אפשר לגשת לכנסת: חלופת שקד אושרה לקריאה שנייה ושלישית

אחרי המהמורות של השבוע שעבר, נפתח השבוע בבשורות טובות יותר עבור מקדמי החלופה • ההצעה תובא לכנסת עד יום רביעי • הפרק הקנייני של החלופה יעבור הליך חקיקה מחדש

השרה איילת שקד. המשך החקיקה התעכב זמן רב מעבר לצפוי / צילום: יוסי זמיר
השרה איילת שקד. המשך החקיקה התעכב זמן רב מעבר לצפוי / צילום: יוסי זמיר

זה לא היה קל בכלל - אבל קרה בסופו של דבר, כעוד שלב חשוב ומרכזי בדרך המפותלת: ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה אמש (א') לקריאה שנייה ושלישית את תיקון 136 לחוק התכנון הבנייה, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38. בתום עיכובים רבים בשלב זה הצליחו מקדמי התוכנית לאשר את התוכנית גם בשלב זה, וכן בוועדת השרים של הכנסת. המטרה של שרת הפנים איילת שקד כעת היא להשלים את חקיקתה בכנסת עד לתום מושב החורף הנוכחי, כלומר בעוד פחות משבוע - ועוד בשבוע שעבר הצהירה כי תביא את החלופה לכנסת ברביעי הקרוב.

האישור שהושג אתמול הוא בעל חשיבות כפולה: לצד ההתקדמות בשלבי החקיקה, זוהי שבירה של מחסום שמקדמי התוכנית לא הצליחו לשבור זמן רב - מאז אושרה התוכנית בקריאה ראשונה, בתחילת דצמבר האחרון. אירועים ואינטרסים שונים עיכבו באופן משמעותי את התקדמותה של התוכנית, עד כדי חשש ממשי שלא תעבור גם במושב החורף הנוכחי.

כזכור, חלופת שקד הוצגה באופן רשמי ביולי 2021, לפני יותר מחצי שנה. במסיבת העיתונאים הזו הודיעה השרה שקד כי היא שואפת להשלים את החקיקה בתוך ארבעה חודשים, עד נובמבר אותה שנה. אם לא תושלם, הבטיחה אז, תוארך תמ"א 38 בשנה נוספת.

כאמור, המשך החקיקה התעכב זמן רב מעבר לצפוי. העברת החוק בקריאה הראשונה נרשמה לאחר תאריך היעד להשלמת החקיקה כולה, ומאז, במשך שלושה חודשים, כמעט שלא חלה תזוזה בשטח - עד יום ראשון שעבר, אז הועלתה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

הדיון הזה נסגר בתחושה אופטימית משהו, עם השלמת הקראת הפרק התכנוני של החלופה - אך יומיים לאחר מכן החלו העניינים להסתבך: ראשית, ההצעה על פיצול החוק, לפרק תכנוני ולפרק קנייני, נדחתה בכנסת; יום לאחר מכן, בשעות הבוקר, הייתה אמורה להתקיים ישיבת ועדת הפנים, אך גם היא נדחתה - בעקבות "לילה לבן" סוער שעברו חברי הכנסת.

ההצבעה - השבוע; חקיקת הפרק הקנייני תבוצע מחדש

העברת חלופת שקד בקריאה שנייה ושלישית - נזכיר כי מדובר בפרק התכנוני בלבד - מאפשרת את האצת תהליכי החקיקה, כך שהכוונה היא להביא אותה לכנסת ביום שלישי או רביעי הקרובים, כפי שתכננה שקד בשבוע שעבר.

העדכונים והשינויים האחרונים, שנמסרו במסגרת הדיון שנערך אתמול בוועדת הפנים, אינם דרמטיים - אך מעניינים: ראשית, נציגי רשות המיסים ציינו כי הטבות המס הנהוגות בתמ"א 38 יותאמו גם לחלופה, ויוחלו רטרואקטיבית; שנית, הגדרת "מבנה הטעון חיזוק", הקובעת את היקפי השטחים למגורים, עודכנה כך שנדרש 70% לפחות שטחי מגורים במקום 80% במקור; שלישית, נקבע כי היתר במסגרת החלופה שהוגש עליו ערר לא יוקפא אוטומטית, כפי שקורה היום, ו־ועדת ערר יכולה להחליט שלא להקפיא חלקים ממנו, שניתן לקדם מבלי להשפיע על הסוגיות הדורשות דיון. חלק זה יהיה מעין פיילוט, ששרת הפנים תוכל להחליט עם להרחיבו לכלל התוכניות.

השינויים הללו, וכן השינויים שהוחלטו בשבוע שעבר בוועדה, יהיו חלק מהצעת החוק הסופית שתובא בימים הקרובים להצבעה בכנסת, בתקווה להשלמת החקיקה בעניין זה עוד לפני סוף השבוע.

כאמור, מדובר בחלק התכנוני של ההצעה, שבו הושגו כבר הסכמות. החלק הקנייני - שבו ישנן עדיין מחלוקות רבות בקרב הגורמים הרלוונטיים - נמחק מהצעת החוק הזו, ויובא בחקיקה נפרדת לאישור הכנסת. בשל דחיית פיצול החוק בשבוע שעבר, יעבור חלק זה של החלופה את מסלול החקיקה המלא מחדש, החל בקריאה ראשונה, אך לא יידרש הפעם לתזכיר חוק נפרד ולאישור בוועדת השרים.

עו''ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ
 עו''ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ

לאחר אישור הפרק השבוע, אם אכן כך יקרה, יחל הדיון המהותי הבא: שאלת הארכתה של תמ"א 38, כדי לאפשר ליזמים ולרשויות "תקופת מעבר" והסתגלות, לטובת הטמעה מיטבית של החלופה. ההערכות הן כי אם אכן תאושר החלופה בכנסת, הסיכוי לאישור הארכת התמ"א במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות עו"ד שלומי הייזלר, יהיה גדול יותר.