יו"ר הפד ג'רום פאוול מאותת: הריבית בדרך לעלות למרות המלחמה באוקראינה

לדברי יו"ר הפד, ראוי שהבנק המרכזי יעלה הריבית על רקע האינפלציה הגבוהה, הביקושים החזקים ושוק העבודה ההדוק • פאוול אמר כי מוקדם לומר כיצד הפלישה של רוסיה לאוקראינה תשפיע על על הכלכלה האמריקאית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Jennings
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Jennings

למרות אי הוודאות הגוברת כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, מאותת על העלאת ריבית החודש (מרץ).

בדברים שנשא בפני הקונגרס האמריקאי לקראת החלטת הריבית הקרובה (15-16 במרץ), אמר פאואל כי ראוי שהבנק המרכזי יעלה את הריבית על רקע האינפלציה הגבוהה, הביקושים החזקים ושוק עבודה אותו הגדיר "הדוק באופן משמעותי".

מאז תחילת משבר הקורונה הפד רוכש אג"ח ממשלתיות וניירות ערך מגובי משכנתאות בקצב המהיר ביותר אי פעם. סך האחזקות במאזן הבנק נושק לכ-9 טריליון דולר, ולדבריו הפד יתחיל לצמצם את היקף אחזקותיו בנכסים לאחר תחילת העלאות הריבית, בעיקר באמצעות אי רכישה של אג"ח שמגיעות לפירעון.

עליית מחירי הסחורות בעולם שנרשמה בעקבות שיבושי האספקה נוכח הלחימה במזרח אירופה, צפויה להביא לעליית האינפלציה שעוד קודם לכן חרגה מהיעד של כמה בנקים מרכזיים בעולם כתוצאה ממשבר הקורונה. יחד עם זאת, פאוול אמר כי מוקדם לומר כיצד הפלישה של רוסיה לאוקראינה תשפיע על על הכלכלה האמריקאית. 

קצב האינפלציה בארה"ב עלה ל-7.5% בינואר - קצב עליות המחירים המהיר מאז 1982 ומעל לציפיות בשוק לעלייה של 7.2%. הפד נאלץ לצמצם את מדיניות המרחיבה, שכן ההאצה בסביבת האינפלציה לא משאירה הרבה ברירות, אלא להתחיל בתהליך של העלאה הדרגתית של הריבית. אבל השווקים מעריכים שהכלכלה לא תוכל להכיל העלאות ריבית מתמשכות ועולה האפשרות להאטה תוך כדי עלייה באינפלציה - כלומר, סטגפלציה.

הכלכלנים בשוק צפו את המהלך ואף העריכו עד לפני פלישת רוסיה לאוקראינה הסתברות גבוהה להעלאה כפולה של הריבית בגובה 50 נקודות בסיס, אבל הערכה זו קרסה על רקע הסיכונים והעלייה החדה בחוסר הוודאות במלחמה במזרח אירופה. השווקים בניו יורק נסחרים בעליות למרות האיתות של הפד, ולמרות הזינוק החד במחירי הסחורות. מחיר הנפט קופץ בכ-6% לרמה של 110 דולר לחבית, כשברקע ארגון המפיקות נפט החברות באופ"ק הסכימו היום כמתוכנן להגביר את קצב ההפקה ב-400 אלף חביות ביום. על רקע אבדן חלקה של רוסיה ארה"ב ובעלות בריתה הסכימו אמש לשחרר ממלאי החירום 60 מיליון חביות נפט, השקולים לשישה ימי אספקה של רוסיה.