האם מחירי הדלק בישראל הם כמעט הגבוהים ביותר בעולם?

מחיר הדלק עולה בכל העולם. אבל בישראל הוא גבוה יותר • המשרוקית

ינון אזולאי. תשע עם גדי נס, רדיו צפון, 28.2.22 / צילום: יח''צ
ינון אזולאי. תשע עם גדי נס, רדיו צפון, 28.2.22 / צילום: יח''צ

בתחילת החודש הנוכחי עלו מחירי הדלק בישראל לרמתם הגבוהה ביותר מזה שבע שנים - 7.05 שקלים לליטר. יום לפני ההעלאה התראיין ח"כ ינון אזולאי מש"ס ברדיו צפון ותקף את הממשלה על רקע ההתייקרות הצפויה. "אבל הם אומרים: 'זה לא תלוי בנו, זו כלכלה עולמית'", ייצג המראיין, גדי נס, את עמדת הממשלה, ואזולאי השיב לו כך: "אז בוא נגיד לעם ישראל - שלא יזרו לכם חול בעיניים ושלא יעבדו עליכם. ישראל היא כמעט היקרה בעולם, מלבד מספר מדינות, במחיר ליטר דלק". בהמשך הוסיף אזולאי והסביר כי "למעלה מ-60%" מהמחיר שאנחנו משלמים על כל ליטר דלק הוא למעשה מיסוי של המדינה. 

עליית מחיר הדלק בתחילת החודש נבעה מהנוסחה הקבועה שלפיה מתעדכן המחיר הזה מדי חודש. זו מורכבת ממחיר הנפט בעולם, או לייתר דיוק מ"ממוצע מחירי הבנזין בשער בתי הזיקוק באזור אגן הים התיכון", בתוספת מס בלו; הוצאות השיווק של תחנות הדלק; "הוצאות אחרות"; ומע"מ. כלומר, כפי שציין נס, הממשלה אכן יכולה לטעון שעליית המחיר היא תולדה של השפעת המחיר העולמי על הנוסחה הקבועה. בנוסף, כדאי אולי להזכיר כי הנוסחה הזאת היא אינה חדשה, ואזרחי ישראל משלמים לפיה על הדלק במשך שנים רבות, גם בממשלות שש"ס הייתה חברה בהן. ואחרי כל זה, האם דבריו של אזולאי נכונים וישראל היא כמעט המדינה היקרה בעולם בכל הנוגע למחירי הדלק? בדקנו.

הנתונים העדכניים ביותר שמשווים את מחירי הדלק ברחבי העולם הם מאתר Global Petrol Prices . אלה אמנם מעודכנים ל-21 בפברואר, כלומר לפני ההעלאה האחרונה בישראל, אך ניתן להניח שגם במדינות אחרות נרשמה מאז עליית מחירים בעקבות השינוי העולמי. האתר הזה מלמד אותנו כי דבריו של אזולאי הם נכונים: מתוך 160 מדינות, רק בחמש מדינות - הולנד, נורווגיה, איסלנד, פינלנד ודנמרק - מחיר הדלק גבוה יותר מבישראל. בהולנד, שמובילה את הטבלה, עומד המחיר על 2.32 דולר לליטר והוא גבוה רק בכ-8% מהמחיר בישראל. המחיר החציוני העולמי, למקרה שתהיתם, הוא 1.22 דולר לליטר - נמוך בכמעט 50% מהמחיר אצלנו.

 
  

ומה לגבי טענתו של אזולאי שלפיה למעלה מ-60% ממחיר הדלק נובעים ממס של המדינה? אזולאי צודק לגבי תעריף הדלק בפברואר, ולא רחוק מהמציאות גם כעת (במרץ, לאחר העלייה הנוספת במחיר הנפט, המס מהווה "רק" 59% מהמחיר הסופי). למעשה, ככל שמחיר הנפט עולה הוא מהווה אחוז גדול יותר מהמחיר הסופי ו"מטשטש" את השיעור הגבוה שמהווים המסים מהמחיר הזה. בדיקה שערכה סוכנות האנרגיה העולמית ב-2020 מצאה שרכיב המס במחיר הדלק בישראל הוא הגבוה ביותר מקרב כל מדינות ה- OECD . באותם ימים עמד הרכיב הזה על לא פחות מ-75% מהמחיר הסופי לעומת 65% בחציון מדינות ה- OECD .

בשורה התחתונה: דבריו של אזולאי נכונים. מחיר הדלק בישראל אכן מציב אותה בין המדינות היקרות בעולם בסעיף זה, ונכון לפברואר היא דורגה במקום השישי, בפער קטן יחסית מהמקום הראשון. בנוסף, השיעור שמהווה המס ממחיר הדלק עומד כיום על כ-60%, נתון שגם הוא גבוה בהשוואה עולמית.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ינון אזולאי

מפלגה: ש"ס

תוכנית: תשע עם גדי נס, רדיו צפון

תאריך: 28.2

ציטוט: "מדינת ישראל היא כמעט היקרה בעולם לליטר דלק".

