האם מספר האוקראינים שנקלטו בישראל הוא מהגבוהים במערב?

איילת שקד טענה כי ישראל היא מובילה עולמית בקליטת פליטים מאוקראינה • האם זה נכון? בדקנו • המשרוקית של גלובס

עם התמשכות המלחמה באוקראינה והחרפת המתקפה הרוסית, העולם עוסק יותר ויותר בפליטים האוקראינים שנוהרים אל מחוץ לגבולות המדינה. גם בישראל הנושא תפס כותרות בסוף השבוע, ושרת הפנים, איילת שקד, מיהרה להגיב לכך. "מדינת ישראל הכניסה וקלטה עד עכשיו מעל 2,034 אזרחים מאוקראינה שהגיעו ממדינות אירופה. באופן יחסי לגודל האוכלוסייה פה, זה מהמספרים הגבוהים במערב", ציינה.

בדיון בכנסת, בהמשך היום, שקד כבר הייתה עוד פחות מסויגת. "אני רוצה שתדעו את הנתונים", אמרה לח"כים, "מדינת ישראל מאפשרת מדיניות רחבה יותר כמעט מכל המדינות שאין להן קשר יבשתי עם אוקראינה... ישראל היא המדינה שהכניסה לתוכה בימים האחרונים, באופן יחסי לגודל האוכלוסייה שלה, יותר מכל מדינות אירופה שלא גובלות (עם אוקראינה)". האמירה התגלגלה אל התקשורת והרשתות החברתיות, והיום גם שר התקשורת, יועז הנדל, חזר על נוסח דומה. אבל האם זה נכון?

עמיתנו אסף אוני, כתב גלובס באירופה, התייחס לכך בחשבון הטוויטר שלו והזכיר כי עד ל-6 במרץ גרמניה קלטה 38 אלף פליטים מאוקראינה (מדובר בנתון שמסתמך על דיווחי המשטרה). כלומר, נכון לאותה נקודת זמן הגרמנים קלטו כמעט פי 20 פליטים ממה שקלטה ישראל לפי הדיווח של שקד. אמנם, אוכלוסיית גרמניה גדולה מזו של ישראל, אך רק פי תשעה.

והגרמנים לא לבד. איתרנו לא מעט מדינות שאינן גובלות באוקראינה ובכל זאת קלטו עד כה יותר פליטים. צ'כיה, אוסטריה ויוון הן מדינות שגודל האוכלוסייה בהן דומה לישראל. בצ'כיה נרשמו עד ה-6 במרץ כ-40 אלף פליטים אוקראינים. כך לפי מספר דיווחים באתרי חדשות במדינה, שמתבססים על הודעה של משרד הפנים בפראג; משרד הפנים האוסטרי העריך ב-4 במרץ כי מפרוץ הקרבות, ב-24 בפברואר, נכנסו למדינה מדי יום כ-4,000 פליטים. כלומר, מעל 30 אלף פליטים עד כה; וביוון, כוחות הביטחון דיווחו כי למדינה הגיעו 3,780 פליטים בתוך שבוע וחצי.

ויש גם מדינות קטנות מישראל שקלטו יותר פליטים באופן יחסי או אבסולוטי. אל בולגריה, מדינה שבה יש פחות תושבים מישראל, נכנסו עד ה-4 במרץ 25 אלף פליטים אוקראינים. כך הודיע משמר הגבול המקומי. קרואטיה, בת 4 מיליון תושבים, קלטה מעל 2,000 פליטים. גם בליטא ובלטביה, שתי מדינות שקטנות בהרבה מישראל, ישנם דיווחים חלקיים שמאפשרים לקבוע כי באופן יחסי הן עקפו את ישראל.

מעבר לכלל הנתונים הללו, כדאי גם לציין כי חלק גדול ממדינות אירופה, גם כאלה שטרם הגיעו אליהן פליטים, כבר הצהירו כי כל אחת מהן תקלוט עשרות אלפי ואף מאות אלפי פליטים אוקראינים, ברגע שאלו יבקשו להיכנס. חלקן אף העבירו תקציבים ייעודיים וחוקים במתכונת חירום כדי להתמודד עם המצב.

ומה אומרת על כך השרה שקד? אנשיה העבירו לנו טבלה של UNHCR, נציבות האו"ם לפליטים, המרכזת את מספר הפליטים שקלטה כל מדינה שכנה לאוקראינה, ואת מספר הפליטים שקלטו כל שאר מדינות אירופה יחדיו. הנתונים בטבלה מעודכנים ל-2 במרץ, ומראים כי כל שאר מדינות אירופה קלטו עד לאותו תאריך 88 אלף פליטים. אנשי השרה לא פירטו כיצד הטבלה הזאת מצדיקה את טענתה, וכיצד הם חישבו את מספר האזרחים במדינות "שאר אירופה", ובכל מקרה זה טיעון שאינו זהה למה שעלה מדברי השרה. בכל זאת, ערכנו גם חישוב כזה.

