תמ"א 38 תוארך: אישור החלופה של איילת שקד יידחה לפחות עד הקיץ

בישיבת הסכמות לילית בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה החליטה שרת הפנים איילת שקד לוותר על אישורו של חוק חלופת שקד לתמ"א 38, ובמקומו לדחוף לחקיקת חוק האזרחות

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

חלופת שקד לתמ"א 38 נדחית שוב, והפעם למושב הקיץ של הכנסת: בישיבת הסכמות לילית שהתקיימה אמש (ב') בין נציגי הקואליציה לנציגי האופוזיציה החליטה שרת הפנים איילת שקד לוותר על אישורו של חוק חלופת שקד לתמ"א 38 בקריאה שנייה ושלישית השבוע, ובמקומו לדחוף לחקיקת חוק האזרחות, שבו היא רואה חשיבות ביטחונית ראשונה במעלה. במשרד הפנים ציפו כי החוק יעבור ביום רביעי השבוע, מאחר שזו ההזדמנות האחרונה במושב החורף שיסתיים השבוע ולאחר דחיות רבות מספור במהלך החודשים האחרונים.

פרשנות: חלופת שקד לתמ"א 38: במקום סוס צולע, קיבלנו סוס ללא רגליים 

בתחילת השבוע אושר פיצול החוק בוועדת הפנים של הכנסת, שנועד דווקא לאפשר את העלאת החוק בחלקו להצבעה כבר השבוע, אלא שאמש, כאשר ישיבת ההסכמות לניהול השבוע במליאה הגיעה לידי הכרעה, נודע כי הקואליציה ויתרה של שני חוקים בתמורה לחוק האזרחות: חוק של ח"כ ניר אורבך והחוק של שקד, שנדרשה להראות "הקרבה" מטעמה לטובת דחיפת חוק האזרחות בישורת האחרונה.

בשל לוח הזמנים הדחוף של השבוע האחרון בכנסת והפיליבסטרים של האופוזיציה על כל חוק וחוק, הצדדים החליטו להגיע לסיכומים להעברת 15 חוקים בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, אלא שבסיכומים שפורסמו לאחר מכן נעלם החוק של שקד לענייני התמ"א. 

גם חוק האזרחות עוד לא ברור שיעבור השבוע בשל המחלוקות הפנים-קואליציוניות, אך הדינמיקה של היומיים הקרובים תכריע גם את גורלו. חלופת שקד לתמ"א 38 תוכל לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית רק עם חזרת הכנסת מהפגרה. בשבוע שעבר הודיעה השרה שקד לכנסת בוועדת הפנים כי בכוונתה לצד קידום החוק גם לבקש את הארכת תמ"א 38 כדי לתת ודאות לשוק.