ציון: נכון

לאחר שהוכרז שהדלק יתייקר ומחירו יגיע לרמתו הגבוהה ביותר מזה למעלה מ-7 שנים, ח"כ ינון אזולאי התראיין לרדיו צפון וביקש להתמודד עם הטענה לפיה בכל העולם ניצבים בפני עליית מחירים דומה: "אז בוא נגיד לעם ישראל שלא יזרו לכם חול בעיניים ושלא יעבוד עליכם… מדינת ישראל היא כמעט היקרה בעולם לליטר דלק". בדקנו.

הנתונים העדכניים ביותר שמשווים את מחירי הדלק ברחבי העולם הם מאתר Global Petrol Prices. בהקשר זה, חשוב לשים לב לשתי הסתייגויות: הראשונה היא שהנתונים מעודכנים ליום 21 בפברואר - כלומר, לפני העלייה האחרונה במחיר הדלק. ההסתייגות השנייה היא שהנתונים מציגים את המחיר בדולרים, לכן השוואה זו חשופה להשפעות של שערי חליפין, אם כי שער החליפין יכול להשפיע בשני כיוונים מנוגדים: מצד אחד, שקל חזק מעלה את המחיר בדולרים, אולם מצד שני, השקל החזק מוזיל את ייבוא הדלק.

אם כן, על פי אתר Global Petrol Prices, מתוך כ-160 מדינות, רק ב-5 מדינות מחיר הדלק גבוה יותר מבישראל. מדינות אלה הן הולנד, נורווגיה, איסלנד, פינלנד ודנמרק. המחיר בישראל קטן ב-8% מהמחיר בהולנד שמובילה את הטבלה, אך גבוה ב-76% מהמחיר החציוני. עוד יצוין כי באתר מופיעות גם ישויות שאינן מדינות. כך, למשל, בהונג קונג (שאינה מוגדרת כ"מדינה") מחיר הדלק הוא הגבוה העולם - גבוה ב-18% מהמחיר בהולנד שנמצאת אחריה בדירוג. אלא שפרט להונג קונג, בכל הישויות שאינן מדינתיות מחיר הדלק נמוך מבישראל.

בהמשך דבריו, אזולאי מציין שהמס שמטילה המדינה על מכירת הדלק מהווה רכיב משמעותי של מחיר הדלק. הסברנו בעבר שמחיר הדלק נקבע על פי סכום של ארבעה רכיבים: מחיר שער בתי הזיקוק, שנקבע לפי "ממוצע מחירי הבנזין בשער בתי הזיקוק באזור אגן הים התיכון" (כיום עומד על 2.32 שקלים לליטר); מס בלו בסכום קבוע שמעודכן אחת לארבעה חודשים לפי השינוי במדד המחירים לצרכן (3.13 שקלים לליטר); סל הוצאות השיווק של תחנות הדלק ( 0.57 שקל לליטר); והוצאות אחרות (0.01 שקל לליטר). בסך הכל מחיר הדלק עומד על 7.05 שקלים לליטר (נכון לחודש מרץ). ואכן, המסים (בלו ומע"מ) מהווים 59% מהמחיר לצרכן.

כמה זה חריג? בבדיקה של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) שנעשתה ב-2020, נמצא שרכיב המס במחיר הדלק בישראל הוא הכי גדול בהשוואה למדינות החברות בארגון המדינות המפותחות (OECD). בישראל רכיב המס היווה אז 75% ממחיר הדלק, לעומת 65% בחציון מדינות ה-OECD. יחד עם זאת, כאמור, כיום רכיב המס מהווה 59% ממחיר הדלק בישראל. ההסבר לירידה זו אינו טמון בהפחתת מסים על הדלק (הבלו עלה בתקופה זו והמע"מ נשאר באותה רמה), אלא בעליית מחיר שער בתי הזיקוק (עלייה של כמעט 300% על פני התקופה).

לסיכום, מחיר הדלק בישראל הוא אכן מהיקרים ביותר בעולם - ורק בחמש מדינות הדלק יקר יותר. כמו כן, רוב מחיר הדלק נובע ממיסוי, והמס מהווה 59% ממחיר הדלק בישראל. בבדיקה של ה-IEA משנת 2020 נמצא ששיעור המס ביחס למחיר הדלק בישראל הוא הכי גדול ביחס למדינות ה-OECD. לכן דבריו של אזולאי נכונים.

תחקיר: יובל אינהורן