אי שוויון בנטל בעליון: הנתונים שמגלים אילו שופטים ישבו בהכי הרבה דיונים

נתונים שהגיעו לגלובס חושפים מי משופטי העליון ישבו במספר הגבוה ביותר של דיונים • עוד עולה כי בדומה להשתתפות בדיונים, גם בכתיבת פסקי דין יש הבדלים משמעותיים בין השופטים

השופט יצחק עמית. ישב ב-835 דיוני הרכב בשנת 2021 / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט יצחק עמית. ישב ב-835 דיוני הרכב בשנת 2021 / צילום: דוברות בתי המשפט

שופטי בית המשפט העליון יושבים לא מעט באולם בית המשפט בדיוני ערעורים ובעתירות לבג"ץ. נתונים שהגיעו לידי גלובס ועמותת "הצלחה" שופכים אור על חלוקת הנטל בין השופטים המכהנים בערכאה השיפוטית העליונה.

פערים משמעותיים בין השופטים

השופט יצחק עמית ישב הכי הרבה פעמים בדיוני הרכב בשנה קלנדרית אחת: 835 דיונים בשנת 2021. בהרכב מורחב, שנקבע על-פי עיקרון הסניוריטי, ישב עמית ב-27 דיונים בשנה זו. נוסף על כך, עמית שמע טיעונים באולם בית המשפט ב-194 תיקים כדן יחיד. בסך-הכול ישב עמית בשנה אחת בכ-1,050 דיונים.

 
  

אחרי עמית, ניצב פרופ’ עופר גרוסקופף שישב בשנה החולפת ב-804 דיוני הרכב. נוסף על כך ישב גרוסקופף ב-176 דיונים כדן יחיד וב-2 דיונים נוספים בהרכב מורחב. לאחר שני השופטים שנמצאים בפסגה, חלה ירידה יחסית תלולה. השופט ג’ורג קרא, שעתיד לפרוש בקרוב, ישב בשנה החולפת ב-633 דיוני בהרכב של שלושה שופטים, וכן ב-12 דיונים בהרכב מורחב. מלבד זאת ישב קרא ב-94 דיונים בלבד כדן יחיד בשנת 2021. המשנה לנשיאת העליון, ניל הנדל, אשר יסיים את תפקידו בעוד חודש וחצי ישב בשנה החולפת ב-596 דיוני הרכב, 23 דיוני הרכב מורחב ו-35 דיונים כדן יחיד.

ומכאן, לתחתית הרשימה. השופט אלרון ישב ב-507 דיוני הרכב של שלושה שופטים בשנת 2021, מעט יותר מהשופטת יעל וילנר שישבה ב-477. השופט עוזי פוגלמן ישב בשנת 2021 ב-372 דיוני הרכב. מספר הדיונים בהם נכח פוגלמן נמוך אף ביחס למספר הדיונים בהם ישבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. כזכור, בנוסף לתפקידה כשופטת משמשת חיות כאחראית על ניהול המערכת.

חיות ישבה בשנה החולפת ב-439 דיוני הרכב של שלושה שופטים. נקודה מעניינת היא שהשופטת חיות לא קיימה דיון באף בקשה שהגיעה אליה כ"דן יחיד". התיקים שמגיעים לחיות כדן יחיד הם פסילת שופט, בקשה לקיום משפט חוזר ודיון נוסף. בכל הבקשות הללו קיבלה השופטת חיות החלטה על סמך כתבי הטענות ומבלי לקבוע דיון כלל. את הרשימה כאמור חותם השופט עוזי פוגלמן שישב ב-372 דיוני הרכב. יש לציין כי פוגלמן ישב כדן יחיד ב-102 דיונים בשנה החולפת. בנוסף, פוגלמן כיהן בתחילת 2021 כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית

19 פסקי דין לשופט בממוצע

השופט יצחק עמית, שכאמור ניצב בראש הרשימה, היה בפסגה גם בשנת 2020, שאופיינה בסגרים ובביטול של דיונים רבים - הוא ישב ב-519 דיונים של הרכב שלושה שופטים, ב-119 דיונים כ"דן יחיד" וב-59 דיונים נוספים של הרכב שופטים מורחב. מי שניצב בתחתית הרשימה בשנת 2020 הוא השופט ניל הנדל שישב בשנה זו רק ב-250 דיונים, אם כי יש לציין שבאותה שנה הוא כיהן כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23.

בעבר פרסמנו כי לפי בדיקת גלובס, בשנת 2020 ניתנו בעליון 290 פסקי דין בהרכב של שלושה שופטים או יותר. לא נספרו לעניין זה החלטות של דן יחיד, מאחר שאין מדובר בפסקי דין. המשמעות היא שבממוצע כל אחד מ-15 שופטי העליון כתב בשנת 2020 כ-19 פסקי דין. אולם בדיקת גלובס כעת מעלה כי יש שונות משמעותית בין השופטים. חלקם כתבו פסקי דין רבים, וחלקם מעטים.

נציין כי פסקי הדין שנבדקו, הם פסקי דין שניתנו לגוף התיק לאחר שמיעת טיעוני הצדדים. מדובר בפסקי דין שלא הסתיימו בפשרה או במחיקה וכיוצ"ב, אלא בכאלה שההרכב כתב פסק דין מקיף שדן בערעור או בעתירה לבג"ץ. בנוסף, הבדיקה נערכה בנוגע לפסקי דין שאורכם שמונה עמודים ומעלה. זאת, מתוך הנחה שפסקי דין קצרים יותר מכילים בדרך כלל עמוד או שניים של נימוקים מהותיים, ולכן הכללתם מטה את התוצאות.

כל שופט נעזר בשני עוזרים ושני מתמחים

מלאכת הכתיבה של פסק דין מנומק בעליון היא מורכבת, אבל לשופטים יש סיוע בעבודתם. לכל שופט בעליון יש שני עוזרים משפטיים ושני מתמחים שמסייעים להם במחקר המשפטי ובכתיבת ההחלטות ופסקי הדין.

בדיקת גלובס העלתה כי השופט "המצטיין" לשנת 2020 מבחינת כמות הכתיבה, שגם נודע בחריצותו ובכישרונו לכתוב בזריזות ובעומק, הוא יצחק עמית. עמית כתב 37 פסקי דין מנומקים ב-2020. במקום האחרון ברשימה נמצאת השופטת ענת ברון שכתבה תשעה פסקי דין בלבד, פחות מחצי מהממוצע.