הצוללת | פודקאסט

אקסודוס של מותגים ובידוד פיננסי כמעט מוחלט. האם הכלכלה תצליח להביס את פוטין?

המערב שלף את התותחים הכלכליים הכבדים ביותר שברשותו כדי להביס את פוטין. אלה הסנקציות מצד אחד, והחרם הכלכלי מצדם של המותגים הגדולים בעולם  מהצד השני • BP, אפל, מיקרוסופט, אמזון, אדידס ואפילו הארלי דיווידסון - כולם עשו אקזיט מרוסיה, וזו רק ההתחלה • מדובר במלחמה כלכלית של ממש שנועדה למוטט את "המבצר של פוטין". האם היא תצליח? • האזינו

הפגנה בפריז נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant
הפגנה בפריז נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant

בימים האחרונים החל אפקט הדומינו בחרם הכלכלי על רוסיה, שהגיע מצדם של המותגים המערביים הגדולים ביותר. יחד עם הסנקציות הכלכלית שהופעלו מצד המעצמות הגדולות, זוהי כבר מלחמה כלכלית של ממש, חסרת תקדים בהיקפה.

ראשונות היו חברות האנרגיה כמו BP ושל. אחר כך הגיעו חברות תעופה זרות ויצרניות מטוסים ורכב גדולות, כמו בוינג, ג'נרל מוטורס, מרצדס, אאודי ואפילו יצרנית האופנועים הארלי דיווידסון. ואז החל אפקט הדומינו: מאדידס, קרלסברג, H&M, דיסני והאחים וורנר ועד אמזון, אדובי, דל, HP, דרופבוקס, מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק וגם טוויטר וספוטיפיי. כולן הפסיקו לגמרי לפעול ברוסיה או כמעט לגמרי. גם השירותים הפיננסיים המקוונים נחסמו - גוגל ואפל פיי, פייפאל ואפילו ויזה ומאסטרקארד.

איקאה גם היא סגרה את סניפיה ברוסיה, לא לפני שמנכ"ל החברה ג'ספר ברודין הצהיר בתחילה במדיה החברתיים שצריך "לאמץ את הביחד ולשתף פעולה", וספג על כך בקלאש. הוא הסתייג מדבריו בהמשך בלינקאדין ובהמשך כידוע הצטרף לחרם.

לחרם הכלכלי קדמו הסנקציות, שגם הן היו חמורות ביותר, כמו ניתוקה החלקי של רוסיה ממערכת הסוופיט הבינלאומית להעברת כספים ממדינה למדינה. רוסיה גם נותקה ממרבית יתרות המטבע הזר שהיו לה, ונועדו לאפשר לה למשוך זמן במלחמה, בעוד שער הרובל צונח.

מצד שני, לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יש עוד נשק בארסנל במלחמה הכלכלית הזו. לאורך שנים הוא חיזק את הקשרים הכלכליים מול סין, מצד אחד, וגם ייצא גז טבעי ונפט לאירופה, מה שיצר תלות אירופית חזקה מאוד בגז ובנפט הרוסיים. ובגזרה הזו, לא בכדי, עוד לא ראינו סנקציות מצד אירופה.

בפרק של היום ב"צוללת של גלובס" נתמקד בחרם הכלכלי, שלא זכור כמותו בהיקפו בכל ההיסטוריה המודרנית. נשאל: מה באמת מניע את החברות הכי גדולות להחרים את רוסיה; האם לפוטין בכלל אכפת מזה שהעם שלו סובל; ומי - בסופו של דבר - יכריע את מי: פוטין את הכלכלה או הכלכלה את פוטין? בפרק מתארחים שני מומחים: ד"ר ג'ניפר שקבטור מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן; וד"ר טל שדה, ראש התוכנית ללימודי האיחוד האירופי באוניברסיטת תל אביב.

ד''ר טל שדה / צילום: תמונה פרטית
 ד''ר טל שדה / צילום: תמונה פרטית

בנוגע לסנקציות אמר ד"ר שדה, "מאז תום המלחמה הקרה, בסוף שנות ה-80, ועד היום, לא היו סנקציות בהיקף שכזה כלפי מדינה בגודל של רוסיה. לדעתי גם המדינאים שהטילו את הסנקציות, לא ידעו יומיים-שלושה קודם לכן שיילכו בכיוון הזה. התגבשה הבנה בקרב מנהיגי המערב שדרושה תגובה נחושה כדי שפוטין לא יחשוב שהוא יכול לטרוף מדינה אחת אחרי שנה, לעצור לנוח ואז לראות מה קורה. כשהולכים כל כך רחוק עם סנקציות כלכליות, בעצם מאותתים לפוטין שלא ינסה אפילו לחשוב בכיוון הזה".

המלחמה הכלכלית צפויה לגרום סבל רב לציבור הרוסי, אבל לדעת שדה לא זה האפקט שירתיע את פוטין. אך המלחמה הכלכלית עשויה להכריע אותו פשוט מהטעם הפשוט שבסוף ייגמר לו הכסף. לדבריו, "זה לא משהו שיקרה ביום אחד. העלויות האלה יצטברו ובאיזה שהוא שלב הוא באמת יצטרך לשאול את עצמו אם המשק כשיר לעמוד בזה. יש הרבה דברים שרוסיה יכולה לספק לעצמה והיא תעשה את זה, אבל גם הרבה דברים שלא.

"כשנגמר הכסף, נגמר הכסף, ואז עושים כל מיני דברים אחרים. רוברט מוגאבה (שליט זימבבואה לשעבר - ה.ו) יצר היפר-אינפלציה של מיליוני אחוזים. שיטות כאלה הורסות את המדינה לדורות. השאלה עד לאן פוטין הולך. מהו הקצה האמיתי שלו. אני חושב שהרבה אנשים עסוקים בלנסות להבין מהו 'האנד-גיים'. לאן הוא חותר ועד לאן יילך. השיא הוא עימות גרעיני. מזה הולכים אחורה".

מי ינצח את מי, פוטין את הכלכלה או הכלכלה את פוטין?
"פוטין לא יכול לנצח מציאות כלכלית. אף אחד לא יכול לעשות זאת. מה שכן, הוא יכול לנהל למלחמה שתהרוס גם את רוסיה להרבה זמן. אבל אני חושב שמה שמניע אותו זה שימור המשטר. הוא מנסה למנוע דמוקרטיזציה ועם המהלך הזה אני חושב שהוא יצליח ברוסיה. זה בעיקר מה שמטריד אותו".