בסין מסתכלים על ישראל ורואים שדה ניסוי לרכבים

כלי תקשורת בסין מדווחים כי בשנתיים הקרובות ייכנסו לשוק הרכב הישראלי עוד ועוד חברות סיניות, אשר רואות בו "שדה ניסויים" • יונדאי קונה הייבריד החדשה יוצאת לשוק • חברת האוטו-טק מכפר נטר צוברת תאוצה • השבוע בעולם הרכב

מפעל ייצור של טסלה בשנחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song
מפעל ייצור של טסלה בשנחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song

לא רק הלקוחות בישראל "מגלים" את תעשיית הרכב הסינית, גם הסינים מגלים את השטיח האדום, שפורש שוק הרכב הישראלי בפני מותגי הרכב מסין. בשבוע שעבר הקדיש אתר החדשות הסיני רב התפוצה "SOHU" מאמר נרחב לתופעה תחת הכותרת "כלי הרכב החשמליים מסין עושים את דרכם לישראל".

המאמר, שמבוסס בין השאר על מקורות בתעשיית הרכב הסינית, סוקר את החדירה המואצת לשוק של מותגי רכב חשמלי מתוצרת סין לשוק הישראלי ובהם MG, AIWAYS ואפילו טסלה 3, שמיוצרת בשנחאי. לדברי הכותבים "בשנתיים הקרובות לפחות תריסר מותגי רכב סיניים מתכננים לייצא רכב לישראל וכולם מכוונים לפלח הרכב החשמלי".

מחבר המאמר כותב כי "לפני 2019 הנוכחות של מותגי הרכב הסיניים בישראל הייתה מזערית... אבל כיום יצרני רכב רבים "בודקים את טמפרטורת המים" בשוק המקומי בצורה של שיתופי פעולה עם יבואני רכב מקומיים".

המאמר מצטט בין השאר בכיר בחברת AIWAYS שאחראי על הייצוא ולדבריו "הדבר החשוב ביותר בהצלחה של החדירה לשוק הרכב החשמלי בישראל הוא להגיע מוקדם מספיק". המאמר מספר לקוראיו שלמרות שלישראל "יש גם שטח אדמה וגם אוכלוסייה שקטנים יותר מאלה של מחוז האיינן בסין (שנמצא על אי ליד חופי סין)" ושוק הרכב כאן קטן, לכניסה לשוק הרכב הישראלי יש חשיבות ויתרונות עבור יצרני הרכב הסינים.

בין היתרונות: המחויבות של ישראל להטיל בעתיד איסור על מכירות רכב שאינו חשמלי; העובדה ששטח המדינה קטן ולפיכך כלי רכב חשמליים אינם נתקלים כאן ב"חרדת הטווח" האופיינית ללקוחות במדינות גדולות; העובדה שהרגולציה בישראל ידידותית לייבוא רכב מסין ומאפשרת ייבוא של כמויות מוגבלות בתקינה מקילה; הטבת מס קניה משמעותית לרכב חשמלי; והעובדה שישראל היא המדינה המפותחת היחידה במזרח התיכון, שמאמצת תקינת רכב אירופאית ומערבית - עובדה שהופכת אותה "שדה ניסויים אידיאלי ליצרנים סיניים, שמתכוננים לייצא רכב אירופה".

בנוסף, במאמר מצוינת העובדה כי לישראל יש תפקיד חשוב ב"מעגל החברים" של סין וב-2021 נחנך כאן נמל המפרץ בניהול סיני שמהווה צומת חשוב לאורך תוכנית "דרך המשי" של ממשלת סין. לפיכך יצרני רכב סיניים מקבלים תמיכה ממשלת סין וממשלת ישראל להיכנס לשוק המקומי". המאמר מציין גם, שישראל הופכת למרכז חשוב של טכנולוגיות מתקדמות בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב.

