מיטב דש: "להגדיל חשיפה למניות ערך ולמניות חברות הביטחוניות"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "סיכון האינפלציה החריף ואליו התווספו סיכונים נוספים. החשיפה לאירופה וסין במשקל חסר. ארה"ב וישראל במשקל יתר"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

על רקע המלחמה בין רוסיה ואוקראינה ממליץ אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "להגדיל חשיפה למניות ערך שפחות מושפעות ממחזור כלכלי ומעלייה באינפלציה וריבית".

"לפני כחודש המלצנו להוריד חשיפה למניות בגלל סיכון האינפלציה. בינתיים, סיכון האינפלציה החריף ואליו התווספו סיכונים נוספים. החשיפה לאירופה וסין במשקל חסר. ארה"ב וישראל במשקל יתר. אסיה חוץ מסין במשקל שוק. הגדלת חשיפה למדינות יצואניות סחורות כגון אוסטרליה, קנדה, מדינות דרום אמריקה", הוא כותב בסקירתו השבועית.

מבחינה סקטוריאלית, הוא ממליץ כאמור להגדיל חשיפה למניות ערך וגם "להגדיל חשיפה למניות חברות הביטחוניות שהשיגו תשואת יתר משמעותית לאחרונה, אך במבט לשנה האחרונה היתרון של הסקטור על מדד S&P 500 כללי אינו גדול. מניות סקטור אנרגיות מתחדשות עשויות שוב לקבל דחיפה אחרי פיגור משמעותי בעקבות חיפושים של פתרון להחלפת הספקת הגז מרוסיה".

בנוגע למדיניות הפד הוא כותב כי "בשבוע שעבר התברר שנגיד ה-FED לא שותף לרעיון שחשש מהאטה בצמיחה אמור למנוע או לעכב את התהליך של עליית הריבית. לפי התוכן והנימה בדבריו, כל יתר היעדים של ה-FED מלבד בלימת האינפלציה הופכים כעת למשניים. להערכתנו, כדי לבלום את האינפלציה, ה-FED יצטרך להעלות ריבית לרמה גבוהה יותר ובמהירות גדולה יותר מהערכת השוק שמגלם כעת שהריבית תגיע לשיא ברמה של כ-2% בשנת 2023. חשוב לציין שאנו רואים גישה זו של הבנק המרכזי כנכונה הרבה יותר מאשר הרעיונות שקוראים לחכות עם עליית ריבית בגלל המלחמה". 

רונן מנחם: בלימת עליית השכר בארה"ב עשויה למתן את האינפלציה

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מתייחס לנתוני האבטלה שפורסמו בארה"ב ביום שישי וכותב כי "רוב מוחלט של תשומת הלב הכללית והכלכלית נתון כמובן למלחמת רוסיה - אוקראינה, אך ביום שישי התפרסם נתון חשוב מאוד בארצות הברית, שיכול להשפיע על מדיניות הריבית של הבנק הפדראלי, אם ככל שאחד הממצאים המפתיעים שנכללו בו יימשך. מדובר בדוח התעסוקה לחודש פברואר של ארה"ב, שהראה תוספת של 678,000 מקומות עבודה חדשים, מעל ומעבר לכל ההערכות (שעמדו על 400,000, בממוצע). גם נתוני החודשיים הקודמים תוקנו משמעותית כלפי מעלה".

אך לדעתי, כותב מנחם, לא זה החלק החשוב יותר בדוח. "אין כיום חולק על כך שכלכלת ארה"ב מתאוששת וכך גם שוק העבודה. לא בכדי ירד שיעור הבלתי מועסקים ל-3.8% מכוח העבודה האזרחי (קרוב לרמתו טרם פרוץ משבר הקורונה) ולמעשה כמעט כל שעות העבודה למעשה שבו לרמתן מאז. לכן, מבחינה זו, אינני רואה השפעה של הנתון הזה על תוכניות הבנק הפדראלי להעלות את הריבית עוד החודש, כפי שציין, בסוף השבוע שעבר, הנגיד פאוול בעצמו. מנגד, יש בדוח נתון שיכול להכריע כי עליית הריבית הראשונה תהייה ב-25 נ"ב ולא 50 נ"ב וכמו כן יכול להשפיע על האטת תוואי העלאות הריבית בהמשך השנה".

"הכוונה לשכר לשעת עבודה, שלראשונה לאחר חודשים ארוכים נותר ללא שינוי, לאחר שעלה 0.6% בחודש ינואר (הנתון עודכן כלפי מטה מ-0.7%). ב-12 החודשים האחרונים עלה השכר 5.1%, גם כאן , לראשונה זה זמן, האטה מעלייה בת 5.5% ב-12 החודשים עד ינואר (גם נתון זה עודכן כלפי מטה מ-5.7%). יצוין כי כלכלנים סברו כי השכר יעלה 0.5% החודש ו-5.8% ב-12 החודשים האחרונים. וכך, בעוד עוצמת התעסוקה הפתיעה לטובה, סעיף השכר החשוב הפתיע דווקא כלפי מטה, תוך דריכה במקום בחודש פברואר ועדכונים כלפי מטה לנתוני החודשים ינואר ודצמבר. לפי רוב ההערכות, עלייתו המהירה של השכר היא אחת הסיבות העיקריות לעליית סביבת האינפלציה בארה"ב- האינפלציה בפועל והציפיות לה".

"אם החודשים הבאים יצביעו אף הם על בלימת עליית השכר, תהיינה לכך השלכות מסיגות על ציפיות האינפלציה. הפד, שבד בבד עוקב אחר השלכות ההידרדרות הצבאית על כלכלת העולם וסנטימנט המשקיעים, יתקשה להתעלם מכך. עקום התשואה לפדיון הגיב בהתאם - ירידה כללית, תוך היתללות קלה, שכן כאמור נתוני השכר יכולים למתן את העלאות השכר בהמשך השנה יותר מאשר זו הקרובה. ככל שהנתונים הכלכליים הבאים יצביעו על יכולת של הבנק הפדראלי להסתפק במסלול העלאות ריבית מתון יותר - מדובר בחדשות טובות מבחינת שוקי המניות בארה"ב, עם השפעה גם על שוקי המניות העיקריים ברחבי העולם", כותב מנחם.

* אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.