הכנסת מנקה שולחן לקראת סיום מושב החורף: חוק האזרחות בקשיים, חוק הגבלת כהונה יידחה?

חוק האזרחות בקשיים לאחר שמרצ הגישה 50 אלף הסתייגויות • הכרעות בנוגע להעלאת שכר המינימום והחוק של סער להגבלת כהונת רה"מ כנראה יידחו למושב הקיץ • בינתים, משרד האוצר יכולים להיות רגועים: לפי התקפלות העבודה ומרצ סביב חוק הפנסיות הצבאיות, ליברמן יוכל להכריז ניצחון גם על התקציב הבא

הכנסת. ההכרעות יידחו למושב הקיץ / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
הכנסת. ההכרעות יידחו למושב הקיץ / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

שבוע חקיקה אחרון למושב החורף, ובקואליציה נדרשים למשוך חוקי דגל מהשולחן או להגיע לפשרות עם האופוזיציה במטרה לסיים הליכי חקיקה במחלוקת פנימית. חוק הדגל של שר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראש הממשלה שנדחה מהשבוע שעבר בשל תרגיל אופוזיציוני לשבוע הנוכחי יידרש להידחות שוב בשל היעדר רוב. הסיבה: הקואליציה והאופוזיציה החליטו לקזז חולי קורונה וכדי לקזז את הח"כ החולה אבי מעוז תידרש הקואליציה לוותר על האצבע ה-61 הנדרשת להשלמת החקיקה.

סער הודיע היום כי הוא חוזר בו מהבאת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית השבוע ויוכל להביא אותו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית תוך 3 שבועות מהחזרה למושב הקיץ מאחר שימי פגרה לא נחשבים למניין ספירת הימים. 

חוק האזרחות בקשיים

חוק נוסף שגורם לכאבי ראש בקואליציה הוא חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד, שמתעקשת להעביר אותו כבר השבוע בקריאה שנייה ושלישית. בכינוס ועדת חוץ וביטחון אתמול הודה יו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק כי הם מעוניינים לשנות את נוסח החוק כך שלא יידרש לחידוש בעוד שנה אלא בעוד שנה ושלושה חודשים, כך שלא יגרום לצרות קואליציוניות לפני תחילת כהונת לפיד כראש ממשלה. באופוזיציה טוענים כי הארכת תוקף החוק עשויה להפיל אותו במבחן בג"ץ ולכן יש להשאיר אותו בנוסח הקיים.

בשבוע האחרון הוסכם על נוסח החוק כך שנכנסו בו מחויבות לשקיפות - דיווח לכנסת על אישורי האזרחות שניתנו ולמכסות קבועות. אלא שלאחר ההסכמה על הנוסח כאמור צצה בעיית התזמון של החוק ובצהריים נוספו לו גם הסתייגויות מצדה של מרצ.

לאחר שהיה נדמה כי מרצ ורעם נותנות הסכמה שבשתיקה לחקיקת חוק האזרחות, בצהריים הגישה מרצ 50 אלף הסתייגויות לחוק, דבר שיגרום לעשרות שעות דיון במליאה. כעת בפני הקואליציה עומדות שתי אפשרויות: האחת להפעיל את סעיף 98 ולקצוב את משך הדיונים, כך שהחוק יעלה להצבעה או לחלופין להציב אותו בסוף סדר היום, יום רביעי ומשם הדרך לדחייתו אל מושב החורף קצרה. התרגיל של מרצ גורם לכאבי ראש באגף מרכז ימין של הקואליציה ונכון לכתיבת שורות אלו צפויים כנראה מהלכים נוספים מצדה של שקד.

ניקוי השולחן של השרה איילת שקד עובר דרך אישור חלופת שקד לתמ"א 38 בקריאה שנייה ושלישית. אתמול אושר פיצול החוק בוועדת הפנים של הכנסת והוא אמור לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במהלך יום רביעי השבוע. השרה שקד הודיעה בשבוע שעבר כי למרות התוכניות להעברת החוק, היא תבקש גם להאריך את תוקפה של תוכנית תמ"א 38 הקיימת כדי לספק 2 חלופות לשוק.

במשרד האוצר ויתרו על הניסיון להעלות את שכר המינימום

עד לסוף השבוע מבקשים במשרד האוצר להעביר את החוק בתוכנית הכלכלית לנקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 6 עד 12 בקריאה שנייה ושלישית, אך מודים כי ויתרו על הניסיונות לאשר את העלאת שכר המינימום בקריאה שנייה ושלישית בשל המחלוקות הפנים קואליציוניות.

הבוקר החלה ועדת העבודה והרווחה לדון בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. חברי מפלגת העבודה עדיין מתעקשים על שינויים בחוק, אלא שבסביבת ליברמן אומרים שיהיו מוכנים רק לתמורות שאינן נוגעות בשינוי החוק. וברקע מכתבה של היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק שמערימה קשיים על הודעת הממשלה שתסוג מהצעת החוק אם יערכו בה שינויים. שורה תחתונה: ההכרעה הזו תידחה למושב הקיץ.

אם לסכם, חברי הקואליציה יצליחו השבוע לנקות מהשולחן מוקד רעש בעייתי אחד - את חוק האזרחות, ובקיץ יחכו להם שלל הכרעות שיתווספו להכנת התקציב באווירה של משבר כלכלי. ההבנה שגילו חברי מפלגות השמאל לגזרות הכלכליות של ליברמן במסגרת התקציב הראשון שהכינו יחד צפויים להתחלף במריבות על כל צעד. אלא שאם ללמוד מהתקפלות מפלגות העבודה ומרצ בשבוע הקודם סביב חוק הפנסיות הצבאיות, במשרד האוצר יכולים להיות רגועים. תמורות קטנות לצד שינויים גדולים וגם על התקציב הבא יוכל ליברמן להכריז ניצחון.