עד 3,500 שקל דמי שכירות בחודש לדירת 4 חדרים: זה מה שתשלמו בפרויקטי "דירה להשכיר" בלוד

היום שווק בהצלחה מכרז חמישי של "דירה להשכיר" בעיר, בדרך לשיווק של יותר מ־1,500 יח"ד חדשות במסגרת זו מנובמבר האחרון • בדקנו כמה תעלה השכירות כאשר פרויקטים אלו יושלמו

תוכנית ''הרובע הבינלאומי'' בלוד / הדמיה: ארקאפקט עדי בואנו בע״מ
תוכנית ''הרובע הבינלאומי'' בלוד / הדמיה: ארקאפקט עדי בואנו בע״מ

שיאנית הדיור להשכרה? מכרז נוסף של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" שווק היום (ה') בהצלחה בעיר לוד, והופך את העיר, במידה רבה, למוקד מכרזי השכירות ארוכת הטווח הממשלתיים: מתוך 20 המכרזים בייעוד זה ששווקו בהצלחה על ידי רשות מקרקעי ישראל ו"דירה להשכיר" בשנים האחרונות, חמישה נמצאים בעיר - עם 1,564 יחידות דיור פוטנציאליות.

מכרזי "דירה להשכיר" מיועדים לקדם הקמת מתחמים המיועדים לשכירות לטווח ארוך. במכרזים אלו נהוג לקבוע כי כמחצית מהדירות יוקצו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח לזכאים (במסגרת מודל החברה הממשלתית), והמחצית השנייה תוקצה לשכירות ארוכת טווח במחירי השוק. לעיתים יכול היזם להציע חלק מהדירות גם למכירה בשוק החופשי.

תנאי חשוב נוסף במכרזים אלו הוא ההתחייבות לתקופת ההשכרה: לרוב נהוג כי מכרזי "דירה להשכיר" יחייבו השכרה של כלל הדירות, הן אלו שיוצעו במחיר מפוקח והן אלו שיוצעו במחירי השוק החופשי, לתקופה של 15-20 שנה לפחות. עוד נקבע מראש בחוברות המכרזים המחיר המקסימלי שניתן לגבות בדירות המיועדות לזכאים. בהתאם לכך, אפשר לצפות מראש מה יהיה שכר הדירה בפרויקטים אלו שנים קדימה - וזהו כנראה אחד היתרונות המרכזיים של המודל המדובר.

כאמור, חמישה מכרזי "דירה להשכיר" שווקו בהצלחה בחודשים האחרונים בלוד - שניים השנה, בימים האחרונים למעשה, בתוכנית הרובע הבינלאומי, ועוד שלושה בנובמבר־דצמבר 2021 - אחד גם כן ברובע הבינלאומי, ושניים נוספים בשכונת נופי בן שמן.

השכרה ארוכת טווח ל־15 שנים לפחות

ברוב המכרזים בלוד נקבע כי שכר הדירה המקסימלי שהיזם יהיה רשאי לגבות הוא 44 שקל למ"ר בדירות בנות שני חדרים, 36 שקל למ"ר בדירות בנות שלושה חדרים ו־35 שקל למ"ר בדירות בנות ארבעה חדרים. לסכום זה יש להוסיף דמי החזקה בסך 4.3 שקל למ"ר, בתוספת מע"מ.

בשני המכרזים המוצלחים הראשונים ב"סבב" הזה, שכר הדירה המפוקח נקבע על מחיר זהה, למעט בדירות ארבעה חדרים, שם הוחלט על מחיר מעט נמוך יותר - 34 שקל למ"ר. דמי ההחזקה גם הם היו נמוכים יותר בשני מכרזים אלו: ארבעה שקלים למ"ר.

נציין כי בחוברות המכרזים מוגדר שטח חדר בפרויקטים אלו לפי מפתח של 25 מ"ר, ונקבע כי שטח דירה עיקרי "לא יעלה על 100 מ"ר" - משמע דירה בשטח המקסימלי היא דירת ארבעה חדרים. בהתאם לתמחור המצוין לעיל, השכירות בדירת ארבעה חדרים ברוב הפרויקטים בלוד תעמוד על 3,500 שקל בחודש, ובשני הפרויקטים ששווקו בנובמבר - 3,400 שקל. השכירות בדירות שלושה חדרים תעמוד על 2,700 שקל, והשכירות בדירות שני חדרים תהיה 2,200 שקל.

נזכיר כי כל חמשת הפרויקיטם יוקמו בשכונות חדשות שנמצאות כיום בשלבי תכנון מתקדמים. נכון להיום מחיר השכירות הממוצע בלוד הוא 3,200 שקל.

בכל חמשת המכרזים בלוד תקופת ההשכרה שאליה מתחייב כל יזם היא 15 שנה; הסכם השכירות מול הדייר נחלק לשלוש תקופות - שלוש שנים ראשונות כתקופה ראשונה, ועוד שתי תקופות הארכה, לשלוש ולארבע שנים, ובסך הכול עשר שנות שכירות לכל שוכר. מדי שלוש שנים נערכת בדיקת שמאות לעדכון דמי השכירות.

דונה דום היא הזוכה במכרז האחרון - תמורת כ־205 מיליון שקל

כאמור, היום הוכרז שיווק מוצלח נוסף של מכרז "דירה להשכיר" בלוד - מכרז עבור בניית 344 יחידות דיור חדשות וכ־800 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, במתחם המשתרע על פני 14,796 מ"ר בתוכנית הרובע הבינלאומי. הזוכה במכרז היא חברת דונה דום, שתשלם כ־261 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח.

ההצעת הזוכה עמדה על כ־201 מיליון שקל - לעומת 75 מיליון שקל שנקבעו לשטח בשומת רמ"י. דונה דום זכתה כבר בשני מכרזי "דירה להשכיר" - האחד באשקלון, בדצמבר האחרון, להקמת 702 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח, והשני באשדוד, בסוף החודש שעבר, להקמת 440 יחידות דיור.