לפי החישוב שלנו, מדינות אירופה ללא רוסיה, אוקראינה, והמדינות האחרות שגובלות באוקראינה מונות כ-470 מיליון נפש. כלומר, פי 50 מישראל. אם עד ל-2 במרץ קלטו המדינות הללו 88 אלף פליטים, הרי שזה מקביל ל-1,760 פליטים שנקלטו בישראל. בפועל, עד ה-3 במרץ (כולל) - כלומר, כשאנחנו נותנים לישראל יום נוסף - נקלטו כאן 1,555 אוקראינים.

ומה קורה אם נבחן את הנתונים העדכניים ביותר באתר הנציבות? נכון ל-6 במרץ כבר נקלטו במדינות "שאר אירופה" כ-184 אלף פליטים. הנתון הזה מקביל למצב שבו ישראל הייתה קולטת 3,680 פליטים מאוקראינה. אלא שכידוע, על פי נתוני שקד, נכון לבוקר ה-6 במרץ נקלטו כאן רק כ-2,000 פליטים. בסוף אותו יום נמנו כאן כ-2,800 פליטים - עדיין נתון נמוך יותר.

בשורה התחתונה: דבריה של שקד לא נכונים. בבדיקה שערכנו הצלחנו למצוא כמות לא מבוטלת של מדינות באירופה, שאינן גובלות באוקראינה, שקלטו יותר פליטים מישראל באופן יחסי לגודל האוכלוסייה של כל מדינה.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: איילת שקד
מפלגה: ימינה
תאריך: 7.3
ציטוט: "מדינת ישראל היא המדינה שהכניסה לתוכה בימים האחרונים באופן יחסי לגודל האוכלוסיה שלה, יותר מכל מדינות אירופה שלא גובלות (עם אוקראינה)"
ציון: לא נכון

שרת הפנים איילת שקד מסרה הצהרה לתקשורת ביום ראשון ה-6.3, בה עדכנה על קצב כניסת הפליטים מאוקראינה. "מדינת ישראל הכניסה וקלטה עד עכשיו מעל 2,034 אזרחים מאוקראינה שהגיעו ממדינות אירופה. באופן יחסי לגודל האוכלוסיה פה, זה מהמספרים הגבוהים במערב". בדיון בכנסת בהמשך היום שקד כבר הסירה כמעט את כל הסייגים. "אני רוצה שתדעו את הנתונים", אמרה לחברי הכנסת. "מדינת ישראל מאפשרת מדיניות רחבה יותר כמעט מכל המדינות שאין להן קשר יבשתי עם אוקראינה... מדינת ישראל היא המדינה שהכניסה לתוכה בימים האחרונים באופן יחסי לגודל האוכלוסיה שלה, יותר מכל מדינות אירופה שלא גובלות (עם אוקראינה)". האמירה קנתה אחיזה בקרב עיתונאים ופוליטיקאים נוספים, ולמחרת גם שר התקשורת יועז הנדל חזר על הנתון.

בדקנו האם נכון לנקודת הזמן בה מסרה שקד את דבריה בכנסת, ישראל אכן הייתה המדינה שקלטה הכי הרבה אוקראינים מאז פרוץ המלחמה שם, ביחס לגודל האוכלוסיה שלה.

בגרמניה, רשויות החוק דיווחו ב-6.3 כי 30 אלף פליטים נכנסו אל המדינה עד לתחילת אותו יום, ובהמשך היום צוטט נתון משטרתי שנקב במספר גבוה יותר - 38 אלף. משרד הפנים אף העריך כי הכמות האמיתית גבוה עוד יותר. כלומר גרמניה קלטה פי 19 פליטים מישראל. בגרמניה ישנם 83 מיליון תושבים, רק פי 9 מישראל.

בצ'כיה נרשמו עד ה-6.3 כ-40 אלף פליטים אוקראינים, כך דיווחו כמה אתרי חדשות לאחר הודעה שפרסם משרד הפנים בפראג. מדובר במספר שגבוה פי 20 מזה שדיווחה עליו שקד בישראל, בעוד גודל האוכלוסיה של שתי המדינות דומה - בצ'כיה מתגוררים כ-10 מיליון תושבים.

אל בולגריה, מדינה המונה רק 7 מיליון תושבים - 2 מיליון פחות מישראל - נכנסו 25 אלף פליטים אוקראינים עד ה-4.3, כך הודיע משמר הגבול המקומי. מדובר בפי עשרה ממספר האוקראינים שנכנסו לישראל, על מדינה שאוכלוסייתה כאמור קטנה מזו שלנו.

שרת העבודה והרווחה של ליטא הודיעה ב-3.3 כי נכון לאותו היום נרשמו 643 אוקראינים עם הרשויות. כאן אמנם מדובר בכשליש מהמספר הישראלי, אלא שאוכלוסיית ליטא קטנה בהרבה מזו הישראלית - פחות מ-3 מיליון בני אדם, כלומר ליטא קלטה יותר פליטים מישראל ביחס לגודל האוכלוסיה.

