איילת שקד מינתה את מיכאל שראל ליו"ר הוועדה לבדיקת נוסחת מענקי האיזון לרשויות המקומיות

מענק האיזון הוא תקציב העומד על 3.3 מיליארד שקל, שמשרד הפנים מעביר לרשויות מקומיות במטרה לצמצם פערים ביניהן • במסגרת תכנית החומש החדשה לחברה הערבית, הוחלט כי תמונה ועדה לבחינת מענקי האיזון לרשויות המקומיות אשר תביא הצעה לעדכונים ותיקוני עיוותים הקיימים ב'נוסחת גדיש' – הנוסחה לחלוקת מענק האיזון

מיכאל שראל / צילום: תמר מצפי
מיכאל שראל / צילום: תמר מצפי

שרת הפנים, איילת שקד מינתה את הכלכלן מיכאל שראל ליו"ר הוועדה לבדיקת נוסחת מענקי האיזון לרשויות המקומיות. ד"ר מיכאל שראל כיהן ככלכלן הראשי של משרד האוצר וכיום משמש כראש פורום קהלת לכלכלה, חבר מועצת האגודה הישראלית לכלכלה וכן חבר בוועדה המייעצת לחשבונות לאומיים.

במסגרת החלטת הממשלה 550 תכנית החומש החדשה לחברה הערבית, הוחלט כי תמונה ועדה לבחינת מענקי האיזון לרשויות המקומיות אשר תביא הצעה לעדכונים ותיקוני עיוותים הקיימים ב'נוסחת גדיש' - הנוסחה לחלוקת מענק האיזון, זאת לאור השינויים שחלו מאז שנקבעה בשנת 2017.

מענק האיזון הוא תקציב שמשרד הפנים מעביר לרשויות מקומיות במטרה לצמצם פערים בין הרשויות. המענק עומד היום על 3.3 מיליארד שקל, אבל הנתונים מראים כי הרקשויות הערביות מקבלות סכומים נמוכים בהרבה מהרשויות היהודיות.

ממשרד הפנים נמסר כי הצוות יבחן את נוסחת החלוקה הקיימת משנת 2004 על מנת להביא לחלוקה צודקת יותר בין הרשויות המקומיות.

בנוסף חברים בוועדה: מנכ"ל משרד הפנים, הממונה על התקציבים באוצר ומנכ"ל המשרד לשיוויון חברתי. המינוי של שראל נעשה בהסכמת שר האוצר אביגדור ליברמן.

שרת הפנים, איילת שקד הסבירה כי מינתה את שראל אשר דוגל בשוק חופשי, בהפחתת הרגולציה ובצמצום המעורבות הממשלתית בכלכלה. "במחקריו ראיתי תפיסה שבמהותה שואפת לשימושים מושכלים בכספי ציבור וכאשר אני מבקשת לבחון נוסחאות להקטנת אי-שיוויון בין הרשויות המקומיות אני בוחרת לעשות זאת תוך שימת דגש על עידוד התייעלות ומינהל תקין אצלן ומתוך תפיסה שתתמרץ רשויות מקומיות לכך".

יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים שמונה אף הוא כנציג בוועדה אומר כי נוסחת מענקי האיזון הנוכחית אינה מתכתבת עם השינויים שחלו בתחום הכלכלה בכלל וברשויות המקומיות בפרט. והמטרה היא להביא ליצירת חלוקה הוגנת, מאוזנת ונכונה יותר לטובת הרשויות המקומיות בישראל.

עמותת סיכוי-אופוק לשוויון ושותפות ומרכז אינג'אז מסרו כי "מינוי ועדה לבחינת מענקי האיזון לרשויות המקומיות הוא צעד חשוב, בעיקר בהתחשב באפלייה החמורה ממנה סובלות הרשויות המקומיות הערביות בכל הנוגע למענקים ממשלתיים. ואולם, העדר נציג או נציגה ערביה בוועדה, שאמורה לספק מענה לאחד ממקורות האפלייה הקשים ביותר, מעורר אי נוחות גדולה ומטיל בספק את יעילות עבודתה. אנו קוראים לשרת הפנים לפעול לאלתר לאיתור מועמד ערבי רלוונטי לחברות מלאה בצוות זה ולדאוג שעמדת הרשויות המקומיות הערביות תילקח בחשבון טרם גיבוש המלצות הצוות".