חברת אוטוטוקס מדווחת על צבר מכירות של למעלה מ-200 מיליון דולר לפתרון V2X שלה

חברת אוטוטוקס (AUTOTALKS) מכפר נטר, שמפתחת פתרונות לתקשורת אלחוטית בין כלי רכב ובינם לבין תשתית של כבישים חכמים (V2X) דיווחה כי בשנה החולפת הכפילה את צבר ההזמנות שלה ל-200 מיליון דולר ובמהלך 2021 גם הכפילה את כמות יצרניות הרכב, שאיתן היא עובדת, משלוש לשש יצרניות לאחר שחתמה על הסכם לאספקת מערכת שבבי ה-V2X שלה לשלוש יצרניות נוספו באירופה, ביפן ובסין.

החברה סירבה למסור באילו יצרנים מדובר אולם על פי הערכות רכיבים שלה כבר מסופקים כיום לדגמים סדרתיים של קבוצת פולקסווגן ב.מ.וו וב-2022 יעלו לראשונה על כבישי סין בכלי רכב סדרתיים.

החברה גם ממשיכה לספק את המוצר שלה לפרויקטים בתחומי התשתיות והערים החכמות ברחבי העולם ובין השאר החברה סיפקה לעיר סיאול רכיבים פרי פיתוחה שהוטמעו בפרויקט של העיר להסבת התחבורה הציבורית של העיר לאוטונומיה בדרגה 4 באמצעות תקשו. יצוין כי בעולם קיימות כיום שתי תקשורת שונות ומתחרות לפתרונות V2X בשל חוסר הסכמה בתעשייה והחברה היא אחת הבודדות בעולם, שהמוצר שלה תואם את שתי השיטות.

חסכונית יותר ויקרה יותר: יונדאי קונה הייבריד החדשה יוצאת לשוק

חברת כלמוביל החלה לשווק את דגמי 2022 המחודשים של יונדאי קונה ההיברידית לאחר הפסקה של מספר חודשים. המכונית מצוידת כעת במנוע בנזין מדור חדש בנפח 1.6 ליטר ובתיבה אוטומטית כפולת מצמדים שעברה שדרוג. ההספק המירבי נותר ללא שינוי, 141 כ"ס, אולם הפליטה הופחתה וכך גם צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת שעומדת כעת על 26.3 ק"מ לליטר.

יונדאי קונה הייבריד החדשה יוצאת לשוק / צילום: יחץ
 יונדאי קונה הייבריד החדשה יוצאת לשוק / צילום: יחץ

האבזור בתא הנוסעים כולל מערכת מולטימדיה משודרגת ואופציה ללוח מחוונים מבוסס LCD בהתאם לדגם. הרכב משווק בשלוש רמו גימור שונות והמחירים עלו בכ-6,000 שקל בממוצע ונעים בין כ-148 אלף שקל ל-154 אלף שקל, בין השאר בגלל ביטול ההטבה במס הקניה.

אוניברסיטת תל אביב וזרוע ההשקעות של קבוצת יונדאי הקוריאנית מזמנות חברות סטארט אפ להגיש פתרונות ל"עיר החכמה". זרוע ההשקעות של קבוצת יונדאי, (Hyundai CRADLE,וסיטיזון, תכנית החדשנות הפתוחה של עיריית תל אביב-יפו, אוניברסיטת תל אביב ופארק עתידים תל אביב, קוראות לחברות סטרטאפ להגיש פתרונות לאתגרי התחבורה ב"עיר החכמה" של העיד. הגופים יבחנו יחד פתרונות העוסקים בתחבורה עירונית חכמה, שעשויים להשתלב בעתיד ב"פיילוטים" בתוך תל אביב ומחוצה לה.

תחומי העניין שהוגדרו הם: בטיחות הולכי רגל ומיקרו מוביליטי, תשתיות עירוניות ותקשורת נתונים דו כיוונית בין הרכב לסביבה העירונית, אופטימיזציה לוגיסטית עירונית לק״מ האחרון, עצמאות אנרגטית ואנרגיה אלטרנטיבית עבור טעינת רכב וניתוח מידע מתקדם עבור ניטור וניהול תחבורה ברמה הטקטית, האופרטיבית והאסטרטגית. חברות הסטארטאפ שייבחרו, יוכלו לבצע פיילוט בליווי הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב-יפו, ובשיתוף פעולה עם היחידה העסקית הרלוונטית של יונדאי מוטורס. ההרשמה היא עד ה-10 במרץ.