המשקיעים מחפשים מקלט אצל הדוד סם: הדולר צובר עוצמה על רקע הסלמת המלחמה באוקראינה

אי הוודאות שיוצרת המלחמה באירופה שולחת כצפוי את המשקיעים לחפש נכסים בטוחים יותר להשקעה, ואחד הסימנים לכך הוא מדד ICE U.S. Dollar, שקפץ לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז מאי 2020

דולרים / צילום: עינת לברון
דולרים / צילום: עינת לברון

המלחמה המסלימה בין רוסיה ואוקראינה שלחה משקיעים לחפש נכסים בטוחים יותר, והעלתה את הדולר האמריקאי לרמה הגבוהה ביותר מאז התנודתיות של תחילת מגפת הקורונה לפני שנתיים.

מדד ICE U.S. Dollar, העוקב אחר המטבע האמריקאי מול סל של מטבעות אחרים, עלה ל־98.92 נקודות בשבוע האחרון, הרמה הגבוהה ביותר של המדד מאז מאי 2020. הוא סיים את השבוע בזינוק של 2.1%, אחת העליות הגדולות ביותר בחמש השנים האחרונות.

חרדת המשקיעים גברה כשרוסיה התקדמה בתוך שטח אוקראינה, והדבר הביא לתהפוכות בשווקים בכל העולם, וגרם לסוחרים לנהור לנכסים הנראים כבטוחים יותר, כמו זהב, אג"ח של ממשלת ארה"ב והדולר האמריקאי.

המטבע האמריקאי במיוחד נראה לעתים כמקלט הבטוח האולטימטיבי, בגלל מעמדו כמטבע העתודה של העולם. בזמני אי-שקט, סוחרים נוטים לחפש נזילות בדולר ונפטרים מהשקעות בסיכון גבוה יותר.

הדולר מחייך פעמיים

התסריט הזה מייצג מחצית ממה שקרוי "חיוך של הדולר", תיאוריית שוק הגורסת כי דולר חזק נוטה לצוץ כאשר הכלכלה העולמית במצוקה, וגורמת לסוחרים לחפש ביטחון. החצי השני של החיוך, על פי התיאוריה, מגיע כשהכלכלה האמריקאית בריאה לעומת כלכלות אחרות, מה שגורם למשקיעים לקנות נכסים שערכם נקבע בדולרים.

ההשפעות הכלכליות מהמלחמה באוקראינה, יחד עם הציפיות שהשוק בארה"ב יציג ביצועים טובים יותר משווקים אחרים בעולם, הביאו את המטבע האמריקאי לנקודה ייחודית, כך אומרים אנליסטים.

התנועות האחרונות בדולר נשענות על עוצמה מוקדמת יותר, שהחלה בשנה שעברה על רקע הציפיות ששיעורי הריבית יועלו בארה"ב, מה שנוטה לחזק את המטבע, כי תשואות גבוהות יותר הופכות אותו אטרקטיבי יותר למשקיעים.

אבל המשבר באוקראינה גרם להימורים על הדולר להיכנס למצב טורבו. החששות גברו שהמלחמה והסנקציות שהטיל המערב על רוסיה יהדהדו ביבשת אירופה, ויפגעו בצמיחה בזמן שהלחץ האינפלציוני יימשך. לעת עתה, המשקיעים מאמינים שכלכלת ארה"ב, לעומת זאת, תהיה מבודדת יחסית מהמלחמה, וזה גורם לסוחרים להמר על מניות אמריקאיות.

הפער הזה הדהד בשווקים. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, שהוא מדד נרחב העוקב אחרי הדולר בהשוואה ל־16 מטבעות אחרים, הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2020, בזמן שהאירו ירד מתחת למחיר של 1.1 דולרים ביום שישי, בפעם הראשונה זה כמעט שנתיים. הליש"ט הבריטית איבדה 1.3% מול הדולר במהלך השבוע.

"התיאבון הנמוך מחזק את הדולר"

התנועות האלו התרחשו לצד סנטימנט נרחב יותר של הקטנת סיכונים ברחבי העולם, שהעלה את מחיר הזהב ב־4.2% בשבוע והוריד את מדד S&P 500 ב־1.3%. המדד הכלל־אירופי Stoxx Europe 600 ירד ב־7%, וסיים קרוב לרמה הנמוכה ביותר שבה היה זה כמעט שנה.

"יש כל כך הרבה אי-ודאות, שאני מתקשה לראות את התיאבון עולה בטווח הקרוב, וזה צריך לשחק לידי הידיים של הדולר", אמר קריג ארלם, אנליסט שוק בכיר ב־Oanda.

דולר חזק, עם זאת, יכול להיות חרב פיפיות, ובייחוד לפגוע בחברות אמריקאיות המייצרות הכנסה מחוץ לארה"ב. כשהדולר עולה, מטבעות זרים יורדים בערכם. חברות במדד S&P 500 מייצרות כ־40% מההכנסה שלהן מחוץ לארה"ב, על פי נתוני FactSet.

ההיסטוריה של העת האחרונה מצביעה על עדות לקיומו של יחס הפוך בין ה־S&P 500 והדולר. ב־2015, לדוגמה, מדד ICE U.S. Dollar עלה ב־9.3%, על רקע החששות מהצמיחה הסינית, הירידה במטבעות של שווקים מתעוררים והציפיות להעלאת ריבית מצד הפדרל ריזרב. מאוחר יותר באותה שנה, העלה הבנק המרכזי את הריבית בפעם הראשונה אחרי עשור. מדד S&P 500 סגר את השנה ההיא בירידה של 0.7%.

הפעם, עם זאת, דברים עלולים להיות שונים, אמר הוו רוברטס, ראש מחלקת אנליסטים ב־Quant Insight, חברת ניתוח מידע. כשהצמיחה הכלכלית מאיטה באופן פוטנציאלי באירופה ובמקומות אחרים, משקיעים רבים עשויים להתחיל להזרים יותר כסף לארה"ב.

"ברגע זה, המודלים שלנו מראים שהתרומה החיובית של דולר חזק יותר למדד S&P 500 היא מצומצמת ביותר", אמר. "אני חושב שמוקדם יותר בשנה, הייתה תחושה שהעולם יכול להתחיל להדביק את הביצועים יוצאי הדופן של שוק המניות האמריקאי. אני חושב שמה שקרה בשבוע האחרון פחות או יותר, הוא שחלק מהמשקיעים הפסיקו לחשוב כך".

קית' לרנר, אחד ממנהלי ההשקעות הראשיים ב־Truist Advisory Services, מהמר על כך שהביקוש לניירות ערך אמריקאיים יאזן כל ירידה שעלולה לקרות במדדים הגדולים כתוצאה מדולר חזק יותר. תיקי ניירות הערך שלו מוטים כיום ב־82% לכיוון ניירות ערך אמריקאיים, כך אמר, לעומת הקצאה של כ־61% ממדד הבנצ'מרק שלו, MSCI ACWI, שהוא מדד ניירות הערך המוביל של MSCI.

"ככל שאתה מתקרב יותר לאוקראינה ורוסיה, כך יהיו לך יותר אתגרים", אמר לרנר, שמציין שבתיקי ההשקעה שלו יש הדגשה גדולה של חשיפה למניות אמריקאיות כבר תקופה ארוכה. "הדולר החזק הולך לגרום ל... איזושהי מכה ברווחים לחברות אמריקאיות, אבל זה יתאזן על ידי ביקוש גדול יותר לחברות באיכות הטובה יותר, ואנשים ישלמו על זה פרמיה בהשוואה לשווקים הבינלאומיים".