חברת החשמל תשתף פעולה עם דובאי בפרויקט להפקת מימן

חתמה על הסכם מקדמי עם קונסורציום של חברות אנרגיה שבסיסו בדובאי, הנקרא אנרגרופ, לבחינת פרויקטים של יצור מימן • החברות ישתפו פעולה בפיתוח מעשי של הפקת אנרגיה נקייה בענף המתפתח של תאי הדלק המימני

ופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל ומוראד דאהבי,  מנכ''ל קונסרציום המימן energycom, חותמים על הסכם השת''פ / צילום: חברת החשמל
ופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל ומוראד דאהבי, מנכ''ל קונסרציום המימן energycom, חותמים על הסכם השת''פ / צילום: חברת החשמל

חברת החשמל חתמה על הסכם מקדמי עם קונסורציום של חברות אנרגיה אשר בסיסו בדובאי, הנקרא אנרגרופ, לבחינת פרויקטים של יצור מימן. החברות ישתפו פעולה בפיתוח מעשי של הפקת אנרגיה נקייה בענף המתפתח של תאי הדלק המימני והפתרונות האנרגטיים להפקת המימן. הידיעה פורסמה בכל כלי התקשורת המרכזיים באמירויות וגם בעיתונים במדינות אחרות במפרץ, לרבות סעודיה, ולאחר מכן אומתה על-ידי חברת החשמל.

החברה האמירתית, הפועלת גם כקרן השקעה בעצמה במיקוד של אנרגיות מתחדשות, מקושרת גם לקרנות ההשקעה הגדולות במדינה, קרנות העושר, וייתכן וכי הפרויקט הזה יהיה חלק מההשקעה האמירתית המובטחת של 10 מיליארד דולר בחברות ישראליות.

האמירתים מעוניינים במיוחד בהיבט הזה של אנרגיה נקייה, ומכוונים אליו השקעות ענק, מתוך מטרה להיות שחקן בינלאומי מרכזי גם בתחום הזה. הקונסורציום כולל גם חברות אנרגיה גדולות מאירופה שיהיו מעורבות בפרויקטים.

משלחת של בכירי חברת החשמל חזרה לארץ מדובאי, שם חתם המנכ"ל עופר בלוך על מזכר הכוונות מול מנכ"ל אנרגרופ מוראד דאהבי. החברות לא מסרו נתונים על ההיבט הכלכלי של העסקה, ועם זאת נמסר כי החזון הוא של "השקעות כבדות" מצד האמירתים.

כעת יוקמו צוותים בחברת החשמל שידונו באפשרויות השונות לפרויקטים שניתן לרקום בשיתוף האמירתים. על הפרק הקמת מערך שלם של ייצור אנרגיה וכן שינוע ואגירה שלה.

המימן כנראה לא ייוצר על-ידי חברת החשמל הישראלית, לפחות לא בשלב הראשוני, והיא בעיקר תשתתף בפיתוח הפרויקטים הבינלאומיים. כך או כך, השאיפה היא שבתוך עשור כבר יצרכו תחנות הכוח הישראליות מימן.

בחברת החשמל בוחנים כבר כיום הסבה של תחנות הכוח לשימוש מעורב מימן, כך שיוכלו לשלב אותו בהפקת החשמל. עוד עורכים בימים אלה בחברת החשמל שיתוף-פעולה מול הטכניון לניסויים בהפקת חשמל ממימן. הטכנולוגיה הזאת כבר קיימת, ובעולם ישנן תחנות כוח שפועלות על האנרגיה הירוקה, שפולטת מהארובה רק מים. גם בתי הזיקוק בחיפה מיישמים שריפה מעורבת של מימן עם דלקים אחרים. הבעיה כיום היא שהטכנולוגיות לייצור המימן הן יקרות ולא יעילות. שיתוף-הפעולה הישראלי-אמירתי יתמקד בשיפור טכנולוגיות אלה.

תאי הדלק המימניים נחשבים לאנרגיה נקייה, שאינה פולטת גזי חממה. ואולם, תהליך הפקת המימן צורך אנרגיה ברמה גבוהה. גורמים רבים בעולם בעידוד הממשלות המחפשות דרכים לעמוד ביעדי הקיטון בפליטת פחמן וגזי חממה, שוקדים על פיתוח הטכנולוגיות להפקה יעילה ונקיה של המימן ותאי הדלק שלו. הכיוון העיקרי לכך הוא באמצעות אנרגיה סולארית ובסעודיה למשל מקימים שדה סולארי ענק שהפקת מימן היא אחת ממטרותיו. הפרויקטים יתמקדו בייצור מימן כחול וירוק. מימן כחול וירוק מיוצר באמצעות אלקטרוליזה, כשההבדל בין השניים הוא מקור האנרגיה המשמשת ליצור המימן. זאת, בניגוד למימן אפור, שהפקתו משחררת פחמן דו-חמצני לאוויר.