוהה יותר, ולכן עליית השכר תהיה מאתגרת יותר במונחים ריאלית בשנת 2022".