סולידריות עם אזרחי אוקראינה באמצעות Airbnb: הזמנות במיליוני דולרים מבלי כוונה להגיע

כחלק מקמפיין התנדבותי, בשבוע שעבר מארחי Airbnb באוקראינה החלו להיות מוצפים בהזמנות מאנשים מכל רחבי העולם שאינם מתכננים לבקר במדינה • על פי דובר החברה, עד שבת בוצעו הזמנות בכ־2 מיליון דולר

בירת אוקראינה קייב. הזמנות מסביב לעולם כדי לתמוך כלכלית בעם האוקראיני / צילום: Reuters, Gleb Garanich
בירת אוקראינה קייב. הזמנות מסביב לעולם כדי לתמוך כלכלית בעם האוקראיני / צילום: Reuters, Gleb Garanich

בעוד ש־Airbnb הודיעה כי תפסיק את כל הפעילות שלה ברוסיה ובבלארוס, כחלק מהחרם של חברות רבות על המדינה בעקבות המלחמה, באוקראינה החלה תופעה חדשה - אנשים מכל העולם מזמינים דירות Airbnb מבלי שיש להם כל כוונה להתארח בדירות. על פי דובר החברה, עד שבת בוצעו הזמנות בכ־2 מיליון דולר.

בשבוע שעבר, מארחי Airbnb באוקראינה החלו להיות מוצפים בהזמנות מאנשים בכל רחבי העולם שאינם מתכננים לבקר במדינה. זה חלק מקמפיין התנדבות יצירתי ברשתות חברתיות שמאפשר להעביר כסף לאוקראינים הנצורים בערים השונות וזקוקים לסיוע כספי בזמן שהכלכלה המקומית קפאה מאז הפלישה לפני כעשרה ימים.

הקריאה לאורחים להזמין דירות אירוח ב־Airbnb באוקראינה החלה באינטרנט, שם המזמינים הפוטנציאליים התבקשו גם להשתדל להזמין מאנשים פרטיים ולא מחברות.

בשל העובדה ש־Airbnb בדרך כלל מנפיקה תשלום כ-24 שעות לאחר צ'ק-אין של אורח, הגולשים התבקשו להזמין חדרים קרוב ככל האפשר למועד הצ'ק־אין כדי להבטיח שהמארחים יקבלו תשלום במהירות.

על פי דובר החברה ב־2־3 במרץ, הוזמנו יותר מ־61 אלף לילות באוקראינה. יותר ממחציתם (34 אלף) על ידי על ידי אמריקאים. אזרחי בריטניה הזמינו עוד 8,000 לילות וקנדה כ־3,000.

"בימים אלה אין לנו שום הכנסה. אין לנו שום זכות לבקש מהמדינה שלנו לעזור לנו, כי כל המשאבים של המדינה הם למלחמה ולמען ניצחון, כך שההזמנות האלה מאד משמעותיות", אמרה יקטרינה מרטיושבה מקייב לרשת NPR בסוף השבוע.

וב־CNN סיפר בונדרננקו, גם הוא מקייב, כי "הגיעו היום (ש') בהפתעה יותר מ־10 הזמנות. זה עוזר לנו מאוד. אמרתי לרבים מקרובי המשפחה והחברים שלי שאני מתכנן להשתמש בכסף הזה כדי לעזור לאנשים שלנו שזקוקים לו בזמן הזה".

"המטרה היא להעביר כסף לידיים של אוקראינים בשטח מהר ככל האפשר", אמר רוב מיהן אמש לוול סטריט ג'ורנל, מארח Airbnb בעצמו בעל נכסים במקסיקו, שלקח חלק במאמץ העממי. מיהן סיפר לעיתון כי הוא נכנס ביום שישי בבוקר לפלטפורמת Airbnb והקליד "אוקראינה". הוא הזמין את הדירה הראשונה שצצה לו בעיר הבירה קייב, לשני הלילות הפנויים הראשונים שהוא מצא בסכום כולל של 229 דולר.

הוא שלח הודעה למארח שההזמנה שלו היא "מעשה של סולידריות ושהוא לא מתכוון להופיע". המארחת הודתה לו כעבור כמה דקות, הוא מספר. "אי אפשר לעצור את רוח הלחימה של אוקראינה", היא אמרה בהודעה שמיהן הציג לוול סטריט ג'ורנל. "הרוח תמות רק עם האוקראיני האחרון".

במקביל לסולידריות הבינלאומית שצמחה מהשטח, Airbnb עצמה הודיעה כי היא תעניק דיור לטווח קצר בחינם לעד 100 אלף מהפליטים של אוקראינה. כמו כן, החברה מאפשרת לאנשים להירשם באתר הבית שלה כ"מארחי פליטים" או פשוט לתרום כסף לסיוע להם. "אנחנו כל כך נפעמים מהנדיבות מעוררת ההשראה של הקהילה שלנו ברגע זה של משבר", אמר דובר החברה הייבן ת'רן.