תעשיית הנפט מתרגלת לרעיון של עולם ללא נפט רוסי

סוחרי נפט נערכים לקראת השיבושים במקרה שמדינות מערביות יאסרו על יבוא נפט מרוסיה • רוסיה היא היצרנית השלישית בגודלה בעולם אחרי ארה"ב וערב הסעודית • חרם כזה יעמוד מול מכשול דיפלומטי באירופה, התלויה בנפט הרוסי במידה גדולה בהרבה מאשר ארה"ב

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

כשמחירי הנפט עולים לרמות שלא נצפו מאז לפני המשבר הכלכלי של 2008, תעשיית האנרגיה שואלת שאלה שלפני כן לא הייתה מעזה להעלות על דעתה: איך תסתדר אם תצטרך לוותר לגמרי על הנפט הרוסי?

בשבת מחירי הנפט הגולמי עלו באופן זמני לכמעט 140 דולר לחבית, מחירי הדגנים עלו וכך גם מחירי המתכות, זאת על רקע המלחמה באוקראינה ותגובת המערב שאיימו לפגוע באספקת הסחורות שנמצאות בבסיס חלק גדול מהכלכלה העולמית. הזינוק אירע לאחר שבועות ארוכים בהם מחירי חומרי גלם היו בעלייה וצפוי להתווסף ללחצים האינפלציוניים בכל העולם.

הזינוק במחירי הסחורות התרחש לאחר הודעה מסוף השבוע של שר החוץ של ארה"ב אנטוני בלינקן לפיה ארה"ב ושותפותיה באירופה דנות באפשרות לאסור יבוא של נפט רוסי. אם יוטל, אמברגו כזה יהווה שינוי משמעותי בתגובת המערב למלחמה של מוסקבה נגד אוקראינה. וושינגטון ובעלות בריתה הטילו סנקציות חריפות על המערכת הפיננסית של רוסיה ועל האליטות שלה, אבל בינתיים נמנעו מלפגוע ביצוא אנרגיה מחשש שבעקבות זה תושבי המדינות המערביות הזועמים על מחירי הדלק וחימום הבית יענישו אותם בקלפי.

המחירים נגעו בשיא ונסוגו

חרם כזה יעמוד מול מכשול דיפלומטי באירופה, התלויה בנפט הרוסי במידה גדולה בהרבה מאשר ארה"ב. המחירים ירדו מהשיא ביום שני אחרי שקנצלר גרמניה אולף שולץ אמר שגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת, תמשיך לרכוש מרוסיה גז טבעי, נפט ופחם.

יחד עם זה, דיונים ציבוריים על אמברגו מצביעים על מוכנות חדשה של קובעי המדיניות בוושינגטון לספוג מחירי אנרגיה גבוהים יותר. "החישוב הפוליטי הוא שכמעט כל תוצאה תהיה עדיפה מלתת את הכסף ישר למוסקבה", אמר פול הורסנל, מנהל מחקר סחורות ב־Standard Chartered.

סוחרי נפט התכוננו להפרעה מיידית בשוקי האנרגיה אם חברות מערביות יקבלו הוראה להימנע מנפט רוסי - רוסיה היא היצרנית השלישית בגודלה בעולם אחרי ארה"ב וערב הסעודית - ולמצוא מקורות חלופיים.

חוזים עתידיים על נפט גולמי מסוג ברנט, מדד הייחוס העולמי, ננעלו בעלייה של 4.3% ביום שני, במחיר 123.21 דולר לחבית, לאחר שבמסחר מוקדם יותר ביום הגיעו למחיר של 139.13 דולר לחבית - הגבוה ביותר מאז שהפריחה בכלכלה הסינית העלתה את המחירים בשוק הסחורות ב־2008. הנפט האמריקאי, המכונה מערב טקסס או WTI, סיים את היום בעלייה של 3.2% במחיר של 119.40 דולר לחבית.

לטרוף את הקלפים בשוק העולמי

לפני המלחמה, יצוא רוסי של נפט גולמי וכן של מוצרים מזוקקים מילא כ־7.5% מהביקוש העולמי לנפט. אבל אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין פלש לאוקראינה בסוף פברואר, הרבה בתי זיקוק השהו את היבוא. הם התקשו למצוא מימון ומיכליות שיוכלו להשיט את הנפט הרוסי, וכמו כן חששו מנזק תדמיתי ואולי סנקציות נוספות בעתיד.

כ־8% מהיבוא האמריקאי בשנה שעברה של נפט גולמי ומוצרים מזוקקים הגיע מרוסיה. לו היה מוטל חרם, בתי זיקוק בארה"ב היו מתקשים למצוא מקורות חלופיים לגז ולנפט הגולמי שהם מזקקים לדלק למכוניות.

כדי לפתור את האתגר באירופה ובארה"ב צריך לחלק מחדש את קלפי זרימת הנפט בכל העולם: כדי לפצות על החביות הרוסיות האבודות, אירופה תרכוש יותר נפט גולמי מהים הצפוני, ממערב אפריקה ומהמזרח התיכון. ובכל זאת, הגמישות בשווקי הנפט מעטה, והעברת ביקוש ממקום אחד לשני אינה דבר פשוט, כך אמרה אמריטה סן, שותפה מייסדת בחברת הייעוץ Energy Aspects.

