תל אביב | טור סופ"ש

אל תתנו לארנונה ולשכירות להטעות אתכם: תל אביב היא העיר הכי משתלמת לגור בה

הארנונה גבוהה והשכירות בשמיים, אבל אל תתנו לזה להטעות אתכם • ההכנסות של העיר ללא הפסקה ממרכזי הבילוי והעסקים חוזרות לתושבים בדמות ההוצאה לנפש הגבוהה במדינה בפער ניכר • אבל זה לא כי חולדאי הוא רוטשילד, הכסף מגיע בעיקר על חשבון ערי הלווין

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

תנו לי לשכנע אתכם שתל אביב בעצם עיר זולה, אולי אפילו הכי זולה בארץ. שבמבחן הקריטי של עלות מול תועלת, מה אני נותן מול מה שאני מקבל בחזרה, המגורים בתל אביב משתלמים במיוחד. התל אביבים אוהבים לדבר על אותו "וויב" שמשאיר אותם בעיר, אבל חשוב לדבר על השיקול הכלכלי הקר. על כך שהם מקבלים מתל אביב העשירה והשבעה יותר משהם יכולים לקבל מכל עיר אחרת במדינה. ושאם הם יעברו לדירה זולה בהרבה בחריש או בראש העין, הם יחסכו בוודאי אלפי שקלים בדמי השכירות, אבל אלה ילכו מאוד מהר על דלק ובלאי (ולא תמחרנו את הזמן שאובד בדרכים ולא יחזור לעולם).

יותר תועלת מעלות

החדשות הטריות הן שהשבוע אישרה הנהלת עיריית תל אביב הטבות בסך אלפי שקלים בשנה למשפחות הגרות בעיר. מדובר בהטבות של עשרות אחוזים על תעריפי צהרונים, שיעורים פרטיים, הארכת יום לימודים בכל בתי הספר העל יסודיים, חיסכון בחוגים ובכל קאנטרי עירוני ועוד. ראש העיר, רון חולדאי, חגג את ההחלטה: "למרות שאין לנו השפעה על מחירי הדיור, המזון והטואלטיקה - עלינו לעשות הכל כדי לאפשר למעמד הביניים להמשיך ולגור בעיר".

ואכן, לפי הנתונים היבשים שמציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תל אביב היא אחת הערים הכי משתלמות לתושב, ביחס בין עלות לתמורה. ארנונה ממוצעת לנפש בעיר עומדת על 1,951 שקל בשנה, לעומת 2,131 שקל לנפש בגבעתיים הסמוכה ומול ממוצע של 1,235 שקל בערי ישראל. שובר השיוויון הוא ללא ספק בהוצאה על התושבים חזרה - בתל אביב היא עומדת על 11,891 שקל פר נפש, הגבוה ביותר במדינה, לעומת 7,647 שקל בממוצע ארצי ו-7,061 שקל לנפש בגבעתיים השכנה. במילים אחרות: כל תל אביבי מקבל כמעט 10,000 שקל נטו בשנה מהעירייה.

 
  

ומה בנוגע למחירי הדיור המטורפים בעיר? רק לאחרונה פרסמה הלמ"ס את מחירי השכירות בישראל נכון לסוף 2021, שהראו כמה יקר לגור בתל אביב. דירות גדולות, 4.5-6 חדרים, מושכרות במחיר ממוצע של 9,427 שקל, גבוה ב-64% משכירות ממוצעת לדירה דומה בישראל (5,744 שקל). דירה של 3.5-4 חדרים הושכרה בסוף 2021 במחיר ממוצע של 7,236 שקל - 59% מעל המחיר הממוצע (4,540 שקל). אבל האחוזים מרמים מעט. בכסף, מדובר בפער של 2,700 שקל לדירה קלאסית של 3.5-4 חדרים או 3,600 שקל לדירה גדולה. די במה שחוסכת אותה משפחה שיכולה לגור בתל אביב בלי רכב פרטי לכל נהג - מה שלעולם לא תצליח לעשות משפחה שגרה באחת מערי הפרברים הרבות שפוזרו פה (בישראל יש 1.6 רכבים בממוצע למשפחה), והנה, מחקנו בקלות את פערי השכירות.

תושבי תל אביב משלמים המון כדי לגור בעיר ללא הפסקה, אבל הם גם מקבלים תמורה גבוהה בחזרה (ואם הם ישרפו פחות על משלוחים מוולט, הם ירגישו את זה יותר בקלות בארנק).

ערי הלווין משלמות

הבעיה המרכזית היא שזה לא ממש צודק, ודאי כשמפנימים שחלק גדול מאותה תמורה חריגה מגיעה מכספים שהזרימו לעיר אזרחים שנאלצים לגור הרחק משם. אבל זו המציאות, והיא גם לא תשתנה בטווח הנראה לעין.

עיריית תל אביב יכולה לחלק בנדיבות לתושביה, כי היא מקבלת מכל אזרחי המדינה. מאות אלפי תושבים מגיעים בכל יום לעבוד ולקנות בתל אביב, ומעשירים את קופתה. הארנונה משטחים שאינם למגורים תורמת 72% מהכנסות העיר ועומדת על 2.5 מיליארד שקל. בירושלים למשל, עיר שכוללת יותר מפי 2 תושבים מתל אביב, הארנונה שלא למגורים תורמת 1.17 מיליארד שקל בלבד (53% מהכנסות הארנונה). אגב, בשנת 2015 עתרה השכנה הענייה בת ים לבג"ץ בדרישה לחלוקה הוגנת יותר של הכנסות (בבת ים רק 134 מיליון שקל המגיעים מארנונה שלא למגורים, 46% מהכנסות העירייה). אלא שוועדה ממשלתית מיוחדת המליצה פשוט לאחד את 2 הערים הללו, אז הרעיון התאדה כלא היה.

מפלצת נדל"ן

ואי אפשר בלי להזכיר שעיריית תל אביב היא גם מפלצת של נדל"ן. 13,361 נכסים נמצאים בבעלותה - ללא אח ורע לשום רשות מקומית אחרת. את חלקם היא השיגה במו"מ קשוח מול יזמים שנורא רוצים לבנות דווקא בה, וחלקם פשוט התגלגלו אליה מימים שבהם היא הייתה מוקפת חולות. בשנה שעברה למשל, מכרה תל אביב קרקע בהוד השרון, מתחם "בית הנערה", תמורת 511 מיליון שקל. בקרוב היא תמכור מגרש סמוך, שכבר יצא למכרז במחיר מינימום של 107 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, הכספים הללו לא נשארים בכיס של חולדאי, והם זורמים אל התושבים המאושרים. וכמה חבל שכל היתרונות הללו מזרימים עוד ועוד ביקושים - וכן, הם גם מעלים עוד ועוד את מחירי הנדל"ן.