בכירים אמריקאים נפגשים עם המשטר בונצואלה לדיון באספקת נפט שיחליף את היצוא הרוסי

בפגישה נדירה, דנים שני הצדדים בהסרת הסנקציות האמריקאיות שאסרו על יצוא נפט מונצואלה למזקקות בארה"ב

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

ממשל ביידן רוצה להקל את סנקציות הנפט על ונצואלה כחלק מאסטרטגיה נרחבת יותר של ארה"ב להרגיע את מחירי הנפט המשתוללים בגלל המלחמה הרוסית באוקראינה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

פקידים אמריקאים החלו בפגישות פנים אל פנים נדירות עם פקידים מונצואלה בקרקאס בסוף השבוע, כשהתוכנית היא לאפשר לנפט הגולמי הונצואלני לחזור לשוק הפתוח הבינלאומי, אמרו האנשים.

הממשל רוצה גם לבודד את רוסיה מבת־הברית החשובה ביותר שלה בדרום אמריקה, ונצואלה, שהייתה ספקית חיונית של נפט גולמי לארה"ב עד שניהול כלכלי כושל ואז סנקציות גרמו לתחום הנפט במדינה לקרוס. 

הקלה בסנקציות לתקופה מוגבלת

ההצעות הנידונות בבירה של ונצואלה יקלו על הסנקציות לתקופה מוגבלת בגלל שיקולי ביטחון לאומי של ארה"ב. מאז שהחל ממשל טראמפ להדק את הברגים על כלכלת ונצואלה ב־2017 ואז הטיל סנקציות על תחום הנפט ב־2019, קרקאס החלה להיסמך על סין, רוסיה ואיראן שישמרו את תחום הנפט שלה חי. נכון ל־2020, חברת הנפט של הממשלה, Petróleos de Venezuela, ייצרה כ־300 אלף חביות נפט ביום.

על־ידי הקלת הסנקציות כעת, תכוון ארה"ב מחדש את יצוא הנפט של ונצואלה מרשת יצוא בלתי שקופה לסין בחזרה למזקקות באזור המפרץ של ארה"ב היכולות לזקק את הנפט הגולמי הסמיך שמייצרת ונצואלה, כך אמרו אנשים המכירים את החשיבה של הממשל על הנושא.

זה גם יקלף את קרקאס מהמעגל הפוליטי של רוסיה, שעזרה לונצואלה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות על־ידי שימוש במערכת הפיננסית שלה לעיבוד תשלומים לחברת הנפט של ונצואלה. הקלה מהסנקציות גם תחליף את האספקה האיראנית של קונדנסט - נפט דק מאוד שחברת הנפט של ונצואלה משתמשת בו על־מנת לדלל את הנפט הסמיך במיוחד שלה - במדללים שיסופקו מהמערב כמו נפטה, כך אמרו אנשים המכירים את האסטרטגיה של ממשל ביידן.

תפוקה של עד כ־1.2 מיליון חביות ביום

בעזרת בנות־בריתה, הממשלה הרודנית של ונצואלה - שארה"ב מאשימה בהפרת זכויות חמורה - הצליחה להגביר את הייצור לכ־760 אלף חביות ביום ב־2021. זה רק רבע ממה ששאבה ונצואלה בשנות ה־90. אבל רינלדו קינטרו, נשיא האיגוד המייצג את חברות הנפט של ונצואלה, מעריך כי המדינה יכולה להגיע לתפוקה של עד כ־1.2 מיליון חביות ביום תוך פחות משמונה חודשים, בייחוד אם שברון, יצרנית הנפט האמריקאית הגדולה היחידה בונצואלה, תוכל להגביר את קצב השאיבה.

קינטרו, שלצד נציגים אחרים של חברת הנפט של ונצואלה נפגש עם פקידים אמריקאים בוושינגטון בעבר לדון בהקלות מהסנקציות, אמר שהוא והנציגים האחרים עבדו "לשכנע את הממשלה האמריקאית שהוואקום שהותירו מאחור בונצואלה התמלא על־ידי שחקן כלכלי אחר".

ב־2020 ארה"ב ייבאה כ־7.86 מיליון חביות נפט ממדינות רבות, על־פי מנהל המידע על אנרגיה של ארה"ב. רוסיה ייצאה כ־540 אלף חביות ביום לארה"ב ב־2021, מעט פחות ממה שייצאה ונצואלה למזקקות אמריקאיות ב־2018 לפני שהסנקציות סגרו את הברז.

קינטרו אמר שכעת כשארה"ב שוקלת לחסום את היצוא הרוסי, ונצואלה תוכל להחליף את מוסקבה. "איך הם הולכים לפתור הנושא של הנפט הגולמי שהם צריכים אם הם לא שוקלים את ונצואלה, שיכולה לספק נתח לא קטן מזה", אמר קינטרו. 

אבל אפילו בלי סנקציות, ונצואלה מתמודדת עם אתגרים רציניים להגדלת תפוקת הנפט, כך אמר פרנסיסקו מונלדי, ונצואלני שהוא מנהל תוכנית האנרגיה של אמריקה הלטינית במכון בייקר באוניברסיטת רייס.