אספקת הנפט כבר נמצאה במצב לחוץ לפני המלחמה, בגלל הביקוש המוגבר לאחר השפל של מגפת הקורונה. בדצמבר, מצבורי נפט מסחריים באופ"ק עמדו על 2.68 מיליארד חביות, הרמה הנמוכה ביותר מזה שבע שנים, על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

הנפט עדיין זורם לאירופה

ממשלת ארה"ב ובעלות בריתה משחררות נפט גולמי מהעתודות לשעת חירום כדי למתן את ההתייקרות. הן גם פוזלות לעבר ממשלות יריבות לחלופה לנפט הרוסי. ממשל ביידן רוצה להקל בסנקציות הנפט על ונצואלה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל ביום ראשון. שיחות על חידוש הסכם הגרעין עם איראן, בינתיים, מתקרבות להסכם שעשוי לשחרר את הנפט האיראני ליצוא.

עד 800 אלף חביות ביום מהנפט המשובח ביותר של רוסיה, נפט מהרי אורל, המשיכו לזרום לאירופה דרך צינור דרוזבה. הצינור הזה מהתקופה הסובייטית מעביר נפט גולמי לבתי זיקוק בגרמניה - הכלכלה הגדולה ביותר באירופה - וכן לפולין, לסלובקיה, להונגריה ולצ'כית. המדינות האלה יתמודדו עם הקשיים הגדולים ביותר במקרה של חרם, כך אמרו אנליסטים. "אם תהיה סנקציה על נפט, צינור דרוזבה לא יפעל ופשוט לא ניתן יהיה להחליף את הצינורות האלה", אמרה סן.

בתי זיקוק במרכז אירופה בחלק הדרומי של הצינור, כמו אלה בהונגריה בניהולה של קבוצת מול, יכולים להביא נפט מצינור אדריה. צינור אדריה מתחיל בחוף הקרואטי וחודש בשנים האחרונות על מנת לחזק את הביטחון האנרגטי של האזור. הנפט של האורל הוא סמיך יחסית ועשיר בגפרית, מה שאומר שניתן להחליפו בסוגי נפט דומים כמו ערבי בינוני, המיוצר בערב הסעודית, ורוב סוגי הנפט המיוצרים בעיראק.

הנפט הרוסי נמכר בהנחה

בתי זיקוק בסין ובהודו עשויים להיות בעמדה נוחה לרכישת חלק מהנפט הרוסי במחירים נוחים, אם כי יש גבול לכמה נפט רוסי אסיה מסוגלת לקנות. משלוחים מנמלים רוסיים להודו מסובכים מבחינה לוגיסטית, ובתי הזיקוק באזור לא בנויים לזקק נפט סמיך כמו האורל.

סין מעולם לא ייבאה יותר מ־500 אלף חביות של אורל ביום, כך אמרה סן. לו הייתה רוכשת את כל הנפט הגולמי הרוסי שנשלח לאירופה עד המלחמה, הייתה צריכה סין לקנות עוד 2.7 מיליון חביות ביום - דבר שמאוד לא סביר שיקרה. בינתיים, בתי זיקוק בהודו מבקשים שהנפט הרוסי והקזחי יימכרו על בסיס של משלוחים, מה שמראה את הקושי שיש להם במציאת מימון, ביטוח ומכליות להובלת הנפט.

דבר נוסף המסבך את התמונה: כמה בתי זיקוק רוסיים שנסגרו בימים האחרונים בגלל שנגמר להם שטח האחסון, כך אמרו סוחרים. ביום שני נפט גולמי רוסי מסוג סוקול הוצע למכירה בהנחה עצומה של 14 דולר לחבית ביחס למדד הייחוס הברנט, אמרו הסוחרים, כדוגמה לקושי של הרוסים למכור את הנפט שלהם.

כיצד יגיבו מדינות אופ"ק

השאלה האם מחירי הנפט, שכבר עלו ב־2022 ב־58%, יישארו ברמה הגבוהה הזו או יעלו אפילו עוד תלויה במידה רבה בתגובה של אופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, בהובלת ערב הסעודית. הקרטל פעל יחד עם רוסיה לעצור את הירידות הגדולות בשוקי הנפט ב־2017, ושוב כשמחירי הנפט הגולמי התרסקו ב־2020, לאחר מלחמת מחירים קצרה בין מוסקבה וריאד.

הקבוצה המוגדלת הזו, המכונה אופ"ק+, התקדמה בשבוע שעבר בתוכניותיה להגביר את הייצור באופן מדורג, והדפה קריאות אמריקאיות להגביר את התפוקה מהר כדי למתן את המחירים. אנליסטים אמרו שהעמדה הזו עשויה להשתנות אם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, שיש להן יכולת לשאוב יותר נפט, יחששו שמחיר של 130 דולר לחבית יפגע בביקוש.

"אם אופ"ק רוצה לייצב את השווקים, הוא לא יכול לעשות זאת יחד עם רוסיה", אמר הורסנל. "רוסיה היא הסיבה להפרעה. רוסיה היא הבעיה".