בני הזוג שקנו משאית ופתחו חנות ספרים ניידת בזמן מגפה עולמית: "רצינו עסק כלכלי, עם נגיעה חברתית"

מעין בן הגיא ויוני מזרחי, בני זוג מירושלים • בעלי חנות הספרים המתניידת ה"אסטרונאוטית" • "ידענו שחייבים גימיק ושאנחנו רוצים להקים עסק שקשור בספרים ושיהיה כלכלי אבל עם טאץ' חברתי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מעין בן הגיא ויוני מזרחי, בעלי חנות הספרים המתניידת ה''אסטרונאוטית'' / צילום: יעל אילן
מעין בן הגיא ויוני מזרחי, בעלי חנות הספרים המתניידת ה''אסטרונאוטית'' / צילום: יעל אילן

את הרעיון להקים את ה"אסטרונאוטית" הגו בני הזוג יוני מזרחי (51) ומעין בן הגיא (52) בזמן הקורונה. הם שאפו להקים  חנות ספרים, אבל אחרת. וכך, לפני קצת יותר מחצי שנה ואחרי היערכות ארוכה - נולדה חנות ספרים שמתניידת בתוך משאית ומנגישה את אהבת הספרים של השניים במסגרת ביקורים בישובים שונים, מירושלים בה הם מתגוררים, ועד באר שבע ותל אביב ועבור בישובים ובקיבוצים שונים.

"חשבנו על חנות שתצליח להתגבר על האתגרים שחווה ענף הספרים", אומרת מעין ומפרטת: הירידה דרמטית בקריאה (וזה כמובן קשור לסמארטפונים שגיל המשתמשים בהם הולך ויורד), מאבק המחירים אל מול הוצאות הספרים שמנסות לפתח את המכירה הישירה לצרכן, הדואופול סטימצקי/צומת ספרים והזירה הדיגיטלית שמנגישה ספרים אחרת (גם בשמע) "ידענו שחייבים גימיק ושאנחנו רוצים להקים עסק שקשור בספרים ושיהיה כלכלי אבל עם טאץ' חברתי".

בשלב הבא החשיבה נעה סביב המודל, האם באמצעות קרוון או משאית. צריך היה לבחון מה יהיה הגודל הנכון, כמה ספרים היא תוכל לאכלס ואיך היא תיראה "אמנים ירושלמים בשם שביט ירון ושאול זופף אהבו את הרעיון ועיצבו לנו את כל הפנים של המשאית, מהמדפים שהספרים יהיו יציבים בהם ועד הפתח שנפתח לחנות הניידת", היא מספרת.

הם מספרים שההשקעה ברכישת משאית גבוהה יותר מאשר פתיחת חנות אבל התחזוקה השוטפת מקלה על העסק "זה מאפשר לנו לתת מחירים טובים, אין לנו את כוח הקנייה של סטימצקי אבל יש לנו גמישות לתת הנחות ולבוא לקראת הלקוח", היא מוסיפה.

המשאית שבה נוהג יוני (שעשה רישיון במיוחד כדי לתפעל את העסק) עוברת בכל הארץ "אנחנו רואים במסעות שלנו סקרנות עצומה לספרים בעיקר מכיוון של ילדים ושל הורים שחשוב להם להנחיל זמן ספר לילדים בגיל הרך", אומרת מעין, סופרת בעצמה. במסגרת הביקורים, התושבים מוזמנים לשעת סיפור (ללא תשלום בשלב זה) ולהיכנס למשאית ולמצוא בה ספרים (גם משומשים) וגם לשתות קפה. "נהיה קטע - אולי לא קוראים הרבה אבל מחזיקים ספרים בבית. חשבנו שנצרך לשלב אוכל ליד הספרים כדי למשוך אנשים פנימה אבל נוכחנו שאנשים באמת מתעניינים בספרים. אנחנו מנגישים את הספרים למי שלא תכננו בהכרח להיכנס לחנות ספרים ואנשים מגיבים מאוד בחיוב לקונספט. המשאית היא סוג הרפתקה, בטח לילדים".

בתוך המשאית נמצאים כ-2,000 כותרים "אנחנו משקיעים מחשבה בתמהיל. רובו יוקדש לילדים אבל יש גם ספרי עיון, פרוזה ושירה. להבדיל מחנות פיזית שיודעת מי הקהל שלה, אנחנו פונים למגוון אוכלוסיות ולא תמיד יכולים לחזות את התגובה. יש מקומות שבהם הביקור הראשון היה מוצלח ממש והשני פחות. בכל פעם אנחנו מופתעים, ולרוב זה לטובה"

כדי להגיע לביקור בישוב מסוים על השניים לקבל הזמנה מרכזי תרבות מקומיים ולתאם את הביקור מראש. השמועה על "האסטרונאוטית" עוברת פה לאוזן, מפייסבוק ומפניה יזומה שנעשית לרשויות המקומיות - או להיפך. הביקור לא כרוך בתשלום "אנשים מגיעים למפגש חברתי, לשעת סיפור, לקנות ספרים ולשתות קפה, בקרוב נבקר בתל אביב באשקלון ובבאר שבע. "אנחנו מרגישים שהמפגש עם הקוראים הוא היתרון שלנו כאוהבי ספרים והיא החוליה שנעדרת מתיווך ספרים לאנשים. מי שמזמין באונליין לא שומע המלצות וגם ברשתות יש מוכרים נחמדים אבל עם השכלה ספרותית מוגבלת. אנחנו חלק מהמשאית, בדומה למוכרים בחנויות עצמאיות ש'משוגעים לדבר'".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il