באוסטריה, משרד הפנים העריך ב-4.3 כי מפרוץ הקרבות ב-24.2 נכנסו מדי יום כ-4,000 פליטים אוקראינים, כלומר מעל 30,000 בסה"כ. אוכלוסיית אוסטריה מונה קצת מתחת ל-9 מיליון בני אדם, כלומר על אותו מספר תושבים קלטה אוסטריה פי 15 אוקראינים. עם זאת, הממשלה מעריכה כי מספר לא ידוע ימשיך למדינות אירופה נוספות ולא ישאר באוסטריה.

כוחות הביטחון ביוון דיווחו ב-6.3 כי 3,780 פליטים הגיעו למדינה בשבוע וחצי האחרונים. על מדינה שאוכלוסייתה מונה קצת פחות מ-11 מיליון, גם במקרה הזה מדובר ביותר פליטים פר נפש מאשר בישראל.

ראש ממשלת קרואטיה אנדרי פלנקוביץ' הודיע ב-6.3 כי ארצו קלטה מעל 2,000 פליטים אוקראינים והבטיח כי "זה לא יגמר בזה". בקרואטיה חיים כ-4 מיליון בני אדם, כלומר מדינה שקטנה ביותר מחצי מישראל קלטה את אותה כמות פליטים. 

רשויות ההגירה בלטביה מסרו ב-3.3 כי 1,158 אוקראינים חצו את הגבול מאז הפלישה הרוסית. נתון זה ודאי גדל בשלושה הימים שחלפו מאז, אבל גם כך הוא גדול יותר ביחס לאוכלוסיה הדלה של לטביה (כ-2 מיליון) לעומת ה-2,034 שנכנסו לישראל.

מעבר לכלל הנתונים הללו, כדאי גם לציין כי חלק גדול ממדינות אירופה, כולל אלה שמנינו כאן ואלה שטרם הגיעו אליהן פליטים, כבר הצהירו כי יקלטו עשרות ואף מאות אלפי פליטים אוקראינים כל אחת, ברגע שאלו יבקשו להיכנס. חלקן אף העבירו תקציבים ייעודיים וחוקים במתכונת חירום כדי להתמודד עם המצב.

בתגובה לפנייתנו השיבה שקד כי "הכוונה הייתה לפי נפש, ונכון ליום חמישי". אלא שהבחנה זו בעייתית, שכן בדבריה שקד הציגה את מספר האוקראינים שנכנסו לישראל נכון לאותו בוקר, יום ראשון ה-6.3, ולא יום חמישי ה-3.3. במהלך סוף השבוע הגיעו לישראל יותר מ-600 אזרחי אוקראינה נוספים. השוואה נכונה בין המספרים הישראלים למספרים האירופאים צריכה להיעשות בתאריך זהה. בכל מקרה, כפי שהראינו, גם בהשוואה לתאריכים מוקדמים יותר חלק ממדינות אירופה קלטו יותר פליטים פר נפש משישראל קלטה עד ה-6.3.

בנוסף, מטעמה של שקד נמסרה לנו טבלה של נציבות האו"ם לפליטים, המרכזת את מספר הפליטים שקלטה כל מדינה שכנה לאוקראינה ומספר הפליטים שקלטו כל שאר מדינות אירופה יחדיו. הנתונים, המתוארכים ל-2.3, מראים כי אל מדינות אירופה שאינן גובלות באוקראינה נכנסו 88 אלף אוקראינים מתחילת הלחימה. בישראל, רשות האוכלוסין וההגירה החלה לספק נתונים רלוונטים מה-4.3, מהם עולה שעד ה-3.3 כולל, נכנסו 1,555 אוקראינים לארץ. כלומר אירופה כולה קלטה פי 56 ממספר האוקראינים שישראל קלטה. לפי דבריה של שקד, היחס בין אוכלוסיית אירופה לאוכלוסיית ישראל צריך להיות גבוה יותר, כך שיצא שישראל קלטה יותר פליטים ביחס לגודלה בהשוואה לאירופה. אלא שאוכלוסיית אירופה (כ-750 מיליון) בניכוי המדינות השכנות לאוקראינה, ואוקראינה עצמה ורוסיה, מונה כ-470 מיליון - רק פי 52 מאוכלוסיית ישראל.

נכון ל-6.3, אגב, המדינות האירופאיות שאינן גובלות באוקראינה קלטו כבר 183 אלף פליטים, פי 68 ממה שקלטה ישראל, בעוד אוכלוסייתן הכוללת כאמור גדולה מישראל פי 52 בלבד.

כלומר גם לפי החישוב המרחיב ששקד מסרה בתגובתה, שמשווה בין פליטים שנכנסו לישראל ביחס לגודל האוכלוסיה כאן לבין הפליטים שנכנסו למדינות אירופה ביחס לאוכלוסיה שם, ישראל קלטה פחות אוקראינים. 

לכן דבריה של שקד אינם נכונים.

תחקיר: אורי כהן