לא נחפרו בארות חדשות בונצואלה כבר חודשים, אמר, וכדי להגיע לרמת ייצור משמעותית תצטרך ונצואלה להשקיע 12 מיליארד דולר בשנה במשך חמש שנים. המדינה שהייתה חיונית באספקת נפט גולמי למאמץ המלחמתי של בנות־הברית במלחמת העולם השנייה כיום משלמת את חובה הריבוני על־ידי שליחת נפט לסין. ומונלדי אמר שהייצור הוא "טיפה בדלי של שוק הנפט העולמי".

"זה לא יעזור להקל את הצביטה במשאבת הדלק שירגישו צרכנים אמריקאים", אמר מונלדי על האפשרות של הסרת סנקציות הנפט. 

סוגיית העצורים האמריקאים

הביקור בונצואלה על־ידי בכירים אמריקאים, שדווח לראשונה על־ידי ה"ניו יורק טיימס", אינו רק בנושא הנפט, כך אמרו אנשים המכירים את האסטרטגיה. המשלחת כוללת את ג'ים סטורי, השגריר לונצואלה שכיום יושב בבוגוטה, קולומביה; את חואן גונזלז, העוזר המיוחד של הבית הלבן לנושאי חצי הכדור המערבי; ואת רוג'ר קרסטנס, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב לענייני שבויים.

הם באו לדבר גם על גורלם של שישה עובדים ב־Citgo, מזקקה ביוסטון שהיא חברת בת של חברת הנפט הונצואלנית, שנעצרו ב־2017 והורשעו בפשעים שארה"ב אומרת שהם מומצאים. חמישה מהם הם אזרחים אמריקאים והשישי הוא תושב קבע של ארה"ב.

יש גם שלושה אנשי צבא אמריקאים לשעבר הכלואים בונצואלה. לוק דנמן ואיירן ברי נעצרו בגלל פלישה שסוכלה בה חיילים ונצואלנים מתנגדי משטר ניסו לתפוס את השלטון במאי 2020. בספטמבר 2020, נעצר מתיו הית' על כביש קרוב לחוף של ונצואלה והואשם בריגול וטרור.

אפילו לפני המלחמה באוקראינה, מתווכים מצד המשטר ומטעם ממשל ביידן דנו באמריקאים העצורים, בסנקציות ובהצעה לחדש את השיחות בין ממשלת ונצואלה והאופוזיציה, על־מנת לסלול את הדרך לבחירות נשיאותיות הוגנות וחופשיות ב־2024, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. עבור ממשל ביידן, המלחמה באוקראינה - והעלייה בעקבותיה במחירי הנפט - הדגישו את החשיבות בקידום השיחות, כך אמרו האנשים.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו "קיבל את מה שרצה ודיבר עליו פעמים רבות, לדבר ישירות עם ארה"ב", אמר גיירמו בולינגה, ונצואלני שהוא שותף בחברת הייעוץ האמריקאית Opportunitas Advisors. "ולא רק לדבר עם ארה"ב, אלא שארה"ב באה לקרקאס לדבר אתו".

התפתחויות סוף השבוע בונצואלה קודמו בברכה על־ידי חברות בוול סטריט ומשקיעים אחרים שמדברים עם שליחים מונצואלה על האפשרות לעשות ארגון מחדש של חוב בגובה 60 מיליארד דולר. המשטר מציע הקלות בתשתיות, עתודות גז ונפט והפרטת נכסים, ומצד שני לוחץ על המשקיעים לשכנע את ארה"ב להסיר את הסנקציות.

השיחות בין הממשל והמשטר, עם זאת, כוללות מחויבות לדמוקרטים, בייחוד בפלורידה שם יש במיאמי קהילה גדלה של גולים מונצואלה המתנגדים בתוקף להקלת היד הקשה שננקטה נגד משטר מדורו.

"תירוץ לעשות את ההסכם שתמיד רצו" 

בציוץ שהוציא ביום ראשון הסנאטור מרקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה) כתב שנשיא ארה"ב ביידן משתמש ברוסיה "כתירוץ לעשות את ההסכם שתמיד רצו בלאו הכי לעשות עם משטר מדורו".

"במקום לייצר עוד נפט אמריקאי הוא רוצה להחליף את הנפט שאנו קונים מדיקטטור רצחני אחד בנפט מדיקטטור רצחני אחר", כתב רוביו.

אם תהיה הקלה בסנקציות, שברון, השותפה המערבית העיקרית של חברת הנפט של ונצואלה, תרוויח מכך הרבה. החברה תהיה מסוגלת לשחזר ייצור של עד 150 אלף חביות ביום תוך שישה שבועות, כך אמרו אנשים המכירים את פעילות החברה. החברות Repsol מספרד ו־ONGC מהודו יוכלו להוסיף חביות, כך אמרו האנשים.

חברות שירותי הנפט האמריקאיות שלומברגר, הליברטון, בייקר יוז ו־וות'רפורד אינטרנשיונל ישחקו תפקיד בהפעלה מחדש של בארות הנפט הונצואלניות. החברות האלה, כמו שברון, קיבלו החרגה מהסנקציות והורשו להישאר בונצואלה, אם כי תחת מגבלות מחמירות יותר.

הסרת הסנקציות תוסיף גם 23 מיליון חביות נפט ונצואלני שנמצא באחסון בנמלים ועל גבי מיכליות בחזרה בשוק. זה יוסיף 750 אלף חביות ביום לאספקה עולמית בחודש הראשון של הקלה בסנקציות, חוץ מכל החביות שתצליח ונצואלה להוסיף לייצור.