נדל"ן בחו"ל | ניתוח

המשאיות האוטונומיות מתחילות לייצר ביקוש לקרקע מחוץ לערים הגדולות

הביקוש לקרקעות מחוץ לעיר היה גדול בגלל הדרישה למחסנים לרכישות אונליין, ועכשיו הוא צפוי לעלות בגלל הצורך בחניונים לכלי רכב אוטונומיים

משאית אוטונומית. תיסע בכבישים מהירים / צילום: Shutterstock
משאית אוטונומית. תיסע בכבישים מהירים / צילום: Shutterstock

הצפי להופעתן בשוק של משאיות אוטונומיות מאיץ עוד יותר את הביקוש לקרקע מחוץ לערים הגדולות, שגם ככה מתודלק בחלקו על ידי העלייה בנסיעות לטווח ארוך בגלל המגפה.

Alterra Property Group, יזמית נדל"ן מפילדלפיה, הודיעה בשבוע שעבר כי השיקה שותפות עם חברת המשאיות האוטונומיות Embark Trucks שתרכוש שטחים ברחבי ארה"ב.

Embark, שיצאה להנפקה ראשונה לציבור בנובמבר לפי שווי של 5 מיליארד דולר, מתכננת להשיק באופן מסחרי את המשאיות הראשונות שנושאות את התוכנה שלה ב-2024, במדינות חגורת השמש כמו קליפורניה וטקסס. המשאיות האוטונומיות יסעו על כבישים מהירים, ואז יעבירו את המכולות למשאיות נהוגות בידי אדם לחלק האחרון של המשלוחים בתוך העיר.

לשם כך תצטרך Embark Trucks להקים האבים של תחבורה קרוב לכבישים המהירים, בפאתי הערים, כדי לחנות ולהחליף כלי רכב. תחת השותפות הזאת, החברה מתכננת בתור התחלה לשכור את השטחים הללו מ-Alterra.

הופעתן של משאיות אוטונומיות נובעת מהתיאבון של האמריקאים למוצרי אלקטרוניקה, לכלי בית ולמוצרים אחרים שבמהלך המגפה העלו את ההיקף של תחבורת המשאיות. מפעילי משאיות צריכים שטחים ליד ריכוזי אוכלוסייה גדולים כדי לאחסן את כלי הרכב.
אבל שטחים כאלה הם יקרי המציאות. ראשית, היזמים קונים שטחים כאלה להקמת מחסנים לרכישות אונליין. שנית, חוקי zoning נוקשים משמעותם שרק אתרים מעטים מתאימים לחניית משאיות. "אי אפשר להחנות משאית בכל מקום", אומר מנהל שותף של Alterra, מתיו פייפר. זה "יוצר חוסר איזון משמעותי בין הביקוש להיצע", אומר לסלי ליין, מנהל בחברת הנדל"ן המסחרי JLL. משקיעים מחפשים להרוויח מרכישת האתרים האלה, שקשה להשיג אותם, ואז להשכיר אותם לחברות לוגיסטיקה או לחברות שילוח לחוזים של חמש-עשר שנים.

בדצמבר, חברת Zenith IOS העוסקת בהשקעות בנדל"ן השיקה שותפות עם J.P. Morgan Global Alternatives לרכוש נכסים כאלה מחוץ לערים בהיקף של 700 מיליון דולר. השותפות רכשו נכסים ביותר מ-150 מיליון דולר עד כה, אומרים ב־Zenith.
Stonemont Financial Group מאטלנטה הקימה בשנה שעברה שותפות עם Cerberus Capital Management להשקיע בסקטור הזה.

הנישות האפלות של שוק הנדל"ן

העסקאות הללו הן דוגמה לכך שהריבית הנמוכה מושכת משקיעים למה שהיה עד לאחרונה הנישות האפלות של שוק הנדל"ן. קרנות פנסיה וחברות ביטוח דוחפות כלפי מעלה את מחירי הנכסים וגורמות לכך שקשה להרוויח כסף באפיקים מרכזיים כמו מגורים ומחסנים. לכן, יותר משקיעים מחפשים עסקאות לא שגרתיות שבהן הם יכולים לצפות לפחות תחרות, ומכוונים לבתים פרטיים להשכרה, מחסנים לשימוש עצמי ובתי נופש.
בשעה שמשקיעים גדולים קונים מחסנים למסחר אונליין במשך שנים, הם עד כה נטו להזניח את מתקני האחסון התעשייתיים הפתוחים. רוב השטחים הללו קטנים ונמצאים בבעלות של בעלים מקומיים או חברות לוגיסטיקה קטנות, מה שאומר שקשה למצוא נכס לרכישה וגם יקר. זה משתנה כעת.

בנג’מין אטקינס, מנכ"ל Zenith IOS, אומר שהוא מצפה שנכסים תעשייתיים פתוחים ילכו בנתיב דומה לזה של בתים פרטיים להשכרה ושל יחידות אחסון בשימוש עצמי, שבהם העלייה במספר הבעלים הגדולים משכה קרנות פנסיה לקנות נכסים בכמות גדולה. זה משך יותר כסף והביא לעלייה במחירי הנכסים.

נוסף למשאיות, משתמשים בשטחי תעשייה פתוחים לאחסון חומרי בנייה וציוד. הזינוק בבנייה למגורים העלה גם הוא את הביקוש לשטחים כאלה, אומר אטקינס.