התרומות לאוקראינה הפכו לקרקע פורייה להונאות קריפטו

עפ"י חברת המחקר Elliptic, כמה מזימות שהחלו לאחר הפלישה הרוסית מנסות לרמות תורמים ולשכנע אותם לשלוח מטבעות דיגיטליים לנוכלים

זהירות, הונאות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock
זהירות, הונאות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock

נוכלים העוסקים בהונאות קריפטו מנסים לנצל פרץ של נדיבות כלפי אוקראינה. מספר מזימות שהחלו לאחר הפלישה הרוסית ניסו להונות תורמים לשלוח כסף לנוכלים, כך נמסר מחברת המחקר Elliptic. הגדולה ביניהן היא מטבע קריפטו מזויף שערכו עלה ל־50 מיליון דולר, כך נמסר מהחברה, גם לאחר שנחשף שמדובר בהונאה.

קבוצות סיוע לגיטימיות החלו לגייס כספים דרך מטבעות קריפטו למימון מאמצי הסיוע לאוקראינה. תוך זמן קצר גם הממשלה האוקראינית עצמה הצטרפה אליהם, ובינתיים היא גייסה כ־56 מיליון דולר בתרומות קריפטו. חלק ניכר מהמאמץ הזה תואם דרך הבורסה הגדולה ביותר באוקראינה, Kuna.

אבל תרמיות, מזימות ופירמידות פונזי הן חוליים שפגעו בתחום הקריפטו מתחילתו, ובזמנים של כאוס מתרחשים בתדירות גדולה יותר. חברת המחקר Chainalysis העריכה כי ההונאות הכניסו סכום שיא של 14 מיליארד דולר בשנת 2021.

קריפטו ורשתות חברתיות הם שילוב מסוכן. תרומות קריפטו הן מהירות, ומרגע שהעסקאות אושרו, הן בלתי ניתנות לביטול. קל לזייף פוסט ברשת חברתית, לשנות פרטים כמו לאן לשלוח את הכסף, ולנצל את האנשים שלא בוחנים את הפוסט מספיק בקפידה.

נראה כי זה מה שקרה לפחות במקרה אחד. קבוצה שלכאורה מייצגת את ממשלת אוקראינה הקימה מטבע קריפטוגרפי ששמו Peaceful World והחלה לבקש תרומות. חברי הקבוצה החלו למכור את המטבע בפלטפורמה Uniswap. אפילו אחרי שנחשף כי המטבע הוא תרמית, ערכו המשיך לטפס, כך נמסר מ־Elliptic.

נכון ליום חמישי בערב, ערך השוק שלו עמד על 50.8 מיליון דולר, על-פי המייסד השותף של Elliptic, טום רובינסון.

ביום חמישי, התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס הזהירה מפני הונאות המנצלות אנשים שמנסים לתמוך באוקראינה. "רמאים לעתים קרובות עושים שימוש במשברים כדי לנצל את הנדיבות והחמלה שלנו", אמרה.

היא אמרה שתורמים צריכים לקחת את הזמן ולחקור את הקבוצות המבקשות כסף, והדגישה שתרומה דרך רשתות חברתיות היא סיכון. "אל תניחו שארגוני הצדקה המומלצים ברשתות חברתיות, בלוגים או אתרים אחרים כבר נבדקו".