הכנ"ר | בלעדי

מהפך במשרד המשפטים: מקדמים את פיצול סמכויות כונס הנכסים הרשמי

לאחר מינוי עו"ד סיגל יעקבי לשופטת, מנכ"ל המשרד רוצה להפריד בין כונס הנכסים לאפוטרופוס הכללי • את תפקיד הממונה על הליכי חדלות פירעון (הכנ"ר) צפוי לאייש אדם מחוץ למערכת

ממלאת-מקום הכנ''ר והאפוטרופוס הכללי, אורית קוטב / צילום: כדיה לוי
ממלאת-מקום הכנ''ר והאפוטרופוס הכללי, אורית קוטב / צילום: כדיה לוי

לאחר מינויה של עו"ד סיגל יעקבי לתפקיד שופטת בית המשפט הכלכלי בתל אביב, מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי מתכוון לפצל לשניים את סמכויות כונס הנכסים הרשמי, שמחזיק בכובע נוסף של האפוטרופוס הכללי.

לגלובס נודע כי מנכ"ל המשרד דוידי ביקש עבודת מטה על מנת להבין את המשמעויות הרוחביות של פיצול התפקיד לשני אנשים, כאשר לאחר מכן תתקבל ההחלטה הסופית בעניין.

כיום, התפקיד מוגדר כ"האפוטרופוס הכללי, הממונה על הליכי חדלות פירעון והרשם לענייני ירושה", אשר מהווה אגף אחד במשרד המשפטים. מתחת לראש האגף, מכהנים המשנה לאפוטרופוס הכללי והמשנה לממונה על הליכי חדלות פירעון.

הרציונל שעומד מאחורי כוונת פיצול הסמכויות הוא שבפועל מדובר בשני תפקידים שונים שאין ביניהם כמעט קשר. על פי תכנון המנכ"ל, האפוטרופוס הכללי והרשם לענייני ירושה יאוישו על ידי אדם אחד, מתוך המערכת. ואילו, את תפקיד הממונה על הליכי חדלות פירעון (הכנ"ר) יאייש, ככל הנראה, אדם מחוץ למערכת.

האפוטרופוס הכללי מופקד על רכוש מחולט

על פי משרד המשפטים, האפוטרופוס הכללי הוא תאגיד שהוקם על פי דין ומופקד על ניהול נכסים עזובים, טיפול ברכוש מחולט, קבלת עיזבונות לטובת מדינה וחלוקתם, פיקוח על אפוטרופוסים ומנהלי עיזבון, ועוד.

עורכי הדין באפוטרופוס הכללי משמשים כבאי כוח היועץ המשפטי לממשלה בהליכים לפי חוק הירושה וחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ותפקידם לשמור על זכויותיו של מי שאינו מסוגל לעמוד על זכויותיו, ועל תקינותם של ההליכים.

האפוטרופוס הכללי משמש מכוח הדין כממונה ארצי לענייני ירושה, ולשכות הרשמים לענייני ירושה במחוזות השונים מעניקים לציבור שירותים בתחום זה.

גורם המצוי בעבודת הכנ"ר והאפוטרופוס הכללי אומר לגלובס כי מדובר בשני תפקידים משמעותיים שכל אחד מהם דורש משרה מלאה.

לרוב, כונס הנכסים הרשמי נמצא בממשק עבודה עם בתי המשפט המחוזיים, ואילו האפוטרופוס הכללי נמצא בממשק עבודה עם בתי המשפט לענייני משפחה. התחומים אינם משיקים, כך שלא ברורה התועלת הארגונית בהכפפתם לאגף אחד תחת איש אחד.

ועדה מקצועית דנה בנושא כבר בשנות ה־90

לדברי הגורם, חיבור שני התפקידים הוא עובדה היסטורית עם הקמת משרד המשפטים ואולי עוד בימי המנדט הבריטי. הגורם מוסיף כי ועדה מקצועית דנה כבר במהלך שנות ה־90 בפיצול התפקידים, אך לבסוף החליטה להשאיר את העניין פתוח לשיקול שר המשפטים.

נזכיר כי שר המשפטים גדעון סער הכריז כי בכוונתו לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אולם טרם הבהיר כיצד אמור להיראות הפיצול ובאיזה מתכונת הוא יתבצע.
שינוי זה אף דורש שינוי חקיקה על ידי הכנסת. בניגוד לכך, פיצול תפקידי כונס הנכסים כולל פיצול סמכויות פנים ארגוני - ואיננו דורש חקיקה.

ובכל זאת, מדובר בתהליך שצפוי לקחת זמן מה. לגלובס נודע כי מי שתכהן בינתיים כממלאת-מקום הכנ"ר והאפוטרופוס הכללי היא המשנה לפרקליט המדינה (אזרחי), עו"ד אורית קוטב. לאור הכוונה לפצל את התפקיד ולאור עבודת המטה האמורה, יש להעריך כי מילוי המקום יארך זמן מה - ולא יהיה קצר במיוחד.

6 שופטי בית המשפט הכלכלי הצהירו אמונים

בה-בעת, ביום ראשון הצהירו אמונים שישה שופטי בתי המשפט הכלכלי, ובכללם עו"ד יעקבי. כזכור, שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן ולאחריו שר המשפטים סער החליטו להרחיב את סמכויות בית המשפט הכלכלי כך שלא יעסוק רק בדיני ניירות ערך, אלא גם בעבירות מיסוי והלבנת הון.

השופטים שיצטרפו לבית המשפט הכלכלי בתל אביב הם עו"ד יעקבי, עו"ד קובי שרביט, ראש מחלקת הליטיגציה במשרד הרצוג; עו"ד מיכל רוזן־עוזר, שותפה במשרד חן, יערי, רוזן־עוזר; השופט אריאל צימרמן, המכהן משנת 2012 כשופט בבית המשפט השלום בתל אביב; והשופטת דנה אמיר, המכהנת משנת 2014 כשופטת בבית המשפט השלום בתל אביב. בד בבד, ד"ר מוחמד עלי, שמכהן משנת 2013 כשופט בבית המשפט השלום במחוז חיפה, מונה לתפקיד שופט בבית המשפט הכלכלי בחיפה.

סוגייה מעניינת היא החלוקה מחדש של תיקי המחלקה הכלכלית עוד בטרם הצהרת האמונים. כך, למשל, קיבל קובי שרביט תיק של תביעה ייצוגית נגד קבוצת דלק של יצחק תשובה, במקומה של השופטת רות רונן שנבחרה לכהן בבית המשפט העליון.